Πλήθος προσωπικοτήτων από τον χώρο της τέχνης και των γραμμάτων, του κινηματογράφου, της μόδας παρευρέθηκαν στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης για τα εγκαίνια της έκθεσης “Fragonard: Drawing Triumphant” η οποία θα διαρκέσει έως τις 8 Ιανουαρίου 2017.

Ανάμεσα στα έργα που εκτίθενται, πολλά προέρχονται από συλλογές της Μet ή του Morgan Library & Museum της Νέας Υόρκης, και άλλα που πρόσφατα ανακαλύφθηκαν, αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης Πέριν Στάιν. “Η Νέα Υόρκη είναι μια κοσμοπολίτικη και κατά παράδοση γαλλόφιλη πόλη”, τονίζει προσπαθώντας να εξηγήσει τη συγκέντρωση τόσων έργων του Φραγκονάρ σε αυτή την περιοχή.

Μερικούς μήνες μετά την έκθεση “Ερωτευμένος Φραγκονάρ” που αναδείκνυε τον απόλυτο ζωγράφο και ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο στο Μουσείο του Λουξεμβούργου στο Παρίσι, η Met παρουσιάζει τον Ζαν-Ονορέ Φραγκονάρ (1732-1806) ως μέγα σχεδιαστή στην έκθεση αυτή που είναι ενδεικτική της αγάπης του γάλλου ζωγράφου για την εξερεύνηση και προτείνει μια διαφορετική ματιά στο έργο του “θεϊκού Φραγκό”.

Μέσα από μερικές εκατοντάδες σχέδια, το νεοϋορκέζικο μουσείο ενδιαφέρεται για τον σχεδιαστή Φραγκονάρ, που είναι λιγότερο γνωστός από τον ζωγράφο, παρότι ο μείζων χαρακτήρας αυτής της δουλειάς έγινε πρόσφατα σαφής για τον χώρο της τέχνης.

“Πράγματι μόνο τα τελευταία χρόνια καταλάβαμε σε ποιο σημείο αυτά τα σχέδια δεν ήταν παρά σπανίως μελέτες για πίνακες ζωγραφικής”, εξηγεί η Στάιν, σύμφωνα με την οποία σχεδόν μόνο το 10% των σχεδίων ήταν προπαρασκευαστικές εργασίες σε καμβά. Αντίθετα, ο Φραγκονάρ συνήθιζε να επαναλαμβάνει έναν πίνακα ή το θέμα του υπό μορφή σχεδίου μετά την ολοκλήρωση του έργου ζωγραφικής.

Είναι πιθανόν οι προγενέστερες εκθέσεις, κυρίως η μεγάλη αναδρομική την οποία συνδιοργάνωσαν το 1988 η Met και το Λούβρο να προσήλκυσαν την προσοχή των συλλεκτών για τον καλλιτέχνη, ο οποίος επί μακρόν θεωρείτο μόνο ελευθεριάζων ζωγράφος.

“Σήμερα καταλαβαίνουμε καλύτερα τα σχέδιά του ως μια ανεξάρτητη μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης” αναφέρει ο Τομ Κάμπελ, διευθυντής της Met, ο οποίος πιστεύει ότι χάρη σε αυτό το παράθυρο στο σχέδιο, ο (ζωγράφος) “βρήκε μια κάποια απελευθέρωση και τρόπους να εξερευνήσει, να πειραματιστεί”.

Τα θέματα που ο Φραγκονάρ επέλεξε για τα σχέδιά του είναι πολλά τοπία, σκηνές από τη φύση, πορτρέτα. Αντίθετα οι αισθησιακές σκηνές, οι οποίες συνέβαλαν στη φήμη του ζωγράφου, είναι σχεδόν απούσες.

Θέματα που συχνά απαντώνται στη ζωγραφική του Φραγκονάρ όπως τα παιχνίδια του φωτός, η προτίμηση για την κίνηση και η ρευστότητα είναι επίσης παρόντα.

“Στις περισσότερες περιπτώσεις, όταν υπάρχουν δύο εκδοχές της ίδιας σύνθεσης, η μια στον καμβά και η άλλη στο χαρτί, καταλήγουμε να θεωρούμε τις δύο εκδοχές ίσες η μια προς την άλλη”, τονίζει.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις