O διαγωνισμός της Eurovision γεννήθηκε εν μέσω Ψυχρού Πολέμου και εξακολουθεί να σημαδεύεται από γεωπολιτικές ευαισθησίες, οι οποίες συχνά διαφαίνονται κάτω από τα στρας και τις παγιέτες παρά τον επίσημα “απολίτικο” χαρακτήρα του θεσμού.

Με 40 χώρες να διαγωνίζονται φέτος στη Βιέννη, ο διαγωνισμός φέρνει και πάλι στο προσκήνιο τις εθνικές φιλίες, τις έχθρες, μέχρι τις ανοικτές συρράξεις.

Το 2014, ο ουκρανός πρώην πρωταθλητής πυγμαχίας Βιτάλι Κλίτσκο κάλεσε τους Ευρωπαίους να ψηφίσουν υπέρ της χώρας του, αμέσως μετά την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία.

Στον φετινό ημιτελικό, η νέα υποψήφια της Ρωσίας, η Πολίνα Γκαγκάρινα, καταχειροκροτήθηκε για το τραγούδι της που υμνεί την οικουμενική αγάπη. Ωστόσο, ορισμένοι χαρακτήρισαν “κυνικό” το περιεχόμενο του τραγουδιού εφόσον συνεχίζεται η σύγκρουση στην Ουκρανία.

Η Αρμενία υποχρεώθηκε, από την άλλη, να αλλάξει τον τίτλο του τραγουδιού της: “Don’t deny” (Μην αρνείστε) που θεωρήθηκε ως υπερβολικά ευθεία προσταγή προς την Τουρκία, η οποία αρνείται να αναγνωρίσει ως γενοκτονία τις σφαγές των Αρμενίων το 1915. Ο τίτλος του τραγουδιού άλλαξε σε “Face the shadow” (Αντιμετωπίστε τη σκιά).

Η Τουρκία δεν θα μετάσχει φέτος στο διαγωνισμό: η ισλαμο-συντηρητική κυβέρνηση έκλεισε την πόρτα στο διαγωνισμό το 2012, ένα χρόνο αφότου η Σουηδία μετέδωσε τις εικόνες δύο χορευτών που φιλιούνταν. Η Άγκυρα, ωστόσο, υποσχέθηκε ότι θα επιστρέψει στη Eurovision το 2016.

Το 2009, η Eurovision είχε ήδη αποδοκιμάσει το τραγούδι της Γεωργίας “We don’t wanna put in”, του οποίου ο τίτλος με τη μορφή λογοπαίγνιου, έμοιαζε ανοιχτά ως απόρριψη του ρώσου προέδρου.

Δύο χρόνια νωρίτερα, ωστόσο, το Ισραήλ είχε διαγωνιστεί με το τραγούδι “Push the button” (Πιέστε το κουμπί) που είχε ερμηνευτεί ως πρόσκληση για βομβαρδισμό του Ιράν.

Η αναφορά ανάλογων περιστατικών μπορεί να συνεχιστεί σχεδόν επ’ αόριστον, από το μποϊκοτάζ της Αυστρίας στη Eurovision του 1969 που είχε διοργανωθεί στην Ισπανία του Φράνκο έως την άρνηση της Αρμενίας να μετάσχει στο διαγωνισμό του 2012 στο Αζερμπαϊτζάν.

Ωστόσο ο Ψυχρός Πόλεμος είναι αυτός που άφησε διαρκή τα σημάδια του στη Eurovision, σύμφωνα με τον ερευνητή Ντιν Βούλετιτς, του Πανεπιστημίου της Βιέννης. “Η Eurovision ήταν ένας καταπληκτικός καθρέφτης των σχέσεων μεταξύ της Δύσης και της Ανατολής εκείνη την εποχή”.

Σε κάθε περίπτωση, “η υιοθέτηση εθνικιστικών θέσεων μετρά ελάχιστα” για εκείνους των οποίων στόχος είναι να κερδίσουν στο διαγωνισμό, υπενθυμίζει ο ερευνητής. “Η προβολή ενός θετικού πολιτικού ή κοινωνικού μηνύματος, τη σωστή στιγμή, μπορεί να βοηθήσει, αλλά αυτό θα πρέπει να είναι οικουμενικό”.

Πηγή ΑΠΕ

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις