Το Ίδρυμα Cartier-Bresson ανοίγει τις πύλες του στη συνοικία Μαρέ του Παρισιού, με νέους μεγάλους εκθεσιακούς χώρους και μια αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στη βρετανικής καταγωγής καλλιτέχνη Μαρτίν Φρανκ, σύζυγο του διάσημου γάλλου φωτορεπόρτερ Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν ο οποίος πέθανε το 2004.

Το Ίδρυμα είχε ανοίξει τις πύλες του το 2003 στο Μονπαρνάς, όπου ο εκθεσιακός του χώρος ήταν πολύ μικρός, τα αρχεία διασκορπισμένα σε τέσσερα διαφορετικά μέρη και γενικά η θέση του αυτή σε σχέση με τις ροές των τουριστών ήταν μάλλον αταίριαστη, αντίθετα με το Μαρέ όπου υπάρχουν πολλά μουσεία.

"Το Ίδρυμα είχε φθάσει στα όριά του στο Μονπαρνάς. Είχε λιγότερο από τους μισούς χώρους και δεν υπήρχε χώρος για τα αρχεία της Μαρτίν Φρανκ", υπογραμμίζει η Ανιές Σιρ, συνιδρύτρια και καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος.

Η ίδια ετοίμασε αυτή την έκθεση με την Μαρτίν Φρανκ, λίγο πριν από τον θάνατο της καλλιτέχνη το 2012: "η Μαρτίν ήθελε να μετακομίσουμε. Έκανε μια μεγάλη επιλογή" από την οποία η Ανιές Σιρ πήρε τα έργα που παρουσιάζονται στην αναδρομική έκθεση, η οποία θα διαρκέσει έως τις 10 Φεβρουαρίου 2019 πριν ταξιδέψει στο Μουσείο Ελιζέ της Λωζάννης (που έκανε τη συμπαραγωγή της) και στο FOMU (Φωτογραφικό Μουσείο) της Αμβέρσας.

Σε αντίθεση με τον κατά 30 χρόνια μεγαλύτερό της φωτογράφο, τον οποίο παντρεύτηκε το 1970, και ο οποίος συλλαμβάνει μεγαλοφυώς τη στιγμή, την άμεση σκηνή, η Μαρτίν Φρανκ αγκαλιάζει περισσότερο την ατμόσφαιρα, την ακινησία στη διάρκειά της, αποτυπώματα μιας κάπως μυστικιστικής ατμόσφαιρας: βουδιστές μοναχούς, σκηνές από την 'Απω Ανατολή, ευπαθείς ηλικιωμένους αλλά και ζευγάρια ή παιδιά σε ευτυχισμένες στιγμές.

Ο Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν "δεν ήθελε το Ίδρυμα να είναι ένα μαυσωλείο για τον εαυτό του" και προσπαθούσε και άλλοι φωτογράφοι να μπορούν να αξιοποιήσουν εκεί το ταλέντο τους, παρατηρεί ο διευθυντής του Φρανσουά Εμπέλ.

Οι πρώτες προσωρινές εκθέσεις δεν θα παρουσιάζουν το έργο του Καρτιέ-Μπρεσόν αλλά αυτό του Νοτιοαφρικανού Γκάι Τίλιμ και του Αμερικανού Ράιτ Μόρις. Μόνο ύστερα από έναν χρόνο, το ίδρυμα θα παρουσιάσει την έκθεση "Ο Καρτιέ-Μπρεσόν και η Κίνα".

Στο ίδρυμα που σχεδιάστηκε μέσα σε ένα παλιό γκαράζ της Renault, οι εκθεσιακοί χώροι είναι υπερδιπλάσιοι σε σχέση με τους προηγούμενους και πιθανόν να τριπλασιαστούν σε λίγα χρόνια, αν οι εργασίες διαμόρφωσης ενός θολωτού υπογείου ολοκληρωθούν επιτυχώς. Χώροι έχουν προβλεφτεί για τους ερευνητές και για τη συντήρηση σε διαφορετικές θερμοκρασίες του πρωτότυπου φωτογραφικού υλικού, κυρίως για την προστασία του από τα οξέα.

Φωτογραφία: AFP

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις