Μια σειρά ιστοριών για την ζωή στο Παγκράτι κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της μεταπολίτευσης (και όχι μόνον αυτών) περιλαμβάνει το βιβλίο του Γιάννη Μπασκόζου «Ιστορίες από το Μετς» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος.

Το Μετς είναι η ιστορική συνοικία στην οποία γεννήθηκε και μεγάλωσε ο συγγραφέας. Ένας τόπος ο οποίος για τον ίδιο δεν είναι ιστορικός αλλά βιωματικός: με το ‘Αλσος Παγκρατίου και τις θεατρικές και συναυλιακές του δόξες, με το ζαχαροπλαστείο του Λέντζου και τους πιστούς θαμώνες του, με την προτομή του Μυριβήλη στο διπλανό παρκάκι την οποία μέχρι και σήμερα δεν προσέχει κανείς, με τον κινηματογράφο «Κόρονετ» και τις σινεφίλ του ταινίες, με την πολυσύχναστη ταβέρνα του Μεγαρίτη, με το καφενεδάκι ανάμεσα στην Αρδηττού και την Καλλιρόης, με το εκκλησάκι της Αγίας Φωτεινής εκεί που αρχίζει η Βουλιαγμένης ή με το πατρικό σπίτι απέναντι στο το αναψυκτήριο «Αίγλη» του Ζαππείου.

Ο Γ. Μπασκόζος αφήνει τη μνήμη του να κινηθεί ελεύθερα, διατρέχοντας τον άξονα τον οποίο ορίζει η γραμμή ανάμεσα στο Καλλιμάρμαρο και το Πρώτο Νεκροταφείο. Και όλοι οι μνημονικοί του χώροι θα αποδειχθούν χώροι νεανικής μαθητείας αλλά και διάψευσης.

Στο ζαχαροπλαστείο του Λέντζου ο αφηγητής θα ανακαλύψει τον Σεφέρη και θα πέσει με τα μούτρα στο διάβασμά του, για να αποδείξει στον φίλο του ο οποίος τον έχει συστήσει πως παίζει στα δάχτυλα τη σύγχρονη ποίηση.

Στο ‘Αλσος Παγκρατίου ένας άλλος φίλος του αφηγητή πρώτα θα πιστέψει σε έναν ανέλπιστο έρωτα κι ύστερα θα δει την πολυδιαφημισμένη συναυλία για την οποία έχει στήσει τα ηχητικά του να τελειώνει κακήν κακώς.

Στην ταβέρνα του Μεγαρίτη τον κεντρικό ρόλο θα επωμιστεί ένα παλιομοδίτικο γκαρσόνι: ένα πρόσωπο που δεν θα εγκαταλείψει τα πόστο του παρά μόνον όταν η ταβέρνα θα ξεπέσει σε πιτσαρία.

Στο καφενεδάκι ανάμεσα στην Αρδηττού και την Καλλιρόης ένα ακόμα ζευγάρι φίλων θα περάσει ώρες και μέρες συζητώντας περί έρωτος και εξυμνώντας τον γαλλικό κινηματογράφο.

Στο «Κόρονετ» ο γαλλικός κινηματογράφος θα έχει και πάλι την τιμητική του: δύο νεαροί θα δουν για πρώτη φορά ταινία του Γκοντάρ χωρίς να καταλάβουν γρυ, αλλά δεν θα το ομολογήσουν ούτε στον εαυτό τους.

Στο εκκλησάκι της Αγίας Φωτεινής, χτισμένο πάνω στα ερείπια του ναού της Εκάτης, η σκοτεινή θεά της αρχαιότητας θα συναντηθεί με τα πυροτεχνήματα για την Ανάσταση, που θα φωτίσουν τους Στύλους του Ολυμπίου Διός, την Πύλη του Αδριανού και την Ακρόπολη.

Τέλος, στο πατρικό σπίτι απέναντι από την «Αίγλη» η ελαφρά μουσική την οποία παίζει η ορχήστρα θα πλημμυρίσει τις καλοκαιρινές νύχτες του αφηγητή, νύχτες που ανήκουν πια οριστικά στο παρελθόν.

Οι ιστορίες του Γ. Μπασκόζου για τη νύχτα, τον έρωτα, τις παρέες και τις φιλίες, αλλά και για την πολιτική ή τη λογοτεχνία θα καλύψουν και άλλα σημεία της αθηναϊκής γεωγραφίας: το Χαϊδάρι, την οδό Τζωρτζ στο Πολυτεχνείο, την πλατεία Καραϊσκάκη στο Μεταξουργείο ή τις αττικές παραλίες.

Όλα τα κομμάτια του βιβλίου είναι γραμμένα με έναν παιγνιώδη και ανάλαφρο τόνο, που τα βοηθάει να μην υποκύψουν στη νοσταλγία από την οποία κινδυνεύουν κατά κανόνα οι αναμνήσεις της τρυφερής ηλικίας.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις