H ζεστή ανοιξιάτικη νύχτα συνέπεσε με μια εξίσου θερμή συζήτηση περί δημιουργικότητας. Συνομιλητές και ομιλητές ο κορυφαίος φωτογράφος μόδας Πέτερ Λίντμπεργκ και η πρόεδρος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Σάντρα Μαρινοπούλου.

Στην κατάμεστη αίθουσα διαλέξεων του μουσείου οι θέσεις ήταν προκρατημένες εξαιτίας του μεγάλου ενδιαφέροντος. Στην πρώτη σειρά και η ‘μούσα’ του καλλιτέχνη, το μοντέλο Νάντια Άουερμαν (‘μύθος ‘για τους λίγο παλαιότερους).

Πέμπτος όροφος και η θέα της φωτισμένης πόλης από τη βεράντα αποστομωτική. Όλα αυτά συνέβησαν χθες. Μισή ώρα μετά τις οκτώ το βράδυ και λίγες μέρες πριν πέσει η αυλαία της έκθεσης των εμβληματικών φωτογραφιών του Λίντμπεργκ στη γκαλερί Gagosian της Αθήνας-στις 23 Απριλίου.

Η Σάντρα Μαρινοπούλου και ο Λίντμπεργκ φιλόξενοι οικοδεσπότες ενός κοινού που διψούσε να μάθει τι είναι η κατά Λίντμπεργκ δημιουργικότητα και από πού αντλεί την έμπνευση του ο φωτογράφος. Σκηνικό οι φωτογραφίες του καλλιτέχνη, που εναλλάσσονταν και εκείνος τις σχολίαζε με αποκορύφωμα την περίφημη επανένωση όπου τα σούπερ μοντέλα της δεκαετίας του ’90 ξανασυναντήθηκαν για λογαριασμό της ιταλικής Vogue και έκαναν αίσθηση. Σίντι Κρόφορντ, Τατιάνα Πάτιτζ, Έλενα Κρίστενσεν, Εύα Χερτζίκοβα, Νάντια Άουερμαν.


Όλες μούσες του Λίντμπεργκ που «επανακαθόρισε την έννοια της γυναικείας ομορφιάς. Με μια ανθρωπιστική προσέγγιση εξιδανίκευσε τη γυναικεία ομορφιά αναδεικνύοντας την ψυχή», όπως είπε η κ. Μαρινοπούλου και επιβεβαιώνει η διαδρομή σε ‘ασπρόμαυρο υψηλό κοντράστ’ του διάσημου φωτογράφου. Η θηλυκότητα και η γοητεία των γυναικών που φωτογραφίζει αναδεικνύεται μέσα από τον απροκάλυπτο ρεαλισμό που χαρακτηρίζει τη δουλειά του-απομεινάρι της καταγωγής του από την Ανατολική Ευρώπη.

«Και τώρα που είδατε το φιλμ» είπε ο 70χρονος Λίντμπεργκ, που επηρέασε όσο λίγοι τη φωτογραφία μόδας και την ίδια την έννοια του πορτρέτου γενικότερα, «θα θέλετε όλοι να γίνετε φωτογράφοι, διότι θα νομίζετε ότι σε αγκαλιάζουν και σε φιλούν όλη την ώρα. Δεν είναι καθόλου ρεαλιστικό αυτό».

Ανάμεσα στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες της Τζούλιαν Μουρ, της Νικόλ Κίντμαν, της Τίνα Τέρνερ, της Κέιτ Μος, ένα στιγμιότυπο αφιερωμένο στην Πίνα Μπάους (με τις γάμπες των χορευτριών να φορούν καλσόν με ραφή. Αλλά στη μεταπολεμική Γερμανία καλσόν ούτε για δείγμα. «Οπτική απάτη» όπου η ραφή σε γάμπα και μηρό είναι ζωγραφισμένη με μολύβι ματιών) και μια φωτογραφία με συντηρημένα γλυπτά του Τζιακομέτι που τραβήχτηκε σε μουσείο της Ζυρίχης.

Η κυρία Μαρινοπούλου απηύθυνε πρόσκληση στον καλλιτέχνη να φωτογραφίσει με τη δική του ματιά και κυκλαδικά ειδώλια. Ο Λίντμπεργκ απάντησε καταφατικά με ενθουσιασμό πριν στραφεί και πάλι στη δημιουργικότητα « η δημιουργικότητα συμβαίνει πάντα στο παρόν αλλά προέρχεται από το παρελθόν. Πάντα ξέρω τι θέλω να κάνω. Ποτέ δεν λέω: ‘ θα κάνω κάτι σαν αυτό’. Είναι λάθος. Πρέπει να ξέρεις πάντα τι θα κάνεις και να είναι δικό σου. Δεν υπάρχουν πολλές πρωτότυπες δουλειές πια».

Σκάρωσε στο χαρτί σκέψεις για την έννοια της δημιουργικότητας μόλις επέστρεψε στο ξενοδοχείο του μετά από μια επίσκεψη στο μουσείο σύγχρονης τέχνης της Νέας Υόρκης (MOMA). «Προφανώς δεν θεωρώ τον εαυτό μου Σωκράτη αλλά έκανα κάποιες σκέψεις. Η δημιουργικότητα είναι νεφελώδης και δύσκολη να τη συλλάβουμε αλλά είναι η βάση της έκφρασης, είναι η επιθυμία της έκφρασης. Έρχεται όπως μια ιδέα, ένα συναίσθημα». Η φράση που κρατά και φυσικά έχει απαθανατίσει είναι ένας στίχος από ταινία του Αλμοδοβάρ «El Arte es Garantie de Salud» ( Η τέχνη είναι εχέγγυο της υγείας).

Αναφερόμενος στην επανένωση, μετά απο χρόνια, των πρώτων σούπερ μόντελ μίλησε για την ομορφιά των γυναικών που δεν φθίνει με τα χρόνια κοιτώντας στην πρώτη σειρά τη Νάντια Άουερμαν «τα πρότυπα ομορφιάς καταντούν γελοία διότι είναι αφύσικα. Οι 50χρονες γυναίκες είναι πανέμορφες. Σε αντίθεση με ένα 20χρονο κορίτσι, έχουν εμπειρίες, έχουν κάνει παιδιά, έχουν πετύχει πράγματα, έχουν ερωτευθεί, έχουν πληγωθεί…».

Πρωτοπόρος ο Λίντμπεργκ είχε αρνηθεί στα νιάτα του να δουλέψει για λογαριασμό αμερικάνικου εκδοτικού κολοσσού διότι διαφωνούσε με τον αφύσικο τρόπο που γίνονταν οι φωτογραφίσεις μόδας. Η περίφημη φωτογραφία του, όπου διάσημα μοντέλα της δεκαετίας του ’90 φορούν λευκά πουκάμισα έχουν ελάχιστο-σχεδόν καθόλου μακιγιάζ-και φυσικά μαλλιά έχει περάσει στην ιστορία.

Ο ίδιος όπως αποκάλυψε φωτογράφισε πρόσφατα και ωριμότερες κυρίες «την Έλεν Μίρεν και την Σούζαν Σάραντον, οι οποίες είναι ένα χρόνο μικρότερες μου και την Τζέιν Φόντα, η οποία σίγουρα ογδονταρίζει, αλλά είναι απίστευτη».

Λάτρης της φυσικής χάρης των γυναικών δεν σκηνοθετεί ιδιαίτερα για να μην αποσπά την προσοχή των θεατών. Το τελευταίο του λεύκωμα, αντίτυπα του οποίου υπέγραψε νωρίτερα χθες στην Gagosian, έχει εξώφυλλο μια απόλυτα εσωτερική Ούμα Θέρμαν.

Ο γεννημένος στη Λίσα της Γερμανίας Λίντμπεργκ, που ζει και εργάζεται μεταξύ Νέας Υόρκης, Παρισιού και Αρλ έχει το δικό του ‘δόγμα’. Για εκείνον η ουσία της τέχνης είναι να αψηφά τους κανόνες, να αμφισβητεί τα δεδομένα και να ανακαλύπτει το νόημα σε αντικείμενα και καταστάσεις πριν το ανακαλύψουν οι άλλοι…

Δέσποινα Κουτσομητροπούλου (AMΠΕ)

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις