«Σε ένα βαθμό, η ιερότητα βρίσκεται στο βλέμμα του θεατή», είναι ο τίτλος που έδωσε η Στεφανία Στρούζα, στην εικαστική και ηχητική εγκατάστασή της, που παρουσιάζεται από τις 5 Ιουλίου, στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Στο Κτίριο Α’ της Πειραιώς 260, η νεαρή καλλιτέχνις αναπτύσσει το εξελισσόμενο πρότζεκτ της, το οποίο είχε για πρώτη φορά διατυπώσει πέρσι στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο τότε της έκθεσης «εκ νέου».

Σε συνεργασία με τον επιμελητή, θεωρητικό της τέχνης Απόστολο Βασιλόπουλο, η Στεφανία Στρούζα συνεχίζει από τη Βιέννη όπου ζει και εργάζεται, την εικαστική της έρευνα γύρω από τη διασταύρωση των δύο κόσμων Δύσης και Ανατολής, νεωτερικότητας και αρχέγονου μύθου.

Ξεκινά με αφετηρία και έμπνευση από δύο ταξίδια, ένα ιστορικό και ένα κινηματογραφικό. «Μεταβολίζει» την ιστορική αφήγηση σε εικαστική βασιζόμενη σε υλικό από το ταξίδι του κρουαζιερόπλοιου «Πατρίς ΙΙ» το 1933 από τη Μασσαλία, στο οποίο επέβαιναν οι σημαντικότεροι εκπρόσωποι του μοντέρνου κινήματος, με κυριότερο τον αρχιτέκτονα Λε Κορμπυζιέ, προκειμένου να συμμετάσχουν στο Διεθνές Συνέδριο Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής, που διεξαγόταν στην Αθήνα.

Αντίστροφα, το συμβολικό ταξίδι από την Ανατολή στη Δύση, που επιχειρεί η καλλιτέχνις στο έργο της, γίνεται μέσα από την κινηματογραφική «Μήδεια» του Πιερ Πάολο Παζολίνι –ταινία του 1969, βασισμένη στην τραγωδία του Ευριπίδη, με την Μαρία Κάλλας στον ομώνυμο ρόλο.

Στο έργο της, η εικαστικός επεξεργάζεται διαφορετικά υλικά, των οποίων το πλαίσιο αναφορών κυμαίνεται από το μοντέρνο ντιζάιν, τον πριμιτιβισμό έως γεωγραφικές τοποθεσίες.

Ένα σύνολο αφηρημένου οπτικού κώδικα συγκροτεί το μπάνερ με την αναπαραγωγή της γραμματοσειράς, από την αφίσα της ταινίας «Μήδεια» έως τα γλυπτά αντικείμενα από μέταλλο και μπετόν και άλλα αρχιτεκτονικά θραύσματα της εγκατάστασης.

Η ηχητική παράμετρος που συνοδεύει το έργο λειτουργεί, σύμφωνα με την Στ. Στρούζα «ως ένα δεύτερο στοιχείο ερμηνείας των πολλαπλών αναγνώσεων που εντοπίζονται στη βάση της ελληνικής νεωτερικότητας. Δύο προεπιλεγμένες ηχητικές πηγές, μια όπερα της Κάλλας και το μουσικό θέμα από την ταινία του Παζολίνι, θα αποτελέσουν τη βάση για τρεις ξεχωριστές ηχητικές περφόρμανς σε μια προσπάθεια να φανταστούμε εκ νέου μια πολιτισμική σύγκρουση μέσα από μια ηχητική συνθήκη».

Οι περφόμανς θα γίνουν από τα αθηναϊκά ηλεκτρονικά σχήματα Acte Vide, Balinese Beast και τους Χρήστο Χριστόπουλο (neon) και Βύρων Κατρίτση (neon) στις 5, 7 και 11 Ιουλίου αντίστοιχα.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις