Ένα ευαίσθητο σχόλιο πάνω στην καταστροφή της Παλμύρας από έναν ευαίσθητο δέκτη όσων συμβαίνουν γύρω μας, είναι η διακριτική εγκατάσταση του Αλέκου Λεβίδη στο Μουσείο Μπενάκη, στην Κουμπάρη.

Μέσα σε μία παλιά μουσειακή προθήκη, ο ζωγράφος, «γοητευμένος από την υβριδική τέχνη της ελληνιστικής και ρωμαϊκής Ανατολής», τοποθέτησε αντικείμενα, γνήσια και κίβδηλα, που ζωντανεύουν τις ώρες και τις μέρες της περιπλάνησής του στους αμμόλοφους, τους ταφικούς πύργους, τους κίονες και την κεντρική λεωφόρο των καραβανιών της Παλμύρας, σε ταξίδι του το 1982. Ανάμεσα τους και άλλα αντικείμενα, που κατασκεύασε εκ των υστέρων, στα κατά καιρούς νοητά ταξίδια του στη μαγική πολιτεία.

«Μόνο που τα αντικείμενα αυτά είναι ανήσυχα, ακατάστατα τοποθετημένα, σαν να οσμίζονται το αίμα των αποκεφαλισμών και τον κονιορτό από τα ανατιναγμένα μνημεία. Είναι τοποθετημένα ανάμεσα στα ρωμαϊκά εκθέματα του Μουσείου, ώστε να σταματά για λίγο ο επισκέπτης και να σκεφτεί»,
μας παρακινεί ο Αλέκος Λεβίδης, μιλώντας για την εγκατάσταση.

Βασικό κίνητρο γι’ αυτήν την εικαστική παρέμβασή του είναι «η αίσθηση ότι είμαι κι εγώ υπεύθυνος για την καταστροφή, που είναι απότοκο του άμετρου πολιτισμού που χτίσαμε όλα αυτά τα χρόνια. Πιστεύαμε ότι ο ειρηνικός, ανεξίθρησκος κόσμος μας θα υπήρχε για πάντα. Ξαφνικά, παλιά φαντάσματα ξυπνούν και μπήκαμε σε έναν κόσμο μισαλλοδοξίας», λέει ο ζωγράφος.

«Ας αναλογιστούμε ότι πριν την καταστροφή της Παλμύρας, που είναι το πιο πρόσφατο πλήγμα που δέχτηκε ο πολιτισμός της ανθρωπότητας, είχαν προηγηθεί οι Βούδες στο Αφγανιστάν, οι καταστροφές στη Βαγδάτη, στη Γιουγκοσλαβία κ.ά.», προσθέτει ο Άγγελος Δεληβοριάς, καλωσορίζοντας την εικαστική εγκατάσταση του Αλέκου Λεβίδη, που θα παραμείνει στο κεντρικό κτίριο Μουσείο Μπενάκη έως τις 28 Αυγούστου, στη μνήμη και προς τιμή των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που καταστράφηκαν, αλλά και στους πολυάριθμους νεκρούς.

Aνάμεσά τους ήταν και ο Khaled Mohamad al-Asaad, διαπρεπής και πρωτοπόρος αρχαιολόγος, επί 40 χρόνια έφορος αρχαιοτήτων, αφοσιωμένος στη μελέτη και την ανάδειξη της μυθικής πόλης των Φοινίκων. Ο δημόσιος αποκεφαλισμός του και η διαπόμπευση της ακέφαλης σορού του προκάλεσαν τη διεθνή κατακραυγή.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις