Μεξικό: Δεκάδες πολίτες, κυρίως από την Πολιτεία Μορέλος, την ιδιαίτερη πατρίδα του Ζαπάτα, εισέβαλαν στο μουσείο κραυγάζοντας «να καεί!», ενώ ενεπλάκησαν σε αψιμαχίες με αντιδιαδηλωτές που υπερασπίζονταν τον πίνακα, έργο του ζωγράφου Φαμπιάν Τσάιρες. Ο πίνακας συμπεριλαμβάνεται σε έκθεση για την μεξικανική επανάσταση (1910-1917) και βρίσκεται στο εξώφυλλο του προγράμματός της, κάτι που προκάλεσε πολεμική στο Μεξικό. Ο εγγονός του Ζαπάτα, ο Χόρχε Zαπάτα Γκονσάλες, δήλωσε ότι η οικογένεια σκοπεύει να κάνει μήνυση στο μουσείο και στον Τσάιρες, που κατηγόρησε πως προσπαθεί να «αποκτήσει φήμη» αμαυρώνοντας την εικόνα του ήρωα της επανάστασης. Ο Zαπάτα Γκονσάλες είπε πως δεν έχει τίποτα εναντίον των ομοφυλόφιλων, «αλλά» ο πίνακας αυτός «δυσφημίζει τον στρατηγό μας, παρουσιάζοντάς τον σαν ομοφυλόφιλο».

Τόσο το υπουργείο Πολιτισμού του Μεξικού, όσο και το Εθνικό Ινστιτούτο Καλών Τεχνών ξεκαθάρισαν πως απορρίπτουν «τη λογοκρισία ως μηχανισμό ελέγχου μιας κοινωνίας που απαιτεί ελευθερία έκφρασης και ώριμο διάλογο». Ο πρόεδρος Λόπες Ομπραδόρ σημείωσε πως θα ζητήσει από την υπουργό πολιτισμού Αλεχάντρα Φράουστο Γκερέρο το ζήτημα να επιλυθεί μέσω διαλόγου. «Οι καλλιτέχνες χρειάζονται όλη τους την ελευθερία, δεν είναι δυνατόν να γίνεται λογοκρισία», τόνισε ο βετεράνος πολιτικός, αλλά πρόσθεσε πως είναι επίσης απαραίτητο «να δούμε τι λέει η οικογένεια [Σαπάτα], να την ακούσουμε».

Ο Λόπες Ομπραδόρ καταδίκασε τα εγκλήματα εναντίον των ΛΟΑΔ+, προτρέποντας τους πάντες να δείχνουν σεβασμό και ανοχή στον άλλο, στη διαφορετικότητα. «Δεν πρέπει να διαπράττονται εγκλήματα μίσους, τα καταδικάζω από το βάθος της ψυχής μου — δεν θα το ανεχθούμε αυτό. Πρέπει να δείχνουμε σεβασμό, ανοχή, να σεβόμαστε κάθε έκφραση, κάθε σκέψη, κάθε (-)ουαλική προτίμηση», επέμεινε. Διαβεβαίωσε πως το έργο δεν τον φέρνει σε αμηχανία. Παρ’ όλ’ αυτά, ο πρόεδρος δεν απέκλεισε ρητώς το ενδεχόμενο ο πίνακας να αφαιρεθεί από την έκθεση.

Στο Twitter, το #Ζapata είχε μεγάλη δημοφιλία και χιλιάδες άνθρωποι το χρησιμοποίησαν είτε για να εκφράσουν την οργή τους για τον πίνακα είτε για να δείξουν την υποστήριξή τους στη διαφορετικότητα. Οι διαδηλωτές, πάντως, ανακοίνωσαν ότι δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν τις θέσεις τους στην είσοδο του μουσείου, προτού απομακρυνθεί το έργο του Φαμπιάν Τσαϊρές το οποίο παρουσιάζεται στο πλαίσιο της συλλογικής έκθεσης «Εμιλιάνο: Ο Ζαπάτα μετά τον Ζαπάτα», που οργανώθηκε με την ευκαιρία της συμπλήρωσης εκατό ετών από τον θάνατο του θρυλικού επαναστάτη το 1919 σε μάχη με στρατεύματα πιστά στον πρόεδρο Πορφίριο Δίας. Οι ιθύνοντες του μουσείου δήλωσαν κατηγορηματικά ότι ο πίνακας θα παραμείνει στη θέση του στην έκθεση που θα διαρκέσει ως τη 16η Φεβρουαρίου.

Ο Φαμπιάν Τσαϊρές δήλωσε ότι εμπνεύσθηκε το έργο του γυμνού Ζαπάτα από την αποθέωση της αρρενωπότητάς του στις περισσότερες απεικονίσεις του. «Πολλοί άνθρωποι νιώθουν δυσάρεστα με τα σώματά τους, καθώς δεν συμμορφώνονται στους “κανόνες”. Σε αυτή την περίπτωση, πού είναι η προσβολή; Οι διαδηλωτές θεωρούν τον πίνακα προσβλητικό επειδή αποκαλύπτει μια πιο γυναικεία πλευρά του Ζαπάτα».

Ο Εμιλιάνο Ζαπάτα Σαλασάρ (1879-1919), επικεφαλής του κινήματος των αγροτών, υπέρμαχος της αναδιανομής της γης και των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων, ηγέτης της επανάστασης χάρη στην οποία τερματίστηκε η στρατιωτική δικτατορία και εγκαθιδρύθηκε δημοκρατία, λατρεύεται ως και σήμερα από πολλούς Μεξικανούς. Στις 10 Απριλίου 1919 δολοφονήθηκε σε ενέδρα κυβερνητικών στρατευμάτων, σε ηλικία 39 ετών.