Από το Prius του Παπανδρέου στο Tesla του Μητσοτάκη
Εδώ και χρόνια ήμουν ιδιοκτήτης ενός Toyota Yaris, μοντέλο 2000, ιαπωνικής κατασκευής από εκείνα τα αθάνατα, πριν η εταιρεία αποφασίσει να τα φτιάχνει στην Ευρώπη. Καταπληκτικό αυτοκίνητο, «σκυλί», μόνο βενζίνη, νερά και λάδια για εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, απίθανα παρκαρίσματα και δύσκολες αποστολές. Φέτος τον Ιούλιο το πούλησα για να κάνω πραγματικότητα, έστω και καθυστερημένα, ένα «οικολογικό μου όνειρο» αγοράζοντας ένα Toyota Prius μοντέλο 2005 έναντι 4.000 ευρώ.
[caption id="attachment_1702169" align="alignnone" width="1024"] Ένα υβριδικό ΙΧ δεκαπενταετίας[/caption]
Πληρώνοντας δηλαδή μία μικρή διαφορά και πιθανώς την... κρίση μέσης ηλικίας. Μη σας φαίνεται περίεργο. Ένα υβριδικό 15ετίας με το ρίσκο που έχει πια η φθαρμένη του μπαταρία τόσο πάει περίπου. Κι είμαι και ευχαριστημένος, όχι για την κρίση μέσης ηλικίας αλλά για το αυτοκίνητο καθώς χρόνια το ζαχάρωνα όπως κι άλλοι χιλιάδες οδηγοί, που επιθυμούν κάποιο υβριδικό ή ηλεκτρικό αυτοκίνητο για ήρεμη αθόρυβη και σχετικά καθαρή οδήγηση. Αλλά δεν μπορούν να το αγοράσουν καινούργιο γιατί δεν αντέχουν οικονομικά ή προτιμούν να ξοδεύουν τα χρήματά τους σε πιο βασικές ανάγκες.
Το συγκεκριμένο που πήρα εγώ, το ζήλευα από τότε που το οδηγούσε, ή για την ακρίβεια επέβαινε σε αυτό τηρώντας το πρωτόκολλο, ο Γιώργος Παπανδρέου που εμφανίστηκε το 2009 μέσα σε ένα Toyota Prius. Συμπτωματικά είναι το ίδιο μοντέλο και χρώμα αυτό που αγόρασα το καλοκαίρι έστω και τρίτο χέρι, τουλάχιστον μία δεκαετία μετά.
Που να το πλησιάσεις τότε! Έκανε αν θυμάμαι καλά καινούργιο πάνω από 30.000 ευρώ και ήδη στην αυγή της οικονομικής κρίσης ήταν απλησίαστο όπως και τα άλλα υβριδικά της εποχής για τον μέσο καταναλωτή. Προχθές ξαναζήλεψα, αλλά πιθανώς θα περιμένω τουλάχιστον 10 με 20 χρόνια για να μπορέσω να αποκτήσω το... εργαλείο όνειρο του Ίλον Μασκ που οδήγησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ή κάποιο αντίστοιχο.
Το όνειρο θερινής νυκτός χιλιάδων οδηγών να έχουν στην κατοχή τους ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κοστίζει αρκετές δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Να αγοράσουν δηλαδή ένα Τesla... Έστω το Tesla 3 που κοστίζει με την επιδότηση για την ηλεκτροκίνηση από 40.000 έως 55.000 ευρώ, αναλόγως την έκδοση από ότι διαβάζω στον ειδικό τύπο.
Από το Σάββατο που είδα τον Έλληνα πρωθυπουργό να το οδηγεί με ελληνικές πινακίδες, αναρωτιέμαι κυρίως ως οικολόγος και όχι ως ζηλιάρης καταναλωτής, αν αυτό ήταν ένα καλό μήνυμα υπέρ της ηλεκτροκίνησης και της βιώσιμης κινητικότητας ή μια επίδειξη πανάκριβου εναλλακτικού lifestyle.
Φαντάζομαι ότι αισθάνθηκα λίγο καλύτερα από τους αντιπροσώπους των άλλων εταιρειών αυτοκινήτων στην Ελλάδα που λανσάρουν στην αγορά, υβριδικά ή ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μάλιστα σε χαμηλότερες τιμές από την Tesla αλλά δεν είχαν την τύχη να το οδηγήσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός δημόσια. Ό,τι δηλαδή αναρωτιόμουν και για τον Γιώργο Παπανδρέου το 2009 αν και τότε δεν υπήρχε ιδιαίτερος ανταγωνισμός στην κατηγορία.
Ωραία αυτοκίνητα, καλή η πρόθεση, αλλά με ανεδαφικό το μήνυμα σε σχέση με τις πραγματικές δυνατότητες των μέσων καταναλωτών.
Καλά τα πανάκριβα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά σε μία χώρα που οι νέοι στριμώχνονται στα αστικά λεωφορεία εν μέσω πανδημίας, οι μισές πρώτες κατοικίες είναι με κόκκινα δάνεια και περίπου 300.000 πολίτες περιμένουν να εκδοθεί η εκκρεμούσα σύνταξή τους.
Εν τω μεταξύ ο Γιώργος Παπανδρέου (η κυβέρνησή του δηλαδή) είχε αγοράσει για το Υπουργείο Περιβάλλοντος αρκετά Τoyota Prius εκείνη την εποχή. Μάλιστα πολλά υπάρχουν ακόμα, «ενδεδυμένα» με τη χαρακτηριστική πορτοκαλί ρίγα των κρατικών αυτοκινήτων. Τα έχω συναντήσει, αρκετά ταλαιπωρημένα, στο υπόγειο του υπουργείου Περιβάλλοντος στην οδό Μεσογείων.
[caption id="attachment_1702130" align="alignnone" width="900"] Τα υβριδικά που αγόρασε το Υπουργείο Περιβάλλοντος στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας[/caption]
Δεν ξέρω αν ο Κυριάκος Μητσοτάκης σκέφτεται να αγοράσει η κυβέρνηση μερικά Tesla για κάποιον από τους δημόσιους φορείς. Ελπίζω πάντως να είναι πιο γούρικα (να είναι φθηνότερα από τα Prius αποκλείεται) για το ελληνικό δημόσιο από κείνα τα υβριδικά του Γιώργου Παπανδρέου. Θυμάστε τι ακολούθησε.