Το ταξίδι της documenta 14 ξεκινά από την Αθήνα και επισήμως, το Σάββατο. Με φιλοσοφικές, πολιτικές, ανθρωπολογικές, ψυχαναλυτικές αναζητήσεις ως προς το θεωρητικό υπόβαθρό της.

Πρακτικά, μένει να περιηγηθούμε στην πόλη με πολλές παρακάμψεις σε μεγάλα και μικρά σημεία και να ανακαλύψουμε τις δημιουργίες και δράσεις 160 καλλιτεχνών, σε περισσότερα από σαράντα δημόσια ιδρύματα, πλατείες, κινηματογράφους, βιβλιοθήκες.

«Τι μάθαμε από την Αθήνα; Ότι όλοι πρέπει να εγκαταλείψουμε τις προκαταλήψεις και να βυθιστούμε στο σκοτάδι της μη γνώσης. Από αυτά τα βήματα ξεκινήσαμε πριν τρία χρόνια, προετοιμάζοντας την documenta 14 στην Αθήνα και φτάσαμε ως εδώ, στα εγκαίνιά της» είπε σήμερα ο καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta 14, Άνταμ Σίμτζικ.

Στη συνέντευξη Τύπου, στο πλαίσιο του τριήμερου των εγκαινίων της, οι συντελεστές της documenta, μαζί με τους καλλιτέχνες πάνω στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής, έδωσαν την εικόνα μιας μεγάλης ορχήστρας που αφουγκράζεται ήχους και δημιουργεί για τα μικρά και μεγάλα της παναθρώπινης ιστορίας, στην τροχιά του «Επίκυκλου» του Γιάννη Χρήστου.

Το έργο του μεγάλου συνθέτη, που είχε παρουσιαστεί την χρονιά που γράφτηκε, το 1968, σε μορφή χάπενινγκ, στο ξενοδοχείο Χίλτον, επανήλθε πολλές φορές στις τοποθετήσεις των διοργανωτών της documenta, σήμερα στη συνέντευξη Τύπου.

Όπως και ο όρος continuum, για μια έκθεση σε εξέλιξη, με πληθώρα από περφόρμανς μουσικής, χορού, εγκαταστάσεις, συμμετοχικές δράσεις, εργαστήρια, σε εμβληματικούς χώρους της πόλης ή σε μικρές γωνιές, αλλά με «εξίσου μεγάλη ενέργεια» όπως είπε ο Άνταμ Σίμτζικ, εκφράζοντας δημόσια τις ευχαριστίες του σε όλους τους πολιτιστικούς φορείς της Αθήνας, που συμμετέχουν και βοήθησαν στην διαδικασία της documenta.

Μια «προνομιούχα στιγμή για τον ίδιο» όπως χαρακτήρισε τα εγκαίνια, αφού «η πρότασή του όταν ανέλαβε την documenta, να συνδιοργανώσει την έκθεση στο Κάσελ και στην Αθήνα, εν μέσω δύσκολων συνθηκών, ολοκληρώνεται».

Το πρόγραμμα της documenta 14 στην Αθήνα ξεκινά, με τα επίσημα εγκαίνια στις 8/4, της έκθεσης στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) από τον πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, Φρανκ-Βάλτερ Στάινμάγερ, μετά από πρόσκληση του προέδρου της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλου.

Από τις εκδηλώσεις του Σαββατοκύριακου ενδεικτικά αναφέρουμε τη συναυλία «Συμφωνία των Θρήνων» του Χένρυκ Γκουρέτσκι, στο Μέγαρο Μουσικής, στις 8/4, που ερμηνεύει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ), καθώς και μέλη της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Εκπατρισμένων Σύρων, υπό την διεύθυνση του Ντανιέλ Ράισκιν. Μέρος των εσόδων θα διατεθεί στην πρωτοβουλία «Ροζ Κουτί» της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, για παιδιά προσφύγων, καθώς και στα προγράμματα των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, για πρόσφυγες εντός και εκτός Ελλάδας.

Την Κυριακή, 9/4, αναμένεται η πολυσυζητημένη έφιππη πομπή «Αθήνα -Κάσσελ» με αφετηρία τον πεζόδρομο της Αρεοπαγίτου (ώρα 12μ.μ.) αλλά και η περφόρμανς της Μαίρης Ζυγούρη στο Μνημείο «Μάντρα Μπλόκου Κοκκινιάς» (Νίκαια ώρα 17.00)

Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου παρευρέθηκε στη Συνέντευξη Τύπου που διοργανώθηκε με αφορμή την επίσημη έναρξη της documenta 14, στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Αμέσως μετά η Λυδία Κονιόρδου επισκέφτηκε στην πλατεία Αυδή το έργο της Kροάτισσας καλλιτέχνιδας Sanja Iveković που εντάσσεται στο πλαίσιο του πρότζεκτ δημόσιας τέχνης της documenta με τίτλο Monument to Revolution (Μνημείο στην Επανάσταση). Σε κεντρικό σημείο της πλατείας υπάρχει μία πλατφόρμα χτισμένη από τούβλα που προέρχονται από πρώην βιομηχανικά κτήρια και κατοικίες από εργατικές συνοικίες της Αθήνας και του Πειραιά.

Το έργο έχει άμεση σύνδεση με το μνημείο «για τη Νοεμβριανή Επανάσταση» το οποίο σχεδίασε ο Ludwig van de Rohe. Είχε στηθεί το 1926 αφιερωμένο στη Ρόζα Λούξεμπουργκ και τον Καρλ Λίμπκνεχτ και το κατέστρεψαν οι Ναζί το 1935. Το υλικό του προερχόταν από τούβλα σημαδεμένα από τις σφαίρες των προφασιστικών ομάδων των freicorps.

Το εγχείρημα της εικαστικού ήταν να ανακατασκευάσει το αρχικό μνημείο μετατρέποντας το σε αφορμή για νέες μορφές πολιτικής δράσης με έρεισμα την πίστη στους ιστορικούς αγώνες, προσφέροντας, ένα σκηνικό για μελλοντική χρήση.

Πρόκειται για το πρώτο στάδιο του έργου. Στη συνέχεια θα συμπληρωθεί σε πόλεις του κόσμου όπου και θα αποτυπωθεί με αντίστοιχο υλικό και συμβολισμό η κοινωνική τους ιστορία.

Η Λυδία Κονίορδου τόνισε σχετικά με το έργο της Sanja Iveković ότι σημαίνει τη «σύνδεση της σημερινής Αθηνάς με την Αθήνα που αντιστάθηκε στον Ναζισμό και στην στέρηση της ελευθερίας και της ισότητας των δικαιωμάτων».

Ειδικότερα για τη documenta 14 υπογράμμισε ότι «είναι μία σημαντική στιγμή για την πόλη. Συνδέει όχι μόνο με τα μεγάλα της μουσεία αλλά και τις περιοχές. Έτσι ώστε να εντοπίσουμε αυτό που είναι σήμερα απαραίτητο στο να ξαναβρούμε τη Ευρώπη και την Ελλάδα».

Στη συνέχεια η Υπουργός Πολιτισμού επισκέφθηκε το Ωδείο Αθηνών στην οδό Ρηγίλλης. Σε αυτή τη μεγάλη καλλιτεχνική κυψέλη, που εκτείνεται σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους του κτηρίου, όλες οι εκφάνσεις του εικαστικού σύμπαντος έχουν εκπροσώπηση (εγκαταστάσεις, ζωγραφική, γλυπτική, περφόμανς κ.α.)
Την Υπουργό ξενάγησε η Candice Hopkins σύμβουλος Επιμέλειας της documenta 14.

«Βρισκόμαστε στο Ωδείο Αθηνών, τον χώρο που φιλοξένησε το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον έχει διαποτίσει η προσωπικότητα και το έργο του Γιάννη Χρήστου. Του σπουδαίου συνθέτη με το πρωτοποριακό πνεύμα που επηρέασε δημιουργούς σε όλο τον κόσμο».

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ, Φωτογραφίες: Νίκος Καρέλλης

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις