Κινητά στα σχολεία: «Δεν γυρίζουμε την πλάτη στον πίνακα» - Σε ισχύ οι ποινές
Φοριαμούς στα σχολεία προτείνουν οι εκπαιδευτικοί προειδοποιώντας πως δεν θα εφαρμοστεί το νέο ποινολόγιο
Κινητά τηλέφωνα, βία και καταγραφή! Ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που «σερβίρεται» τα τελευταία χρόνια εντός των σχολικών μονάδων και καλείται να αντιμετωπίσει το νέο ποινολόγιο που έχει τεθεί σε ισχύ από την περασμένη Δευτέρα, με το άνοιγμα των σχολείων, μετά τις δεκαπενθήμερες διακοπές του Πάσχα.
Ωστόσο η εφαρμογή των μέτρων φαίνεται να αποτελεί εξίσωση για δυνατούς λύτες, αφού οι μαθητές γυμνασίων και λυκείων δεν δείχνουν να συμμορφώνονται. Δύο μέρες τώρα που ξεκινήσαμε τα μαθήματα, όλοι το χρησιμοποιούμε κρυφά, μας λέει ο Χρήστος, μαθητής της πρώτης λυκείου…
«Και τη Δευτέρα και την Τρίτη, είχαμε τα κινητά επάνω μας. Πολλά παιδιά το άνοιξαν στο διάλλειμα, αλλά το χρησιμοποιούν κρυφά. Εμένα με έχουν ξαναρωτήσει και το έχω πει. Δεν υπάρχει περίπτωση να το δώσω. Θα το έχω επάνω μου κλειστό, γιατί στην τσάντα μου ανησυχώ μήπως κλαπεί.»
Η στάση αυτή, ήδη πονοκεφαλιάζει τους καθηγητές. Σύμφωνα με τον Νικόλαο Παπαχρήστο, Πρόεδρο της ΟΛΜΕ, με τον οποίο συνομιλήσαμε, οι μαθητές που όχι απλώς κάνουν χρήση του κινητού τους, αλλά διαπομπεύουν, εκδηλώνουν βίαιη συμπεριφορά και καταγράφουν, πρέπει να τιμωρούνται παραδειγματικά μεν, το μέτρο όμως δεν είναι εύκολο στην υλοποίησή του, γι αυτό και θα κριθεί στην πράξη…
«Περιμένουμε να δούμε τις Εφαρμοστικές του υπουργείου παιδείας. Το κάθε μέτρο θα κριθεί στην πράξη. Θα φανούν τα θετικά, θα φανούν και οι ελλείψεις.
-Θεωρείται ότι το ποινολόγιο αυτό δεν είναι αρκετό; Γιατί και αυτό είναι ένα βήμα. Εσείς τι προτείνετε;
Εγώ θα σας πω μια πρόταση την οποία θα μπορούσαμε να κάνουμε, εάν το υπουργείο εξασφάλιζε τη δαπάνη έτσι ώστε να δημιουργηθούν φοριαμοί σε κάθε σχολείο , ένας για κάθε μαθητή και με την προσέλευσή τους οι μαθητές να κλειδώνουν τα προσωπικά τους αντικείμενα και τα κινητά τους στο προσωπικό τους φωριαμό. Στη συνέχεια, φεύγοντας να παίρνουν το κινητό και τα προσωπικά τους αντικείμενα. Θα ήταν η καλύτερη λύση για εμένα.
Έχουμε επισημάνει και στη σημερινή ηγεσία και στην προηγούμενη, ότι τα κινητά τηλέφωνα έχουν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον από τους μαθητές ως όργανο για την άσκηση bullying. Έχουμε επιθέσεις του χειρίστου είδους εναντίον αδύναμων μαθητών από ομάδες συμμαθητών τους, ταυτόχρονα όμως το περιστατικό αυτό καταγράφεται. Και το θύμα διαπομπεύεται με την ανάρτησή του στο διαδίκτυο. Δυστυχώς αυτή η κατάσταση επικρατεί και για τους εκπαιδευτικούς. Έχουμε φτάσει στο σημείο να μη γυρίζουμε την πλάτη μας για να γράψουμε στον πίνακα. Γι αυτό και πολλοί συνάδελφοι καλούν μαθητές να γράψουν για να έχουν την εποπτεία της τάξης. Είμαστε κατηγορηματικοί ότι οι δράστες πρέπει να τιμωρούνται παραδειγματικά.»
Προσπαθούμε να κρυφτούμε πίσω από το δάχτυλό μας, δηλώνει ο κύριος Νεκτάριος Κορδής, μέλος Δ.Σ της ΟΛΜΕ, αφού -τονίζει- τα smartphones είναι η «καθημερινότητα» των παιδιών μας και η αυστηροποίηση των ποινών από μόνη της, δεν πρόκειται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της χρήσης των κινητών εντός των σχολείων. Ένα πρόβλημα που είναι -όπως λέει ο κύριος Κορδής- άρρηκτα συνδεδεμένο και με τη βία, την οποία φροντίζουν να μαγνητοσκοπούν με τις συσκευές τους…
«Η εικόνα που έχουμε για τα κινητά, είναι ότι προσπαθούμε να κρυφτούμε πίσω από το δάχτυλό μας και δεν μπορούμε να κρυφτούμε. Και σήμερα που μιλάμε και πριν το ποινολόγιο, απαγορεύονταν η χρήση κινητών στο σχολείο. Τώρα λένε ότι επιτρέπεται να το έχει στη τσάντα, αλλά να μην το χρησιμοποιεί . Δεν υπάρχει περίπτωση να μην χρησιμοποιηθεί το κινητό από τη στιγμή που θα το έχει στην τσάντα του ο μαθητής. Προφανώς είναι απόλυτα κατακριτέο το να βιντεοσκοπεί το παιδί το μάθημα, είναι απόλυτα κατακριτέο να διαπομπεύει συμμαθητές του, αυτό θέλει τιμωρία δεν το συζητάμε. Όμως το κινητό είναι στην καθημερινότητα του σχολείου. Όποιος κάνει πως δεν το καταλαβαίνει, ζει σε άλλον πλανήτη.
Εμείς σε αντίθεση με το αρμόδιο υπουργείο, μιλάμε καθημερινά με τους καθηγητές σε όλη την Ελλάδα. Πρώτον, η αυστηροποίηση των ποινών από μόνη της δεν πρόκειται να εξαλείψει τη βία. Δεν πρόκειται. Μπορεί προσωρινά να υπάρχει μια ύφεση, αλλά τον Σεπτέμβριο εδώ θα είναι η βία.»
Σύμφωνα με το νέο ποινολόγιο που έχει δημοσιευθεί στο Φύλλο της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 2531/29-4-2024) προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα εξής…
«Σε περίπτωση που διαπιστωθεί κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή κατά τη διάρκεια του διαλείμματος ή κατά τη διάρκεια της προσέλευσης ή αποχώρησης ότι ο/η μαθητής/τρια μαγνητοφωνεί ή φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί με οποιοδήποτε τρόπο εκπαιδευτικούς ή συμμαθητές/τριες του/της,
- τότε ο Διευθυντής/ντρια της σχολικής μονάδας ζητά άμεσα από τον/τη μαθητή/τρια να απενεργοποιήσει τη συσκευή και να την παραδώσει, καλώντας τους γονείς/κηδεμόνες των εμπλεκομένων να προσέλθουν στο σχολείο, προκειμένου να λάβουν γνώση του περιστατικού.
- Παράλληλα, οφείλει να αξιολογήσει παιδαγωγικά το περιστατικό, και ανάλογα με τη βαρύτητά του, είτε να επιληφθεί ο/η ίδιος/α είτε να το παραπέμψει στον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών.
- Αν ο/η Διευθυντής/ντρια επιληφθεί ο/η ίδιος/α, υποχρεωτικά εφαρμόζει το παιδαγωγικό μέτρο της αποβολής από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες, ενώ,
- αν παραπέμψει στο Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, ο τελευταίος υποχρεωτικά εφαρμόζει το παιδαγωγικό μέτρο της αποβολής από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες.
- Σε περίπτωση που η μαγνητοφώνηση, φωτογράφιση ή βιντεοσκόπηση αφορά σε ιδιαιτέρως ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τον/τη μαθητή/τρια που προέβη στις ανωτέρω ενέργειες.»
«Αρκετοί γονείς επιβάλλουν στα παιδιά τους να έχουν το κινητό ανοιχτό στο σχολείο, γιατί ανησυχούν»
Ένα σημαντικό κεφάλαιο που παίζει ρόλο στη δύσκολη διαχείριση του προβλήματος είναι και οι γονείς, δηλώνουν τα μέλη της ΟΛΜΕ στο Flash.gr. Πολλοί, νιώθοντας έντονη ανησυχία με όλα αυτά τα περιστατικά ακραίου bullying που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια, ζητούν από τα παιδιά τους να έχουν ανοιχτές τις συσκευές τους για να μπορούν να τα βρουν, τονίζει ο κύριος Παπαχρήστος...
«Υπάρχει και ο αντίλογος των γονέων ξέρετε, ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις, όπως Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ιωάννινα, που θέλουν τα παιδιά τους να έχουν κινητό διότι νιώθουν αυξημένη ανησυχία λόγω της εγκληματικότητας που υπάρχει. Αυτή είναι μια ευαίσθητη κατάσταση και πραγματικά θα πρέπει να ακροβατήσουμε. Από τη μια πλευρά να επιβάλουμε πειθαρχία μέσα στα σχολεία έτσι ώστε να σταματήσει αυτή η αλητεία που γίνεται με τη διαπόμπευση των μαθητών και μέσω και του κινητού -αλλά και των εκπαιδευτικών- και από την άλλη πλευρά, να μπορούν οι γονείς να επικοινωνούν με τα παιδιά τους.»
Το ίδιο πρόβλημα επισημαίνει και ο κύριος Κορδής. Υπάρχουν και γονείς, σημειώνει, που οδηγούνται σε πιο ακραίες συμπεριφορές, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που δεν ανταποκρίνονται στο κάλεσμα του σχολείου…
«Ποιο παιδί δεν θα το έχει το κινητό σε λειτουργία και εξάλλου υπάρχουν και γονείς που το απαιτούν αυτό. Οι γονείς βέβαια, παρόλο που τα σχολεία έχουν σταθερά τηλέφωνα, δεν το δέχονται. Υπάρχουν γονείς που θα αρπάξουν από το πέτο τον καθηγητή και θα του πουν γιατί εμποδίζεις το παιδί μου να έχει το κινητό;
Οι καθηγητές από την πρώτη στιγμή μιλάνε στα παιδιά γι αυτά τα ζητήματα. Αλλά ξαναλέω. Όταν ένα παιδί αρνηθεί να ανοίξει την τσάντα του, όταν ένα παιδί αρνηθεί ότι χρησιμοποίησε το κινητό, ο καθηγητής δεν επιτρέπεται να ακουμπήσει το παιδί. Ο καθηγητής θα πρέπει να ειδοποιήσει μέσω του σχολείου τον γονέα του παιδιού, για να έρθει στο σχολείο. Αν έρθει. Είναι σοβαρές οι καταστάσεις και δεν πρόκειται να λυθούν τα προβλήματα. Το παρατηρητήριο για τη βία υπάρχει από το 2009. Ποινές υπήρχαν και τότε. Τώρα για τα κινητά, προφανώς υπάρχει πρόβλημα και θα συνεχίσει να υπάρχει πρόβλημα και σήμερα και αύριο και μεθαύριο. Δεν υπάρχει δυνατότητα ελέγχου.»
Η εθνική στρατηγική για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή με την έναρξη του νέου σχολικού έτους. Υπενθυμίζεται ότι μεταξύ των μέτρων που έχουν δρομολογηθεί περιλαμβάνονται: Δύο προγράμματα επιμόρφωσης για τους Συμβούλους Εκπαίδευσης, τις τετραμελείς ομάδες δράσης σε κάθε διεύθυνση, τους Διευθυντές 14.000 Σχολικών Μονάδων και τους Υπευθύνους Αποδέκτες Αναφορών.