Είναι τόσο μεγάλη η “φοβέρα και σκλαβιά” της πανδημίας αλλά το πάθος του διχασμού στον Τύπο και τον πολιτικό κόσμο, πού σημαντικότατες ειδήσεις περνούν στα ψιλά.

θα επιμείνω λοιπόν και σήμερα να ρίξω φως σε μία πολύ σημαντική απόφαση του Ανωτάτου Ναυτικού συμβουλίου (ΑΝΣ) του Πολεμικού Ναυτικού το οποίο έπειτα από πολλά χρόνια διαπραγματεύσεων με τους Γάλλους για τον αγορά φρεγατών τύπου [email protected], προσανατολίζεται τελικά στην απόκτηση τεσσάρων Αμερικανικών φρεγατών από τη Lockheed Martin.


Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του στην ΔΕΘ είχε κάνει λόγο για την ένταξη στο στόλο της Ελλάδας 4 πλοίων πολλαπλού ρόλου και δύο μήνες μετά, το Πολεμικό Ναυτικό στέλνει στις ΗΠΑ την επιστολή εκδήλωση ενδιαφέροντος LOR ( Letter of request) για τη σύναψη ελληνοαμερικάνικης διακρατικής συμφωνίας (government to government)  με σκοπό την αγορά τεσσάρων φρεγατών τύπου MMSC (Multi-Mission Surface Combatant).
Όπως μαθαίνω στην επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος που οριστικοποιήθηκε από το Π.Ν υπολογίζεται ότι θα πρέπει να δαπανηθούν 4 δισεκατομμύρια ευρώ για τις τέσσερις καινούργιες φρεγάτες παράλληλα με την εκταμίευση περίπου μισού δισεκατομμυρίου ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ (“Σαλαμίς”, Ύδρα”, “Σπέτσαι”, “Ψαρά”) και άλλου μισού (δισεκατομμυρίου) για την απόκτηση ενός πολεμικού πλοίου ενδιάμεσης λύσης που Θα καλύψει τις, αδήριτες στο Αιγαίο, ανάγκες μέχρι το 2028 που προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των 4 νέων φρεγατών.

Σύνολο 5 δισεκατομμύρια για ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα που θα προσθέσει βάρος στην Ελληνική οικονομία αλλά έχει τις προδιαγραφές να αφήσει μέρος της δαπάνης μέσα στη χώρα.
Η Ελλάδα ορθώς ζήτα η ναυπήγηση τριών από τις τέσσερις φρεγάτες να γίνει σε ελληνικά ναυπηγεία κάτι που μπορεί να αυξήσει το κόστος αλλά θα αφήσει ελληνικό υποέργο κάτι που θα συμβεί και με το Follow of Support,  το κόστος δηλαδή για τον οπλισμό, τον εξοπλισμό τις επισκευές και τα ανταλλακτικά των πλοίων.
Επιτυγχάνεται επίσης η ομοιοτυπία με τα υπάρχοντα και μελλοντικά πλοία να έχουν τα ίδια οπλικά και ηλεκτρονικά συστήματα.
Τόσο οι τέσσερις παλιές ΜΕΚΟ όσο και οι τέσσερις φρεγάτες που θα έρθουν μπορούν να έχουν κοινή υποδομή υποστήριξης.
Είναι δε σε φάση παραγωγής και όχι στα σχέδια καθώς 24 τέτοια πλοία κατασκευάζονται ήδη για τη Σαουδική Αραβία αλλά και για το Αμερικανικό πολεμικό ναυτικό.
Στον βαθμό που η κυβέρνηση είχε επιρροή στην πρόταση του (ΑΝΣ) την πιστώνεται καθώς πρόκειται για μία απόφαση στη σωστή κατεύθυνση. Εξισορρόπηση των αμυντικών παραγγελιών ανάμεσα σε Γαλλία και ΗΠΑ αλλά και επιλογή πιο ωφέλιμη για την Ελληνική οικονομία εφόσον τα πλοία “χτιστούν” και εξοπλιστούν εδώ με τη συμμετοχή και εταιρειών ελληνικών συμφερόντων.