«Το κάθε τι πρέπει να ανήκει σ’ εκείνον που είναι άξιος, τα παιδιά σε κείνους που με αγάπη και φροντίδα τα ανατρέφουν, τα αμάξια στους καλούς τους αμαξάδες, τα χωράφια στους καλούς τους γεωργούς που μέρα-νύχτα με ιδρώτα και με μόχθο πασχίζουνε να δώσουνε γλυκούς καρπούς» γράφει ο Μπέρτολτ Μπρεχτ σε ένα από τα διασημότερα και πιο πολυπαιγμένα έργα του, στον «Κύκλο με την κιμωλία».

Το αριστούργημα του πρωτοπόρου Γερμανού δραματουργού θα σκηνοθετήσει τελικά στη σκηνή του Παλλάς, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης (αρχικά είχε γίνει γνωστό ότι τη σκηνοθεσία θα υπέγραφε ο Τσέζαρις Γκραουζίνις και στη συνέχεια ο Κώστας Φιλίππογλου), με την πρεμιέρα του να είναι προγραμματισμένη για τις 11 Μαρτίου.

Γραμμένο το 1944, κατά τη διάρκεια της αυτοεξορίας του Γερμανού συγγραφέα στις ΗΠΑ, «Ο κύκλος με την κιμωλία» είναι μια παραβολή «για τον πειρασμό της καλοσύνης», σύμφωνα με τα λόγια του Μπρεχτ. Μια τρυφερή ιστορία μητρότητας, που αποτελεί ταυτοχρόνως και μία σαρκαστική κωμωδία πάνω στη δικαιοσύνη και στην εξουσία.

Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ελλάδα από το Θέατρο Τέχνης σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν το 1957. Τη μετάφραση του Οδυσσέα Ελύτη και τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, του ιστορικού πρώτου ανεβάσματος, θα χρησιμοποιήσει και η καινούργια παραγωγή των Αθηναϊκών Θεάτρων. Μάλιστα, η μουσική που θα πλαισιώνει την παράσταση, προέρχεται από την αυθεντική μπομπίνα του 1957 και δεν έχει ακουστεί στο παρελθόν.

«Είναι μεγάλη πρόκληση να σκηνοθετείς τον “Κύκλο με την κιμωλία”, ιδίως όταν συνδυάζεται με τη μετάφραση του Οδυσσέα Ελύτη και τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι. Το έργο είναι μία παραβολή, ένα παραμύθι που μεταξύ άλλων υμνεί την καλοσύνη
» αναφέρει ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, τονίζοντας πως επέλεξαν τη μετάφραση του Ελύτη και τη μουσική του Χατζιδάκι για την πραγματική τους αξία.

«Γιατί μας συνδέουν με μία εποχή της Ελλάδας που μας φαίνεται ότι υπήρχαν ακόμη άνθρωποι του πνεύματος και καλλιτέχνες σπουδαίοι, που μπορούσαν να μας καθοδηγούν, να μας δείχνουν ένα δρόμο. Έχουμε ανάγκη σήμερα, να ακούσουμε αυτή την ιστορία αυτοθυσίας και τρυφερότητας μέσα από το έργο αυτών των δύο σπουδαίων προσωπικοτήτων που άφησαν βαθύ το αποτύπωμά τους στην ψυχή και τη σκέψη μας» σημειώνει.

Στο Παλλάς, η δράση εκτυλίσσεται μέσα σ’ ένα ερειπωμένο θέατρο, στο οποίο κάποιοι ηθοποιοί ανεβάζουν το έργο, αξιοποιώντας τα υλικά που ανακαλύπτουν στον χώρο. «Το ίδιο το έργο είναι θέατρο μέσα στο θέατρο. Η ιστορία που λέει ένας αφηγητής στο κοινό. Κωμικά στοιχεία έχει αρκετά η παράσταση, γιατί τα έχει και το ίδιο το κείμενο του Μπρεχτ, που διηγείται μία ιστορία συγκινητική και τρυφερή» συμπληρώνει ο σκηνοθέτης.

Στον ρόλο της υπηρέτριας Γρούσα, που διεκδικεί ένα βρέφος το οποίο βρήκε εγκαταλειμμένο από τη μητέρα του, θα δούμε τη Μαρία Πρωτόπαππα, ενώ σε εκείνον του Δικαστή Αζντάκ, ο οποίος με τη βοήθεια του κύκλου με την κιμωλία θα κρίνει αν το αγόρι ανήκει στην πραγματική ή στη θετή του μητέρα, τον Αιμίλιο Χειλάκη.

Το καστ των πρωταγωνιστών του θιάσου συμπληρώνουν, μεταξύ άλλων, ο Αποστόλης Τότσικας ως Σιμόν Σασάβα, η Ελισάβετ Μουτάφη ως γυναίκα του κυβερνήτη και ο Δημήτρης Λιγνάδης ως αφηγητής. Τα σκηνικά και τα κοστούμια επιμελείται η Λίλη Πεζανού, τις χορογραφίες η Αμαλία Μπένετ και τους φωτισμούς ο Νίκος Βλασόπουλος.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις