Η Αθήνα αναμένεται να αλλάξει πρόσωπο και να γίνει πιο ανθρώπινη με την ανάπλαση κεντρικών δρόμων έτσι ώστε να γίνουν φιλικότεροι για τους πεζούς, με το τραμ να προεκτείνεται, και το κέντρο να μετατρέπεται σε ένα μεγάλο ποδηλατόδρομο.

Όλα αυτά αναμένεται να υλοποιηθούν μέσα στο 2015 με την έναρξη των εργασιών για το φιλόδοξο σχέδιο Rethink Athens.

Σύμφωνα με την Ημερησία, η πολυαναμενόμενη διαδικασία δημοπράτησης θα ξεκινήσει με πέντε μήνες καθυστέρηση και έτσι θα ξεκινήσει η ανάπλαση της Πατησίων και της Πανεπιστημίου. Η διαδικασία έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί τον περασμένο Απρίλιο και τα έργα να ξεκινούσαν στο τέλος του 2014.

Κύκλοι της Αττικό Μετρό δήλωσαν στην Ημερησία ότι «αναμένουμε πρόσκληση από το υπουργείο Ανάπτυξης προκειμένου να καταθέσουμε αίτηση για την έγκριση της χρηματοδότησης», τονίζοντας παράλληλα πως «ακόμη και εάν αύριο πάρουμε την έγκριση του υπουργείου, μπορούμε άμεσα να δημοπρατήσουμε το έργο».

Ο επανασχεδιασμός θα μετατρέψει το κέντρο της πρωτεύουσας σε μία σύγχρονη μητρόπολη της Ευρώπης με δρόμους μεικτής κυκλοφορίας πεζών, ταξί, ποδηλάτων, τραμ και οχημάτων τροφοδοσίας. Η καθυστέρηση για την ανάθεση του έργου μετέφερε την έναρξη των εργασιών στις αρχές του 2015 αλλά το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση δεν έχει αλλάξει.

Η Αθήνα αποκτά πράσινο

Το σχέδιο Rethink Athens προβλέπει την επαναφορά του πρασίνου στο κέντρο της Αθήνας και προβλέπει να φυτευτούν επιπλέον 800 δέντρα κατά μήκος των δρόμων που γίνεται η ανάπλαση και παράλληλα θα δημιουργηθεί το μεγαλύτερο δίκτυο συλλογής υδάτων στην νοτιοανατολική Ευρώπη.

Το φιλόδοξο έργο εκτός από την αισθητική και την πολιτιστική αναβάθμιση προβλέπει την δημιουργία καλύτερου μικροκλίματος που θα ρίχνει την θερμοκρασία δύο με τρεις βαθμούς το καλοκαίρι. Οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις θα φέρουν σημαντικές αλλαγές στην οικονομία, την κοινωνία, τον πολιτισμό, την αγορά real estate και στον δημόσιο χώρο. Τα πρώτα στοιχεία των μεσιτικών γραφείων δείχνουν αύξηση του αγοραστικού ενδιαφέροντος στους δρόμους πλησίον της ανάπλασης.

Πιο συγκεκριμένα, η ανάπλαση προβλέπει τον ανασχεδιασμό της πλατείας Ομονοίας, την επέκταση του τραμ από το Σύνταγμα στην πλατεία Αιγύπτου, την δημιουργία ποδηλατοδρόμων από την Διονυσίου Αρεοπαγίτου μέχρι την πλατεία Ομονοίας. Η ανασυγκρότηση του κέντρου της Αθήνας, συνολικού προϋπολογισμού ύψους 78,5 εκατ. ευρώ, θα αποτελέσει καταλύτη της συνολικής ανασυγκρότησης του κέντρου της πρωτεύουσας και της ανάδειξης του μητροπολιτικού της χαρακτήρα.

Παράλληλα προβλέπεται ο ανασχεδιασμός του δημοσίου χώρου μεταξύ των οδών Ακαδημίας και Σταδίου όπως επίσης και ανασχεδιασμός της οδού Αμαλίας και της Πατησίων μέχρι την πλατεία Αιγύπτου. Το βασικό κριτήριο θα είναι η προτεραιότητα στον πεζό.

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία της επηρεαζόμενης περιοχής και την επίτευξη των στόχων του έργου, ενώ στο ίδιο πλαίσιο απαιτείται και ανασχεδιασμός της δημόσιας συγκοινωνίας, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση της πρόσβασης στο κέντρο με δημόσια μέσα μεταφοράς.

Η πλατεία Ομονοίας, από την οδό Πατησίων μέχρι της 3ης Σεπτεμβρίου θα αποκτήσει δέντρα έτσι ώστε το Σύνταγμα και η Ομόνοια να γίνουν δύο κεντρικές αστικές πλατείες. Η πλατεία Δικαιοσύνης θα φιλοξενεί δραστηριότητες σε ένα σκιασμένο προαύλιο με δυνατότητες στάσεις και παραμονής.

Ο ανασχεδιασμός της οδού Κοραή ως ελεύθερος δημόσιος χώρος, με τη γραμμικότητά του, θα τονίζει την οπτική σύνδεση με την Τριλογία. Η εισαγωγή των υδάτινων στοιχείων θα γίνει στις πλατείες Ομονοίας και Δικαιοσύνης, στην Κοραή και στον χώρο μπροστά από το Εθνικό Κήπο.

Και ενώ η δημοπράτηση αναμένεται να γίνει σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, εκτός από την πεζοδρόμηση, τους ανασχεδιασμούς και την επέκταση του τραμ, προβλέπεται και η κατασκευή ενός μεγάλου ποδηλατόδρομου.

Ο ποδηλάτης, αξιοποιώντας τα μέσα σταθερής τροχιάς, θα μπορεί να χρησιμοποιεί ένα νέο διάδρομο, απαλλαγμένο από αυτοκίνητα, έχοντας την ευκαιρία να ζήσει το κέντρο της Αθήνας από κοντά, αποτελώντας τον μεγαλύτερο σε μήκος ποδηλατόδρομο του Δήμου Αθηναίων.