Με αγγλικούς υπέρτιτλους και διερμηνεία θα παρουσιαστεί η χριστουγεννιάτικη παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, «Απ’ τα ψηλά στα χαμηλά- Ένας δολοφόνος στο Τόκυο» του Σύλλα Τζουμέρκα και της Γιούλας Μπούνταλη για μια τελευταία παράσταση την Κυριακή 8 Ιανουαρίου.

Δίδυμο κινηματογραφικών επιτυχιών, ο Σύλλας Τζουμέρκας και η Γιούλα Μπούνταλη, εμπνέονται από το αστυνομικό μυθιστόρημα του Εντ ΜακΜπέιν «Λύτρα για τον βασιλιά» που στη συνέχεια υιοθέτησε ο Ακίρα Κουροσάβα στο «High and Low» (1963) για να συνθέσουν μια κινηματογραφικού ρυθμού μαύρη κωμωδία, με αγωνία, σασπένς και σχόλια περί ταξικότητας, που μεταμορφώνει τους χώρους εντός και εκτός της Στέγης σε τόπο εγκλήματος.

«Πρόκειται για ένα υπαρξιακό δράμα με στοιχεία τρόμου, τηλεοπτικού show, slapstick αλλά κι επιθεώρησης, που διατρέχει άπειρες διαδρομές, αλλά πάνω απ όλα στέκεται μια ιστορία με παλιομοδίτικη ηθική και άφθονη καλοσύνη» δηλώνουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι δύο δημιουργοί.

Κινούμενη στα όρια θεάτρου και κινηματογράφου, η παράσταση χωρίζεται σε τρία μέρη αφού εκτυλίσσεται από τη Μικρή Σκηνή της Στέγης, στα φουαγιέ της και κορυφώνεται στους γύρω δρόμους της Συγγρού.

«Το πρώτο μέρος είναι έτσι τοποθετημένο σκηνοθετικά και σκηνογραφικά ώστε να δίνει την αίσθηση του κινηματογράφου και μάλιστα, του ασπρόμαυρου, ασιατικού κινηματογράφου. Κι από εκεί και πέρα διατρέχουμε πολλά ακόμα είδη, την αστυνομική περιπέτεια, το θρίλερ, το σπλάτερ, το μελόδραμα» παρατηρεί η Γιούλα Μπούνταλη και ο Σύλλας Τζουμέρκας συμπληρώνει: «Δημιουργήσαμε τον χάρτη μιας πόλης που είναι ένα μείγμα ονειροβασίας, φανταστικού κι απόλυτης πραγματικότητας στον βαθμό που να κορνάνουν τα αυτοκίνητα στη Συγγρού. Την ίδια ώρα τα πρόσωπα δρουν με μεγάλη ένταση, υπάρχουν πλούσιοι και φτωχοί, αστυνομικοί και serial killer… Είναι μια κατάσταση πολύ ποπ, πολύ fun».

Η υπόθεση μας μεταφέρει στο Τόκυο όταν ο ήχος του τηλεφώνου διακόπτει την ησυχία στην έπαυλη του βιομήχανου Γκόντο. Στην άλλη άκρη της γραμμής, μια άγνωστη φωνή τον ενημερώνει πως έχει απαγάγει τον δεκάχρονο γιο του, Τζουν, ζητώντας σε αντάλλαγμα λύτρα. Ο Γκόντο, προκειμένου να σώσει το παιδί του, διαθέτει χωρίς δεύτερη σκέψη ένα μεγάλο χρηματικό ποσό, με το οποίο σκόπευε να πάρει στα χέρια του τον πλήρη έλεγχο της επιχείρησής του, όταν διαπιστώνει πως δεν είναι ο Τζουν που βρίσκεται στα χέρια του αδίστακτου απαγωγέα, αλλά ο γιος του οδηγού του. Τώρα, το δίλημμα για τον βιομήχανο μεγαλώνει: Θα θυσιάσει τους κόπους μιας ζωής ή τη ζωή ενός αθώου αγοριού;

Πέντε χρόνια μετά τη «Χώρα προέλευσης» και δύο χρόνια μετά τη διεθνών διακρίσεων «Έκρηξη» οι δύο δημιουργοί επανακάμπτουν στο θέατρο και ενώνουν τις δυνάμεις τους πάνω σε έναν κοινό προβληματισμό: Υπάρχει δικαιοσύνη; Τι σημαίνει πτώση; Μπορεί η πτώση να είναι διδακτική; Τι σημαίνει έλεος και συγχώρεση;

«Στην περίπτωση του ήρωά μας το ερώτημα είναι σύνθετο. Είναι κάποιος που απειλείται από έναν απαγωγέα και πρέπει να δώσει λύτρα που ισοδυναμούν με όσους κόπους έχει καταβάλει. Θα καταστραφεί ο ίδιος και η οικογένεια του. Αυτό είναι το ένα δίλημμα. Ο δολοφόνος όμως βρίσκεται σ’ ένα άλλο δίλημμα. Το δίκαιο όμως, δεν μπορεί ούτε και βρίσκεται σε μια μόνο απάντηση. Η ανθρωπιά δεν είναι πάντοτε αυτονόητη. Κανένας δεν έχει μπροστά του εύκολες αποφάσεις. Παρόλα αυτά, οι λιγοστές στιγμές που συμβαίνει κάτι δίκαιο είναι καθαρτήριες και μας δείχνουν έναν δρόμο για το μέλλον και την ελπίδα».

Η παραβολή του Μακ Μπέιν πάνω στους συσχετισμούς των κοινωνικών τάξεων προσφέρει στους δύο δημιουργούς το έναυσμα για να μιλήσουν «με πολύ χιούμορ, ανθρωπιά και παρρησία για το πώς ζούμε μαζί στις πόλεις μας, πώς οι τρεις διαφορετικές τάξεις είναι κοντά, είναι τυφλές, ζηλεύουν παράφορα η μία την άλλη, είναι παραλυμένες ή γεμάτες δόντια έτοιμα να δαγκώσουν απ’ τον φόβο και την αγωνία. Αλλά και για κάτι άλλο, πιο πολύτιμο: Ότι κάτω απ’ όλα αυτά, στο κέντρο της καρδιάς του καθενός μας, υπάρχει και κάτι άλλο, βαθιά ελεύθερο, πολύ πεισματωμένο και έτοιμο να ζήσει και να αιφνιδιάσει. Κάτι, μάλλον, καλό».

Στην παράσταση συμμετέχουν οι: Χάρης Αττώνης, Κωνσταντίνος Βουδούρης, Θανάσης Δόβρης, Παύλος Ιορδανόπουλος, Ρωμανός Καλοκύρης, Γιούλα Μπούνταλη, Μάκης Παπαδημητρίου και Θάνος Τοκάκης.