Με φόντο τα πιο χαρακτηριστικά μνημεία της Αττικής και απρόσμενους χώρους, που αναδεικνύουν το αστικό τοπίο -όπως είναι οι πλατείες, τα πάρκα και οι πεζόδρομοι, αλλά και μερικοί από τους «ιστορικούς» θερινούς κινηματογράφους της πόλης-, το Athens Open Air Film Festival συνεχίζει ακάθεκτο τις υπαίθριες κινηματογραφικές προβολές του, ενώ συμπληρώνει ήδη ένα μήνα από την πρεμιέρα του, που πραγματοποιήθηκε στους Στύλους του Ολυμπίου Διός με την αριστουργηματική βωβή κωμωδία του Μπάστερ Κίτον «Ο Κινηματογραφιστής» (1928), την οποία παρακολούθησαν πάνω από 1.500 άτομα.

Η συνέχεια περιλαμβάνει ένα μακρύ σινεφίλ οδοιπορικό στην πόλη, που κάνει στάσεις στο Τρένο στο Ρουφ, στο Βυζαντινό Μουσείο, στον πεζόδρομο Διονυσίου Αρεοπαγίτου, στο Άλσος Πετραλώνων, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στην Πλατεία Αυδή, στη Βίλα Δρακοπούλου, στο Νομισματικό Μουσείο, στο Πάρκο Ακαδημίας Πλάτωνος και στην πλατεία Κοτζιά.

«Στόχος του φεστιβάλ είναι να δούμε την Αθήνα αλλιώς, να ανακαλύψουμε τις πιο ωραίες και τις πιο πρωτότυπες κρυφές γωνιές της και να τις φωτίσουμε µε καλό σινεμά, προσφέροντας και μία ανάσα στους Αθηναίους, καθώς οι προβολές αυτές είναι δωρεάν» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καλλιτεχνικός διευθυντής των «Νυχτών Πρεμιέρας» Ορέστης Ανδρεαδάκης, που οραματίστηκε το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας πριν από μία πενταετία.

«Μας ενδιαφέρει να επανασυστήσουμε παραγνωρισμένες συνοικίες και μουσειακούς χώρους που προσπερνάμε καθημερινά αλλά δεν τους έχουμε δώσει τη σημασία που θα έπρεπε, όπως την πλατεία Κοτζιά, το Ανοιχτό θέατρο Κολωνού, τον προαύλιο χώρο του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου κ.ά. Υπέροχες μικρές οάσεις μέσα στην Αθήνα τις οποίες εμείς φροντίζουμε να “παντρεύουμε” με εξαιρετικές ταινίες που ταιριάζουν με την ατμόσφαιρα του χώρου. Έτσι για παράδειγμα, αποφασίσαμε να προβάλλουμε στον ρομαντικό χώρο της Αποβάθρας της Αμαξοστοιχίας-Θεάτρου το Τρένο στο Ρουφ, δίπλα στις ράγες και τις ανθισμένες πικροδάφνες, την παράξενα γοητευτική δημιουργία τρόμου του Φρ.Β. Μούρναου, “Νοσφεράτου” (1922) και στο Άλσος Πετραλώνων -που είναι πανέμορφο και λίγοι το γνωρίζουν- να παρουσιάσουμε μία από τις πέντε πιο καλτ ταινίες στην ιστορία του σινεμά, το “Rocky Horror Picture Show” (1975) του Τζιμ Σάρμαν» εξηγεί ο Ορ. Ανδρεαδάκης.

Παράλληλα, συνεχίζει, είναι επίσης σημαντικό να προσελκύσουμε και τους τουρίστες που βρίσκονται στην Αθήνα, των οποίων η προσέλευση τα τελευταία τρία χρόνια έχει αυξηθεί εντυπωσιακά. Γι’ αυτό “ευθύνεται” και η συνεργασία με τον ΕΟΤ, η οποία ανανεώθηκε φέτος για τρίτη χρονιά. «Είναι μία ευκαιρία να συνειδητοποιήσουν και αυτοί ότι η Αθήνα είναι ακόμη μία πόλη ζωντανή, παρόλα αυτά τα τρομακτικά που βλέπουν στις τηλεοράσεις τους, τα οποία δεν ανταποκρίνονται και απολύτως στην πραγματικότητα. Αυτό μέχρι στιγμής το έχουμε πετύχει και φέτος» συμπληρώνει.

Κι ενώ οι ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις έχουν επιφέρει «κύμα» ακυρώσεων σε πολιτιστικές εκδηλώσεις και θεάματα, φαίνεται να αφήνουν ανεπηρέαστη τη διεξαγωγή του 5ου Athens Open Air Film Festival που επιμένει στην τήρηση του ανακοινωμένου προγράμματός του. «Είναι μία διέξοδος από όλα αυτά που ζούμε, διότι έχει ανάγκη ο κόσμος να βγει και λίγο έξω και να περάσει καλά, όχι όμως με την έννοια μιας ανώδυνης διασκέδασης, αλλά με καλό σινεμά, είτε αυτό σημαίνει κωμωδία, δράμα, θρίλερ ή όπερα».

Όπως παρατηρεί ο ίδιος, το κοινό -που αποτελείται από άτομα προχωρημένης ηλικίας που έρχονται περπατώντας με δυσκολία μέχρι μικρά παιδιά με τους γονείς και πολλούς νέους- έχει σχεδόν διπλασιαστεί από πέρυσι. «Οι θεατές δεν χωράνε πια στις καρέκλες που φέρνουμε, οπότε φέρνουμε περισσότερες που κι αυτές δεν φτάνουν κάποιες φορές, με αποτέλεσμα ορισμένοι να κουβαλούν στις προβολές τα δικά τους πτυσσόμενα καθίσματα, μαξιλάρια ή αυτοσχέδια στρώματα, ενώ πολλοί κάθονται στο πάτωμα και γίνεται ένα πραγματικό πανηγύρι. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια της κρίσης, μετά την προβολή το κοινό δεν μας λέει πια “συγχαρητήρια”, μας λέει “ευχαριστώ” και αυτό είναι τρομερά συγκινητικό. Το καλό σινεμά δίνει μια ανάσα σε όλους μας».

Βέβαια, σύμφωνα με τον Ορ. Ανδρεαδάκη, αυτά τα πέντε χρόνια το αθηναϊκό θερινό φεστιβάλ έχει διαμορφώσει και το πιστό κοινό του -που αποτελείται από σινεφίλ που “κυνηγούν” τις προβολές, καθώς ορισμένες από τις ταινίες που φιλοξενεί το πρόγραμμα δεν κυκλοφορούν ούτε καν σε dvd-, χωρίς αυτό να σημαίνει, όμως, ότι οι θεατές δεν αλλάζουν και από γειτονιά σε γειτονιά. «Για παράδειγμα, στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού το 90% των θεατών δεν το είχα ξαναδεί» αναφέρει.

Πρόσφατα το φεστιβάλ βραβεύτηκε στα φετινά Tourism Awards στην κατηγορία του Πολιτιστικού Τουρισμού. «Τέτοιες εκδηλώσεις όπως το Athens Open Air Film Festival ή το Φεστιβάλ Αθηνών μπορούν να αποτελέσουν πόλο έλξης για τον τουρίστα που συνήθως περνάει από την Αθήνα και κάθεται λίγο προκειμένου να επισκεφτεί τα ελληνικά νησιά. Είναι σημαντικό λοιπόν με τις εκδηλώσεις μας να τον κρατήσουμε ακόμη μια νύχτα στην Αθήνα» υποστηρίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της διοργάνωσης.

Από την επόμενη χρονιά, το Athens Open Air Film Festival στοχεύει να επεκτείνει τις δράσεις του σε κάποια κοντινά νησιά του Αργοσαρωνικού, καθώς και σε πιο απομακρυσμένες περιοχές του λεκανοπεδίου.

Ακόμη, σε ό,τι αφορά τον φετινό προγραμματισμό, από τον οποίο δεν λείπουν οι ελληνικές παραγωγές, στις 2 Σεπτεμβρίου θα προβληθεί το ερωτικό δράμα του Νίκου Βεργίτση «Ρεβάνς» (που στην εποχή του σάρωσε τα βραβεία στην Ελλάδα), υποτιτλισμένο στο σύστημα για κωφούς και για άτομα με μειωμένη ακοή. «Θα είναι ίσως και η πρώτη ανοιχτή προβολή που θα μπορούν να έρθουν και άτομα με προβλήματα ακοής για να παρακολουθήσουν αυτήν την εξαιρετική ταινία» αναφέρει ο Ορ. Ανδρεαδάκης, ενώ τονίζει ότι στις υπόλοιπες ελληνικές ταινίες που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα θα υπάρχει κατά τη διάρκεια της προβολής τους μεταφραστής στην ελληνική νοηματική γλώσσα, έτσι ώστε οι συγκεκριμένοι θεατές να παρακολουθήσουν την ταινία ανεμπόδιστα.

Κλασσικός βωβός κινηματογράφος συνοδεία μουσικής, βραβευμένο ελληνικό σινεμά και η πιο μυθική καλτ ταινία όλων των εποχών σε επετειακή προβολή, αποτελούν το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας. Συγκεκριμένα, σήμερα (21/7) θα προβληθεί το κλασικό βωβό αριστούργημα του Φρ. Β. Μουρνάου, «Νοσφεράτου: μια Συμφωνία Τρόμου» (1922), συνοδεία μουσικής επένδυσης από τους Mechanimal στο Τρένο στο Ρουφ, αύριο Τετάρτη (22/7) το βραβευμένο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Πέννυς Παναγιωτοπούλου «Δύσκολοι Αποχαιρετισμοί: Ο Μπαμπάς μου» (2002) στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου και την Παρασκευή (24 /7) το «The Rocky Horror Picture Show» (1975) του Τζιμ Σάρμαν στο Άλσος Πετραλώνων.

Νάντια Μπακοπούλου (ΑΜΠΕ)

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις