Χρησιμοποιεί ανέκαθεν τη μουσική ως «γλώσσα ανοιχτή στον κόσμο». Είναι μία προσωπική αναζήτηση που, με την πάροδο των ετών, την έχει οδηγήσει από το ένα ρεπερτόριο στο άλλο, από τη μία ανακάλυψη στην επόμενη, σε μια αδιάκοπη διαδικασία εξερεύνησης.

«Αντιμετωπίζω κάθε πρότζεκτ μου σαν μία νέα περιπέτεια» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διεθνούς φήμης βραβευμένη τσελίστρια Σόνια Βίντερ – Άθερτον, η οποία έρχεται προσκεκλημένη της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για μία μοναδική συναυλία για μικρούς και μεγάλους στην Κεντρική Σκηνή (18/5), με θέμα την «Οδύσσεια» και τις προσωπικές αφηγήσεις και με εργαλεία τους ήχους που μας περιβάλλουν καθημερινά, κηρύττοντας την έναρξη του «Big Bang Festival 4».

«Αισθάνομαι ότι η θέση ενός καλλιτέχνη πρέπει να είναι κοντά στους ανθρώπους, κοντά σε αυτά που τους τρέφουν, σε αυτά που περνούν, και να μοιράζεται μαζί τους τις φωνές τους, τις ιστορίες τους, τον πολιτισμό τους. Το σάουντρακ της Οδύσσειας είναι σαν τον "θόρυβο" του κόσμου» τονίζει η Σόνια Βίντερ – Άθερτον.

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος στην τέταρτή του διοργάνωση το «Big Bang Festival» φιλοξενεί ένα πολύχρωμο μουσικό πρόγραμμα με συναυλίες, ηχητικές εγκαταστάσεις, πάρτι, εργαστήρια και απροσδόκητες εκπλήξεις, καλώντας τους μικρούς θεατές 0-12 ετών να ανακαλύψουν μουσικές από όλο τον κόσμο με έναν ασυνήθιστο τρόπο από τις 18 έως τις 20 Μαΐου.

Η διακεκριμένη μουσικός τα τελευταία χρόνια σχεδιάζει και σκηνοθετεί πρότζεκτ που αποτελούν πλήρεις μουσικές και οπτικές εμπειρίες, όπως το «Odyssey for Cello and Imaginary Choir», τη δική της Οδύσσεια. Οι «Οδύσσειες στην Ελλάδα» που θα παρουσιάσει στο πλαίσιο του «Big Bang 4», είναι -όπως εξηγεί η ίδια στο ΑΠΕ-ΜΠΕ- «ένα ταξίδι σε εννέα περιπέτειες». «Ξεκινά από μία έκρηξη, από την οποία προκύπτει μία ανάσα και από αυτήν την ανάσα θα γεννηθεί ένας ήχος. Ο ήχος αυτός θα μας οδηγήσει στην πρώτη ιστορία, στην πρώτη "θύελλα"… Είναι ένα ταξίδι σε μία φανταστική ζωή, ένα σάουντρακ φτιαγμένο από ήχους της θάλασσας, του ανέμου, των κυμάτων και των φωνών..».

Η Σόνια Βίντερ – Άθερτον συμμετέχει στο Big Bang 4 ως «nomad», δηλαδή ως προσκεκλημένη μουσικός από το εξωτερικό που έρχεται για ένα χρονικό διάστημα και δημιουργεί στο πλαίσιο ενός εργαστηρίου μαζί με μια ομάδα παιδιών που ζουν στην Ελλάδα, προσφέροντάς τους νέα μουσικά ερεθίσματα και προτείνοντάς τους νέες μουσικές διαδρομές. Στόχος του εργαστηρίου που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Μάρτιο ήταν να μάθει στα παιδιά πώς να γίνουν «συνειδητοποιημένοι ακροατές» ώστε να αναγνωρίζουν τον πλούτο των ηχητικών ερεθισμάτων που μας περιβάλλουν, να συνθέσουν βάσει της δικής τους έρευνας και βέβαια να γνωρίσουν το τσέλο και μια σπουδαία δημιουργό.

Για την Βίντερ -Άθερτον η εμπειρία της συνεργασίας με τα παιδιά ήταν «πλούσια και έντονη». «Παράλληλα, ήταν δύσκολη, γιατί όλα τα παιδιά είναι ξεχωριστές προσωπικότητες, βρίσκονται σε διαφορετικές ηλικίες και έχουν διαφορετικές καταβολές. Χρειάστηκε χρόνος προκειμένου να δημιουργήσουμε μία δεμένη ομάδα, αλλά τελικά τα καταφέραμε. Προσπάθησα να δημιουργήσω για κάθε παιδί ξεχωριστά μία οικεία στιγμή που θα απεικόνιζε τη σχέση του μ' ένα συγκεκριμένο κομμάτι της Οδύσσειας που είχε επιλέξει το ίδιο και φυσικά στιγμές που βρισκόμαστε όλοι μαζί στην ιστορία».

Επιθυμία της ήταν να κατανοήσουν και να αισθανθούν τα παιδιά τη διαδρομή που μπορούν να ακολουθήσουν για να αφηγηθούν τη δική τους ιστορία. Αφετηρία ήταν η δική της Οδύσσεια. «Τους αφηγήθηκα πώς τη συνέλαβα και τη δημιούργησα και τους πρότεινα να ακολουθήσουν μια παρόμοια διαδρομή. Αρχικά αναζητήσαμε ήχους και τους ηχογραφήσαμε κι έπειτα χρησιμοποιήσαμε την πρώτη ύλη που βρήκαν τα ίδια τα παιδιά: αφηγήσεις (τις δικές τους ή άλλες από τον κύκλο τους, την οικογένειά τους), ήχους της φύσης, της πόλης, μουσικών οργάνων, ήχους από το ίντερνετ, ως υλικό πάνω στο οποίο δουλέψαμε» εξηγεί η σολίστ.

Το «Big Bang Festival 4» φιλοδοξεί να μετατρέψει τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση σε ένα μουσικό λαβύρινθο γεμάτο περιπέτειες. «Για μένα, περιπέτεια είναι ν' αποδέχομαι το ρίσκο του να μην ξέρω τα πάντα εκ των προτέρων, αλλά να τα ανακαλύπτω σιγά σιγά. Να έρχομαι αντιμέτωπη με αυτό που έχω φανταστεί και να δουλεύω πάνω στην πραγματικότητα ενός παρόντος, το οποίο είναι επίσης αποτέλεσμα της φαντασίας σ' ένα άλλο χωροχρόνο» σημειώνει η Σόνια Βίντερ-Άθερτον.

Γεννημένη στο Σαν Φρανσίσκο από μητέρα ρουμανικής καταγωγής και Αμερικανό πατέρα, η Σόνια Βίντερ – Άθερτον μεγάλωσε στη Νέα Υόρκη και κατόπιν στο Παρίσι. Εκεί φοίτησε στο Ανώτατο Εθνικό Ωδείο (Conservatoire National Supérieur), στην τάξη του Μωρίς Γκεντρόν. Σε ηλικία 19 ετών διάβηκε το Σιδηρούν Παραπέτασμα και πήγε να ζήσει στη Μόσχα, όπου σπούδασε με τη Ναταλία Σακχόφσκαγια στο Ωδείο Τσαϊκόφσκι. Από τα χρόνια της διαμονής της στη Ρωσία, πέραν των εξαίρετων σπουδών της, διατήρησε μια ιδιαίτερη σχέση με τον χρόνο, τις ιστορίες και τον άνθρωπο. Επιστρέφοντας στη Γαλλία, σε ηλικία 25 ετών, κέρδισε στον διαγωνισμό Ροστροπόβιτς.

Έχει συνεργαστεί με κορυφαίους σύγχρονους συνθέτες και εμφανίζεται ως σολίστ υπό τη διεύθυνση πολλών διαφορετικών μαέστρων. Η μεγαλύτερη απόλαυσή της είναι να αποκωδικοποιεί τη γλώσσα σύγχρονων συνθετών, όπως του Πασκάλ Ντισαπέν, του Γιώργου Απέργη και του Βόλφγκανγκ Ριμ, τους οποίους έχει υποστηρίξει με θέρμη, ενώ όλοι τους έχουν γράψει συνθέσεις γι αυτήν. Ερευνώντας το «κλασικό» ρεπερτόριο με την ίδια αφοσίωση, η περιέργειά της έχει αναδείξει τις ερμηνείες της σε ξεχωριστή θέση.

«Η ανάγκη μου για πειραματισμό είναι ο τρόπος μου να βρίσκω τις απαντήσεις στα αμέτρητα ερωτήματα που δημιουργεί η ζωή. Είναι ο τρόπος μου να λέω ιστορίες, να τις μοιράζομαι για να κρατήσω ζωντανές τις μνήμες. Αυτός ήταν και ο λόγος που ασχολήθηκα εξαρχής με τη μουσική, να δημιουργήσω μία γλώσσα για εκείνους που δεν μπορούν να μιλήσουν» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Μέσα από τις δουλειές της η Σόνια Βίντερ – Άθερτον δοκιμάζει τα όρια της τέχνης της. Τα τελευταία χρόνια έχει σχεδιάσει και σκηνοθετήσει αρκετά πρότζεκτ, όπως τα «Jewish Songs», «Songs from Slavic Lands», «Vita Monteverdi – Scelsi», «Odyssey for Cello and Imaginary Choir», «From the East in Music» («Από την Ανατολή στη μουσική»), μια παράσταση σχεδιασμένη με οπτικό υλικό από την ταινία «D'Est» της Σαντάλ Ακερμάν, και το «Night Dances» με τη Σαρλότ Ράμπλινγκ πάνω σε έργα του Μπέντζαμιν Μπρίτεν, και της Σύλβια Πλαθ. Το «Little Girl Blue, from Nina Simone» και το πιο πρόσφατο πρότζεκτ της, «Exile», ολοκληρώθηκαν το 2017.

Το 2011, τιμήθηκε με το Βραβείο Τεχνών του Ιδρύματος Bernheim, ένα από τα τρία ετήσια βραβεία που απονέμει το ίδρυμα σε άτομα των οποίων το έργο αναγνωρίζεται ως δημιουργικής αξίας, στα πεδία των τεχνών, της λογοτεχνίας και των επιστημών, ενώ το 2015 ανακηρύχθηκε από το γαλλικό κράτος Ιππότης του Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις