Περίπου 300 σχέδια του Νίκου Νικολάου, από τα φοιτητικά χρόνια του έως την ανέκδοτη εικονογράφηση που έκανε για τη Γυναίκα της Ζάκυθος, του Διονυσίου Σολωμού, παρουσιάζει από την ερχόμενη Τετάρτη, 29 Μαρτίου, το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας (ΜΙΕΤ).

Η έκθεση συνοδεύεται από έκδοση με κείμενο του Ν. Π. Παΐσιου, ο οποίος ξεχωρίζει δύο περιόδους στο σχέδιο του Νικολάου, με ορόσημο το 1948. Στην πρώτη περίοδο «εμπνέεται από τη φύση, ενώ στη δεύτερη (1948-1986) το ενδιαφέρον του στρέφεται στην ανθρώπινη μορφή, ιδίως τη γυναικεία, αποδίδοντάς την σχεδιαστικά με τρόπο λιτό και ουσιαστικό, με ένα σαφές και δυνατό σχέδιο».

Ο Νίκος Νικολάου (1909-1986) γεννήθηκε στην Ύδρα. Μετά τα στερημένα παιδικά και εφηβικά του χρόνια εγγράφεται στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ), από την οποία αποφοιτά το 1935. Χάρη σε μία υποτροφία, που μοιράζεται με τον Γιάννη Μόραλη, οι δυο τους φεύγουν το 1937, αρχικά για τη Ρώμη και κατόπιν για το Παρίσι. Ωστόσο, τον επόμενο χρόνο ο Νικολάου θα επιστρέψει στην Ελλάδα.

Το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου δεν θα του επιτρέψει να ξαναφύγει στο εξωτερικό. Ήδη, όμως, από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, το έργο του αναδεικνύεται και κερδίζει ολοένα περισσότερο έδαφος στο καλλιτεχνικό στερέωμα της εποχής. Μέσα στις επόμενες δεκαετίες κάνει δέκα ατομικές εκθέσεις και συμμετέχει σε δεκάδες ομαδικές.

Μεταξύ άλλων, φιλοτεχνεί τοιχογραφίες για την Πάντειο Σχολή, για τη «Λέσχη Δομήνικος Θεοτοκόπουλος» στο Ηράκλειο Κρήτης, για το Θέατρο Μουσούρη και για περίπτερα του ΕΟΤ στις Μυκήνες και τη Σπάρτη. Αναλαμβάνει, επίσης, την αγιογράφηση του νέου κλίτους του Ιερού Ναού Ζωοδόχου Πηγής στην οδό Ακαδημίας.

Το 1958 ιδρύει τον Όμιλο Φιλοτέχνων και Καλλιτεχνών, στο πλαίσιο του οποίου λειτουργεί η αίθουσα τέχνης «Αρμός», στην οδό Ηρακλείτου 21. Πολυσχιδής είναι η δραστηριότητά του και σε άλλους τομείς: Κάνει σκηνογραφίες για το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν, το Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, επιμελείται επιτοίχια ημερολόγια και καπνικές διαφημιστικές εκστρατείες για την Καπνοβιομηχανία Κεράνης, καταπιάνεται με τις εφαρμοσμένες τέχνες (κεραμικά, ταπισερί, εξώφυλλα δίσκων) και εικονογραφεί βιβλία. Το 1964 εκλέγεται καθηγητής στην ΑΣΚΤ, όπου διδάσκει μέχρι το 1974.

Το 2008, με φροντίδα του Ιδρύματος Νίκου και Αγγέλας Νικολάου, ξεκίνησε η καταγραφή του αρχείου σχεδίων του καλλιτέχνη, την οποία συνέχισε και ολοκλήρωσε το 2012 το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας. Παράλληλα, το Ίδρυμα Νικολάου δώρισε στο ΜΙΕΤ το αρχείο του ζωγράφου, το οποίο ταξινομήθηκε, καταγράφηκε και αποτέλεσε σημαντική πηγή για την τεκμηρίωση των έργων της έκθεσης.