Στην ομάδα δραστηριοποιούνται οι μουσικοί Σπύρος Γκούμας, ο οποίος έχει και την μουσική επιμέλεια των εκδηλώσεων, παίζει μπουζούκι και τραγουδά, η Σοφία Κονταράτου, τραγούδι-κρουστά, Δημήτρης Γκούμας, κιθάρα και τραγούδι, η Μυρτώ-Κατερίνα Φατούρου παίζει ακορντεόν. Ο Γιώργος Μακρής, κιθάρα – τραγούδι και η Φωτεινή Καράμπαμπα παίζει μπαγλαμά και συμμετέχει στην οργάνωση των εκδηλώσεων. Επίσης στην ομάδα δραστηριοποιούνται οι ηθοποιοί Χρυσή Γεράρδη και Πέτρος Τσαπαλιάρης.

Μια παρουσίαση των δραστηριοτήτων του μουσικού σχήματος των «Παραπεταμένων» από τον Σπύρο Γκούμα (Σ.Γ), μουσικό και δεξιοτέχνη του τρίχορδου μπουζουκιού και τον Γιώργο Μακρή (Γ.Μ), ιδρυτή της μουσικής ομάδας.

-Ήταν ιδιαίτερα πετυχημένη η μουσικο-θεατρική παράσταση «Κάποτε στα λεμονάδικα» που ανεβάσατε τον χειμώνα…

(Γ.Μ) Το νέο θεατρικό μας έργο ολοκλήρωσε, για αυτή την περίοδο, τις παραστάσεις του (Νοέμβριος 2019-Ιανουάριος 2020) με μεγάλη επιτυχία. Θα συνεχιστεί όμως και την επόμενη θεατρική περίοδο με τους ίδιους συντελεστές, στον ίδιο χώρο, με την ίδια αγάπη και φροντίδα από όλους μας. Είναι μια ιστορία με ήρωες πραγματικούς ανθρώπους, από άλλες εποχές…όμως πάντα ζωντανούς και παρόντες… στο δικό μας καθημερινό περπάτημα. Μια «απλή» ιστορία που διαδραματίζεται στην περίοδο της Μεταξικής δικτατορίας, η οποία κάτω από το επίχρισμα της πρώτης της καταγραφής κρύβει ανείπωτα και σκοτεινά μυστικά από την «δοξασμένη» και «δαφνοστεφή» πορεία του λαού μας.

(Σ.Γ) Η συγγραφή του έργου και η σκηνοθεσία έγινε από τον Γιώργο Μακρή και η επιμέλεια των τραγουδιών, βάσει των πρωτότυπων εκτελέσεων, από εμένα. Έπαιξαν οι ηθοποιοί και μουσικοί: Χρυσή Γεράρδη, Πέτρος Τσαπαλιάρης, Γιώργος Μακρής, Σπύρος Γκούμας, Σοφία Κονταράτου, Δημήτρης Γκούμας και Φωτεινή Καράμπαμπα.

οιος είναι ο ρόλος του ρεμπέτικου, κατά την γνώμη σας, στην ελληνική μουσική ιστορία;

(Γ.Μ) Το ρεμπέτικο με το κοινωνικό περιεχόμενο που εμπεριέχει είναι για την Ελλάδα ότι το μπλουζ για την Αμερική, το Fantos για την Πορτογαλία, το τάνγκο για την Αργεντινή, το φλαμένκο για την Ισπανία κλπ. Όμως, πρέπει να κάνουμε τη διάκριση ότι οι ομοιότητες αφορούν το κοινωνικό περιεχόμενο και όχι το μουσικο μέρος, το οποίο είναι διαφορετικό στο κάθε ένα είδος ως αποτέλεσμα ποικίλων επιδράσεων. Ενδεχόμενες μικρές συμπτώσεις και μουσικά δάνεια δεν αποτελούν μουσική ομοιότητα μεταξύ τους.

(Σ.Γ) Το ρεμπέτικο είναι ένα είδος τραγουδιού που βασίζεται στην αυθεντική έμπνευση και αφορά όλες σχεδόν τις καταστάσεις του κοινωνικού δυναμικού και συγκεκριμένα τους αδικημένους, τους κυνηγημένους, τους μετανάστες, τους άνεργους, τους πρόσφυγες, τους ερωτευμένους, τους χρήστες ευφορικών ουσιών, τους μικροαπατεώνες, το σύνολο σχεδόν του ανθρώπινου δυναμικού. Δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη μορφή που να χαρακτηρίζει το ρεμπέτικο, υπάρχει όμως μια αξιοσημείωτη ευαισθησία και ενότητα, κατά τη γνώμη μου, με μουσικολογικό ενδιαφέρον.

(Γ.Μ) Το ρεμπέτικο έχει σημαντικό αντίκτυπο στην ιστορία του Ελληνικού τραγουδιού και είναι ο συνδετικός κρίκος της ελληνικής λαϊκής μουσικής του 19ου και του 20ού αιώνα και δεν γεννήθηκε ξαφνικά από το τίποτα. Η δημιουργία και η εξέλιξή του έχει επηρεαστεί από διάφορους κοινωνικούς και πολιτικούς παράγοντες.

(Σ.Γ) Αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εθνικής μας μουσικής επηρεασμένο από την ορθόδοξη εκκλησιαστική μουσική, την ανατολική μουσική (maqam) και τη δυτική μουσική.

Το ρεμπέτικο στην αρχή ήταν εν μέρει προϊόν των περιθωριακών ανθρώπων. Ωστόσο και ο «περιθωριακός κόσμος» αποτελεί μέρος της μεγάλης εικόνας της κοινωνίας και έχει επηρεάσει, με τον τρόπο του, τον σχηματισμό και την πορεία της σύγχρονης Ελληνικής μουσικής.

(Γ.Μ) Οι αυταρχικές αποφάσεις των κυβερνήσεων εκείνων των εποχών (από το 1922 μέχρι το 1940), σε συνδυασμό με τις συνθήκες ζωής (απέραντη φτώχεια, 1.500.000 πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία) σε συνδυασμό με την στρεβλή ανάπτυξη της Ελληνικής βιομηχανίας κλπ., δημιούργησαν το εύφορο και κατάλληλο υπόστρωμα στο οποίο εκφράστηκαν τα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα και δημιούργησαν το πρώτο υλικό για την ύπαρξη και ανάπτυξη του ρεμπέτικου τραγουδιού.

(Σ.Γ) Το Ρεμπέτικο ήταν πάντα το τραγούδι της «κοινωνικής διαμαρτυρίας» και ποτέ δεν ήταν «πολιτικά παρακινούμενο». Η βαθιά και σταθερή ελληνική γλώσσα, με ένα «μαγικό τρόπο» εξέφρασε όλο το ετερογενές υλικό σε ένα νέο αισθητικό ήχο, που ταυτόχρονα είχε ως αποδέκτη αλλά και όχημα τον Ελληνισμό σε όλο τον κόσμο.

-Οι στόχοι των «Παραπεταμένων» σε ότι αφορά στο ρεμπέτικο;

(Γ.Μ) Κύριος στόχος της ομάδας μας είναι η διατήρηση και προβολή της παράδοσης του ρεμπέτικου και της διαχρονικής του αξίας.

Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν αρκετές μουσικές ομάδες με επαγγελματίες και ερασιτέχνες μουσικούς, σε πανελλαδική κλίμακα, οι οποίες προσπαθούν, σε πείσμα των καιρών καιτης διαβρωτικής αλλοίωσης των πρωτότυπων εκτελέσεων ,να διατηρήσουν και να διαδώσουν την ομορφιά και την αυθεντικότητα των πρωτότυπων εκτελέσεων των ρεμπέτικων τραγουδιών. Η μουσική ομάδα των «Παραπεταμένων» ασχολείται με την διατήρηση και την διάδοση του ρεμπέτικου από την ίδρυση της το 1999. 21 χρόνια προσπαθούμε με τα εκφραστικά μέσα που διαθέτουμε και με την αγάπη μας για το μουσικό αυτό ιδίωμα, να αναπαράγουμε τις πρωτότυπες εκτελέσεις των δημιουργών του, να μελετήσουμε τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που τροφοδότησαν την ανάπτυξη του, αλλά το κυριότερο να διατηρήσουμε και να μεταδώσουμε στους νεότερους, στο μέτρο του δυνατού, το ήθος και το ύφος των νέων της εποχής εκείνης που μας χάρισαν τον μουσικό αυτό πλούτο. Η συνάντηση μας με τον σπουδαίο φίλο, μουσικό και δάσκαλο Σπύρο Γκούμα και η συμπόρευση τα τελευταία 11 χρόνια μας ενίσχυσε ακόμα περισσότερο και σήμερα αναπτύσσουμε νέες δράσεις για την καλύτερη και πιο άμεση αποτύπωση της ιστορίας του ρεμπέτικου, προσθέτοντας το λιθαράκι μας στην αξιόλογη και μακρόχρονη δουλειά πολλών άλλων.

(Σ.Γ) Συγκεκριμένα δημιουργούμε και υποστηρίζουμε: Μουσικά και βιογραφικά αφιερώματα σε συνθέτες του ρεμπέτικου τραγουδιού (π.χ στον Δημήτρη Γκόγκο-Μπαγιαντέρα, Γιάννη Παπαϊωάννου, Γιώργο Μητσάκη, Γρηγόρη Ασίκη, Κώστα Καπλάνη κλπ.). Επίσης αφιερώματα σε ειδικές κατηγορίες τραγουδιών (π.χ Τα αποτυπώματα του ρεμπέτικου στις γειτονιές του Πειραιά, Μόρτες-μάγκες-κουτσαβάκια, Τα ρεμπέτικα τραγούδια του πολέμου και της κατοχής, η γυναίκα στο ρεμπέτικο κλπ.). Επί πλέον πραγματοποιούμε:

  • Συναυλίες σε μικρούς μουσικούς χώρους χωρίς ηλεκτρισμό στα όργανα.
  • μουσικο-θεατρικές παραστάσεις (πχ. η Νοσταλγία ενός ρεμπέτη, Όπου Γιώργος και μάλαμα (αφιερωμένη στον Γιώργο Μητσάκη), το Μινόρε της Αμερικής, Κάποτε στα λεμονάδικα κλπ.)
  • Συναυλίες και σεμινάρια στο εξωτερικό για την διάδοση του ρεμπέτικου τραγουδιού Έχουμε ήδη πραγματοποιήσει ομιλίες και συναυλίες στην Κωνσταντινούπολη, καλεσμένοι του Παν/μιου του Βοσπόρου, στην Προύσα καλεσμένοι του Δήμου Nilufer-Bursa, στο Ελσίνκι καλεσμένοι του Συνδέσμου Ελλήνων Φιλανδίας με την αρωγή της Ελληνικής πρεσβείας στην Φιλανδία και της Aegean)
  • το διεθνές σεμινάριο-συνάντηση για το ρεμπέτικο στο πανέμορφο νησί της Σκύρου την τρίτη εβδομάδα του Ιουλίου κάθε χρόνο. Αυτή τη χρονιά θα πραγματοποιήσουμε το 12ο σεμινάριο, από 19 έως 26 Ιουλίου 2020.

(Γ.Μ) Είμαστε χαρούμενοι γιατί η ιδέα που είχαμε για το διεθνές ρεμπέτικο σεμινάριο-συνάντηση είναι θεσμός και απολαμβάνει την συμμετοχή και την αγάπη του κόσμου.

Έχετε βοήθεια στην υλοποίηση του σεμιναρίου-συνάντησης για το ρεμπέτικο;

(Γ.Μ) Βέβαια, στην προσπάθειά μας έχουμε συνεργάτες και αρωγούς το «Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Φαλτάιτς» www.faltaits.gr, τον Δήμο Σκύρου, το ΠΕΑΠ Σκύρου, την Κοινωνική Ναυτική Εταιρία Σκύρου και ιδιαίτερα τους νησιώτες που είναι η ζωντανή κυψέλη υποστήριξης της προσπάθειάς μας.

-Ποιοι μπορούν να παρακολουθήσουν το σεμινάριο;

(Σ.Γ) Κατά τη διάρκεια της ρεμπέτικης συνεύρεσης, οποιοσδήποτε έχει σχετική ικανότητα να παίζει μπουζούκι, τζουρά, κιθάρα ή μπαγλαμά, σε επαγγελματικό ή ερασιτεχνικό επίπεδο, είτε διαβάζει ή όχι μουσική, είναι καλοδεχούμενος/η να λάβει μέρος στο σεμινάριο αφού συμπληρώσει έγκαιρα το έντυπο συμμετοχής, όταν ανακοινωθούν οι ημερομηνίες του σεμιναρίου. Δεχόμαστε συνολικά μέχρι 23 συμμετέχοντες, με σειρά προτεραιότητας και με μόνο κριτήριο να έχουν τουλάχιστο δύο περίπου χρόνια εμπειρία σε ένα από τα παραπάνω όργανα.

(Γ.Μ) Εκτός από το κανονικό πρόγραμμα των μαθημάτων (4 ώρες ημερήσια) υπάρχουν παράλληλες εκδηλώσεις για τους φίλους και τις οικογένειες των συμμετεχόντων, οι οποίοι/ες τους συνοδεύουν. Η Σκύρος είναι ένας ήσυχος, φτηνός και μαγευτικός προορισμός για καλοκαιρινές διακοπές.

Η συμμετοχή των νέων είναι σημαντική και αποδεικνύει ότι το ρεμπέτικο είναι ένας βασικός τρόπος έκφρασης των συναισθημάτων τους. Η συνύπαρξη μια ολόκληρη εβδομάδα ατόμων με διαφορετικές εθνικότητες, πολιτισμούς, ηλικίες και γνώσεις με κοινό στοιχείο την αγάπη τους για το ρεμπέτικο, αποδεικνύει ότι το ρεμπέτικο είναι ζωντανό και δυνατό και μας διδάσκει τη μοναδική δύναμη της μουσικής να ενώνει τους ανθρώπους .

(Σ.Γ) Πρέπει να επισημάνουμε ότι το διεθνές σεμινάριο της Σκύρου είναι σημείο αναφοράς της αναγνώρισης του ρεμπέτικου, ως σημαντικού στοιχείου, της ένταξης του στους καταλόγους της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, τον Δεκέμβριο του 2017

-Τον περασμένο Σεπτέμβριο είχατε επισκεφθεί την Φινλανδία. Ενημερώστε μας για το ταξίδι σας.

(Γ.Μ) Μετά από πρόσκληση του Συνδέσμου Ελλήνων Φινλανδίας επισκεφτήκαμε τον περασμένο Σεπτέμβριο, για τρεις ημέρες, το Ελσίνκι. Το πρόγραμμα της επίσκεψης περιλάμβανε ένα τρίωρο σεμινάριο για το ρεμπέτικο από τον Σπύρο Γκούμα και την υποστήριξη του Δημήτρη Γκούμα στην κιθάρα και της υπόλοιπης ομάδας. Οι συμμετέχοντες ήταν ΄Έλληνες και Φινλανδοί, οργανοπαίχτες μπουζουκιού και κιθάρας.

(Σ.Γ) Επίσης υπήρξαν διαλέξεις σχετικά με το ρεμπέτικο τραγούδι και στην συνέχεια παίξαμε τη μουσικο-θεατρική μας παράσταση «Το μινόρε της Αμερικής», το οποίο είχαμε ανεβάσει για δύο συνεχείς περιόδους στην Αθήνα στον Πολυχώρο Πολιτισμού «Διέλευσις». Το έργο πραγματεύεται τα προβλήματα των Ελλήνων μεταναστών και προσφύγων στην Αμερική στην αρχή του 20ου αιώνα. Επίσης δώσαμε μια συναυλία για τους Έλληνες και Φινλανδούς φίλους με ρεμπέτικα και λαϊκά τραγούδια στην οποία περάσαμε όλοι πολύ όμορφα.


www.parapetamenoi.gr

www.rebetikoseminar.com

https://www.facebook.com/groups/321607494568554/ (F/B)

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις