«Ο Ντελακρουά είχε ένα ταλέντο εικονογραφικό τεράστιο – είναι σχεδόν σκηνοθέτης του κινηματογράφου, καταπληκτικός. Και σκηνοθέτης και σκηνογράφος» είχε πει κάποτε ο Γιάννης Τσαρούχης για τον μεγάλο ρομαντικό ζωγράφο.

Την δημιουργική διαδικασία στους εμβληματικούς πίνακες «Οι Σφαγές της Χίου» (1824) και «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου» (1826), δύο έργα με τα οποία ο Γάλλος μαέστρος του 19ου αιώνα πυροδότησε τον συμβολισμό της Ελλάδας στην κοινή γνώμη, αλλά και στην ευρωπαϊκή διπλωματία της εποχής, υπέρ της ελληνικής ανεξαρτησίας, διερευνά η έκθεση «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το 21», στο Τελλόγλειο Ίδρυμα.

Όπως έχει προαναγγελθεί, είναι η μία από τις δύο σημαίνουσες εκθέσεις που εγκαινιάζει το Τελλόγλειο, ταυτόχρονα στις 18 Οκτωβρίου και αφορούν στις ελληνογαλλικές σχέσεις του 19ου αιώνα.

Η άλλη παράλληλη έκθεση, έχει τίτλο «ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα της Πολιορκίας του Παρισιού», ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα ζωγραφικά πανοράματα του 19ου αιώνα. Αποδίδει με ζωγραφική ένταση την πολιορκία και την υπεράσπιση του φρουρίου του Issy στην διάρκεια του Γαλλοπρωσικού Πολέμου, στον οποίο έλαβαν μέρος και Έλληνες εθελοντές, υπενθύμισε σήμερα ο διευθυντής της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής, Αλεξάντρ Φαρνού, τονίζοντας την διαχρονία των σχέσεων φιλίας μεταξύ Ελλάδας-Γαλλίας, σε ιστορικές περιόδους.

Εξάλλου, η διπλή έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της ελληνικής και της γαλλικής Προεδρίας της Δημοκρατίας.

Αντίγραφο του Πανοράματος, που λόγω της απήχησής του στο γαλλικό κοινό, είχε αναπαράξει ο Φελίξ Εμανουέλ Φιλιποτό και ο γιος του Πολ (το1876), είχε εκτεθεί στην έναρξη των πρώτων Σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, σε μια ροτόντα, έξω από το Παναθηναϊκό Στάδιο, πρόσθεσε ο Γάλλος πρεσβευτής, Κριστόφ Σαντεπί, στη σχετική συνέντευξη Τύπου, χθες στην Αθήνα, χαιρετίζοντας τις δύο διοργανώσεις του Τελλόγλειου.

Η γραμματέας του ΔΣ του Ιδρύματος Αλεξάνδρα Γουλάκη- Βουτυρά, που έχει την ευθύνη των εκθέσεων, μνημόνευσε την περιπέτεια εκείνου του αντιγράφου, το οποίο είχε χαθεί έως τις αρχές της δεκαετίας του ’70, οπότε κάποια τμήματά του αγοράστηκαν από το ζεύγος Τέλλογλου και είναι αυτά που παρουσιάζει η έκθεση.

Τα δύο έργα της έκθεσης Ντελακουά, « Οι Σφαγές της Χίου» – είναι αντίγραφο σε φυσικό μέγεθος ζωγραφισμένο από τον Ευάγγελο Ιωαννίδη, από το Μουσείο Χίου, και «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου» είναι αντίγραφο ζωγραφισμένο από τον Δ. Βασιλείου, που φυλάσεται στο Ιστορικό Μουσείο Αθηνών.

«Είναι η ευφυία και δημιουργικότητα ενός μεγάλου καλλιτέχνη που κατορθώνει «σκηνοθετώντας » το θέμα θύτη- θύματος να ξεφύγει από την στενή εντοπιότητα … και να μετατρέπει το έργο σε διαμαρτυρία, που ενέχει την επικοινωνιακή δυναμική μιας αφίσας ή ακόμη, ενός συμβόλου » παρατήρησε η Αλεξάνδρα Βουτυρά.

Για τις ανάγκες της έκθεσης Ντελακρουά επιστρατεύτηκαν επίσης , τεκμήρια όπως η συγκλονιστική επιστολή του Κοραή προς τον Βαρβάκη, που εκλιπαρεί για την εξαγορά αιχμαλώτων, ή το κείμενο-μαρτυρία του Βαχίτ Πασά, από τα απομνημονεύματά του που προσπαθεί να δικαιολογήσει την αποτρόπαιη πράξη.

Αρχειακό υλικό, έως και τοπικές ενδυμασίες που ζωγράφισε στους πίνακες ο Ντελακρουά, μεταφέρθηκαν από το παρισινό εργαστήριο του -Μουσείο Delacroix, ενώ πρωτότυπα έργα του ζωγράφου μεταφέρθηκαν από γαλλικά και ελληνικά μουσεία. Η έκθεση περιλαμβάνει και μια σειρά έργων της Βάνας Ξένου, εμπνευσμέων από τις «Σφαγές της Χίου».

Η έκθεση Φιλιποτό, πλαισιώνεται από πίνακες διαπρεπών Γάλλων ζωγράφων του 19ου αιώνα (Ετιέν- Προσπέρ Μπερν-Μπελκούρ, Πολ Λουί Ναρσίς Γκρολερόν) από τις συλλογές του παρισινού Μουσείου Στρατού.

«Συνεχίζουμε δυναμικά το πρόγραμμα μας , και για πρώτη φορά θα εκθέσουμε και στην Αθήνα ένα μέρος των συλλογών του Τελλόγλειου με έργα νεοελληνικής τέχνης του 20ου αιώνα , τον Νοέμβριο στο Ιδρυμα Θεοχαράκη » δήλωσε η Αλεξάνδρα Βουτυρά, πλαισιωμένη απ ό τον πρόεδρο του Τελλογλείου, πρύτανη του ΑΠΘ , Περικλή Μήτκα.