Ο Ευάγγελος Σπηλιωτόπουλος – ή Έβαν όπως είναι το εξαμερικανισμένο όνομά του – κάνει καριέρα στο Χόλυγουντ ως επιτυχημένος σεναριογράφος και αφηγείται πως τα κατάφερε.

Στην Ελλάδα έγινε γνωστός από την ταινία “Ηρακλής”. Τότε είχαν ειπωθεί πολλά και όλοι ρωτούσαν γιατί δεν έγιναν τα γυρίσματα στην Ελλάδα. Ο κ. Σπηλιωτόπουλος είχε ξεσπαθώσει και κατηγόρησε τους Έλληνες ιθύνοντες ότι δεν δέχονταν να μιλήσουν στην παραγωγή και γι αυτό το λόγο τα γυρίσματα έγιναν στην Μάλτα.

Ποιος είναι όμως αυτός ο Έλληνας που τα έβαλε με τις κινηματογραφικές πολιτικές που ακολουθούνται στη χώρα και έχει καταξιωθεί στο εξωτερικό; Ο Ευάγγελος Σπηλιωτόπουλος γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Βριλήσσια. Μόλις τελείωσε το σχολείο αποφάσισε να κυνηγήσει το όνειρο του και έτσι μετανάστευσε στις ΗΠΑ.

Το 1995 έκανε τις πρώτες προσπάθειες για να βρει και αυτός μια θέση στο Χόλιγουντ. Τελικά το 2001 κατάφερε να μπει στον μαγικό κόσμο της Disney, όατν συνυπέγραψε το σενάριο για το «Jungle Book 2».

Η συνεργασία του Έλληνα σεναριογράφου με το φημισμένο στούντιο μετρά ουκ ολίγες εμπορικές επιτυχίες, όπως τα «Ηρακλής: οι θρακικοί πόλεμοι», «Winnie Τhe Pooh», «Wanted», «Η Μικρή Γοργόνα 3», και «The Lion King 1 ½».

Ο Έβαν Σπηλιωτόπουλος συμμετείχε και στο Maleficient που έσπασε τα ταμεία, μετρώντας εκατομμύρια ευρώ στο box office. Όπως ανακοίνωσε η Disney, ο Έλληνας δημιουργός πήρε το «πράσινο φως» για να γράψει την μεταφορά του παραμυθιού «Η Πεντάμορφη Και Το Τέρας», η animated διασκευή του οποίου, το 1991, απέσπασε περίπου 276 εκατομμύρια ευρώ σε εισπράξεις, 2 Όσκαρ (μουσικής και τραγουδιού) και εκατομμύρια πωλήσεις soundtrack.

Ο Έβαν Σπηλιωτόπουλος μίλησε στο Πρώτο Θέμα για τον εαυτό του και το πώς κατάφερε να καταξιωθεί στο Χόλυγουντ. Αρχικά αναφέρθηκε στους γονείς του λέγοντας πως «ο πατέρας μου είναι βέρος Έλληνας και η μητέρα μου Ελληνοαμερικανίδα» και έτσι είχε ένα πλεονέκτημα για να φύγει. Πως όμως αποφάσισε να γράφει σενάρια;

«Ήθελα να γράφω. Ανέκαθεν. Ήθελα να γίνω συγγραφέας, γραφιάς, σεναριογράφος, πες το όπως θέλεις. Ως παιδί ήμουν βιβλιοφάγος. Διάβαζα από Αγκάθα Κρίστι και Ενιντ Μπλάιτον μέχρι βιβλία επιστημονικής φαντασίας και φυσικά κόμικ. Κυριολεκτικά διάβαζα ό,τι έπεφτε στα χέρια μου. Εννοείται ότι λάτρευα το σινεμά. Έτσι αποφάσισα να συνδυάσω τις δύο αγάπες μου και να γίνω σεναριογράφος».

Ο Έβαν Σπηλιωτόπουλος είναι Αθηναίος. Πως τα κατάφερε να προσαρμοστεί στον αμερικανικό τρόπο ζωής; «Η περίπτωσή μου είναι ιδιαίτερη. Φαντάζομαι ότι για έναν Έλληνα η γλώσσα θα είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο. Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι Έλληνες μιλούν αγγλικά – άπταιστα ή λιγότερο καλά. Τα ιδιώματα, οι εκφράσεις, η προφορά είναι ένα θέμα για τους Έλληνες. Εγώ μεγάλωσα με μια μητέρα που μιλούσε αγγλικά, οπότε δεν δυσκολεύτηκα καθόλου».

Σχετικά με τις δυσκολίες που συνάντησε όταν θέλησε να εργαστεί στην βιομηχανία του σινεμά, ο Έβαν Σπηλιωτόπουλος αφηγήθηκε: «Καμία. Ήταν εξαιρετικά εύκολο. Μετακόμισα στο Λος Αντζελες και μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο με προσέλαβαν να γράψω το σενάριο για δύο ταινίες επιστημονικής φαντασίας, low budget εννοείται. Ωστόσο τα επόμενα τέσσερα χρόνια δεν δούλεψα καθόλου. Δύσκολη περίοδος.

Από τη μια τα χρήματά μου εξανεμίζονταν και ταυτόχρονα έχανα την αυτοπεποίθησή μου, πίστευα ότι δεν αξίζω ως συγγραφέας. Ευτυχώς, το 2000 με προσέλαβε η Disney. Ξεκίνησα να γράφω ταινίες animation. Τι σήμαινε αυτό; Οκτώ χρόνια με σταθερή εργασία, το όνομά μου στα credits και φυσικά άνθηση των οικονομικών μου. Ήταν το μεγαλύτερο από τα πολλά μικρά βήματα της καριέρας μου».

Είναι άραγε πιο δύσκολο να γράψει κανείς ένα σενάριο για μια ταινία που απευθύνεται σε παιδικό κοινό, αναρωτήθηκε η δημοσιογράφος του Πρώτου Θέματος. «Είναι περίπου το ίδιο με το να γράφεις το σενάριο του “Ηρακλή”. Μια καλή ιστορία περιέχει πάντα ενδιαφέροντες χαρακτήρες που βρίσκονται σε καταστάσεις περιπέτειας. Οι ταινίες animation είναι το δώρο κάθε σεναριογράφου. Μπορούν να συμβούν τα πάντα. Σε περιορίζει μόνο η φαντασία σου.

Στις επικές ταινίες πρέπει πάντοτε να σκέφτεσαι τα κόστη. Πρέπει να είσαι προσεκτικός και να μη γράφεις πολυέξοδες ιστορίες. Γιατί; Δεν θα γυριστεί το φιλμ διαφορετικά. Τώρα γράφω τη συνέχεια του “Η Χιονάτη και ο Κυνηγός” με τον Κρις Χέμσγουορθ και τη Σαρλίζ Θερόν και το ριμέικ του “Η Πεντάμορφη και το Τέρας”».

Ο Έβαν Σπηλιωτόπουλος εκμυστηρεύτηκε στο ελληνικό κοινό το μυστικό της επιτυχίας: «Η σκληρή δουλειά, η πειθαρχία, η επιμονή. Δεν πρέπει να δειλιάσεις ποτέ». Επίσης συμβούλεψε τους νέους Έλληνες που θέλουν να ακολουθήσουν τα δικά του βήματα: «Να μάθει τη γλώσσα. Να είναι σίγουρος ότι έμαθε τη γλώσσα άριστα. Δεν θα πιστέψετε πόσους Έλληνες σεναριογράφους γνωρίζω που προσπαθούν να γράψουν ένα χολιγουντιανό σενάριο χωρίς να ξέρουν τη γλώσσα. Ο αναγνώστης θα καταλάβει από την πρώτη σελίδα αν είσαι ή όχι σεναριογράφος. Θα του έλεγα να μη μεταφράζει ποτέ από τα ελληνικά στα αγγλικά».

Όσο για το γιατί ο «Ηρακλής» δεν γυρίστηκε στην Ελλάδα, ο Εβαν έχει και γι’ αυτό μια απάντηση: «Οι άνθρωποι της παραγωγής ξεκίνησαν να ψάχνουν διάφορες πιθανές τοποθεσίες για τα γυρίσματα από τα τέλη του 2011. Επισκέφτηκαν αρκετά μέρη στην Ευρώπη. Η Ελλάδα ήταν μια πιθανότητα, μια επιθυμία, κυρίως για τις ελληνικές ρίζες της ιστορίας. Δεν ήταν ωστόσο η μόνη επιλογή. Εμείς ψάχνουμε δύο πράγματα όταν αναζητούμε τοποθεσίες. Μια χώρα που θα μας υποδεχτεί και θα κάνει τη διαδικασία των γυρισμάτων εύκολη, μια χώρα που θα είναι οικονομική.

Επίσης, θέλουμε ένα μέρος που θα έχει ιδανικά κινηματογραφικά στούντιο, ικανά κινηματογραφικά συνεργεία και θα μας παρέχει διευκολύνσεις για τουλάχιστον έξι μήνες. Η Ελλάδα δεν ήταν τόσο συνεργάσιμη. Φέρθηκαν με σνομπισμό στους ανθρώπους μας. Την ίδια στιγμή έξι χώρες μάς περίμεναν με ανοιχτές αγκάλες. Ξέρεις πόσοι άνθρωποι επικοινώνησαν μαζί μου οργισμένοι με το Ελληνικό Δημόσιο; Αλλά δεν πιστεύω ότι είναι πολιτικό λάθος.

Εδώ δεν γυρίστηκαν ο “Μέγας Αλέξανδρος” και η “Τροία” στην Ελλάδα. Δεν είναι ελκυστικός τόπος γυρισμάτων. Πρέπει να επενδύσεις αν θέλεις να θεωρηθείς χολιγουντιανή επιλογή γυρισμάτων. Ναι, θα ήταν πολύ ωραία αν είχε γυριστεί η ταινία στην Ελλάδα. Αλλά πρέπει να εκδηλωθεί ενδιαφέρον και επιθετική στρατηγική από τους Έλληνες αν θέλουν να φέρουν εκεί το Χόλυγουντ. Δεν θα περιμένουμε το Χόλυγουντ να έρθει στην Ελλάδα. Ας χτυπήσουμε μερικές πόρτες να ενημερώσουμε ότι ανοίξαμε για μπίζνες».

Πηγή: KOOLnews

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις