Το Castello di Rivoli, μουσείο κοντά στο Τορίνο, όπως και κάθε άλλο μουσείο άλλωστε στην Ιταλία, αναγκάστηκε να κλείσει εν μέσω της επιδημίας του κορονοϊού.Ωστόσο, η υπεύθυνη της έκθεσης, Carolyn Christov-Bakargiev, εργάζεται πυρετωδώς 18 ώρες την ημέρα ώστε να ολοκληρωθούν οιψηφιακές πρωτοβουλίες του μουσείου και να ανέβουν οιεκθέσεις και οι συλλογές του online.

Για να γίνει αυτό δυνατό ηChristov-Bakargiev και η ομάδα της έχουν προσπαθήσει να καταγράψουν και να επεξεργαστούν νέες εικονικές περιηγήσεις στο Μουσείο Σύγχρονης και ΜοντέρναςΤέχνης, το οποίο μάλιστα μόλις άνοιξε τρεις ξεχωριστές εκθέσεις πριν τεθεί σε ισχύ η αναγκαστική καραντίνα. Τα δημοσιεύουν ηλεκτρονικά σε ένα νέο εικονικό χώρο που ονομάζεται "Ψηφιακός Κόσμος".

Η επιμελήτρια ξεκίνησε εστιάζοντας στις νεκρές φύσεις στη συλλογή καλλιτεχνών όπως ο Giorgio Morandi. Έργα από καλλιτέχνες όπως ο Michael Rakowitz, ο Giuseppe Penone, ο Ed Atkins, ο James Richards και ο Renato Leotta θα συμπεριληφθούν επίσης στην πρωτοβουλία.Το μουσείο δημιουργεί επίσης online περιηγήσεις με στόχο τους γονείς και τα παιδιά που λόγω της καραντίνας, βρίσκονται κλεισμένοιστο σπίτι.Η πρωτοβουλία αυτή όπως λέει και ηChristov-Bakargiev «είναι πολύ σημαντικήγια την καλή ψυχολογία ενός ανθρώπου». Ελπίζει δε, ότι η τέχνη θα είναι μια ευπρόσδεκτη εναλλακτική λύση στο συνεχές και αγχωτικό κύμα ειδήσεων και προειδοποιήσεων που αφορούν τηδημόσια υγεία.

Ιταλία σε καραντίνα

Πριν από δύο εβδομάδες, στο Castello di Rivoli, μαζί με άλλα μουσεία στο Μιλάνο και τη Βενετία, δόθηκαν οδηγίες να κλείσουν. Την περασμένη εβδομάδα, αφού τους επετράπη να ανοίξουν για λίγο, έκλεισαν ξανά το Σάββατο. Τη Δευτέρα, οι 14 «κόκκινες ζώνες» που μπήκαν σε καραντίνα στη Βόρεια Ιταλία επεκτάθηκαν σε ολόκληρη τη χώρα. Οι μαζικές συγκεντρώσεις, συμπεριλαμβανομένων και των αθλητικών εκδηλώσεων, έχουν απαγορευτεί.

Αυτό σημαίνει ότι η εκτεταμένη έκθεση του Tomás Saraceno στο Palazzo Strozzi είναι πλέον κλειστή. «Είναι πολύ λυπηρό το κλείσιμο των θυρών», λέει ο διευθυντής του μουσείου, Arturo Galansino. «Η έκθεση του Saracenoμιλάει για το πώς όλοι είμαστε μέρος ενός δικτύου διασυνδέσεων και για το πώς καταγράφονταιοι ατομικές και συλλογικές πράξεις μας».Με το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού του να εργάζεται στο σπίτι, ελπίζει να ανακοινώσει μια σειρά από ψηφιακές πρωτοβουλίες τις επόμενες ημέρες.

Εν τω μεταξύ, το Uffizi ξεκινά μια εκστρατεία στα μέσα κοινωνικήςδικτύωσης για να κρατήσει τους ανθρώπους σε επαφή με την τέχνη. Οι λογαριασμοίτου Μουσείου στο Instagram και τοTwitter θα ενημερώνονται καθημερινά με φωτογραφίες, βίντεο και ιστορίες που επικεντρώνονται στα αριστουργήματα της συλλογής του. Η γκαλερί έχει επίσης ξεκινήσει μια καινούρια σελίδα στο Facebook και θα ενημερώνει συνέχεια τον λογαριασμό της στοYouTube. «Αν και τα μουσεία έπρεπε να κλείσουν τις πόρτες τους, η τέχνη δεν σταματά», δήλωσε ο διευθυντής των γκαλερί Uffizi, Eike Schmidt.Η εκστρατεία ονομάστηκε #UffiziDecameron κλείνοντας το μάτιστο μυθιστόρημα του 14ου αιώνα του Giovanni Boccaccio, The Decameron, στο οποίο δέκα νέοι καταφεύγουν στους λόφους πάνω από τη Φλωρεντία για να ξεφύγουν από την πανούκλα, λέγοντας ιστορίες για νακαταπολεμήσουντην πλήξη τους. «Το Uffizi θα είναι μαζί σας, μέσα στα σπίτια σας, για να ξεπεράσουμεόλοιμαζί αυτήτηδύσκολη κατάσταση», δήλωσε το Μουσείο. «Ας αποφύγουμε οποιαδήποτε άλλη μόλυνση, εκτός από αυτήν τηςομορφιάς!».

Το μουσείο θα φιλοξενήσει επίσης μια σειρά από εικονικές μίνι περιηγήσεις στις οποίες εργαζόμενοι στα μουσεία θα μοιράζονται με το διαδικτυακό κοινό μερικά από τα αγαπημένα τους μέρη των γκαλερί.Τέλος, οι αίθουσες δημιουργούν περιεχόμενο για την 500η επέτειο από το θάνατο του Ραφαήλ. Η πρωτοβουλία θα συμβάλει σε κάποιο βαθμό ως αντιστάθμισμα του κλεισίματος της μεγάλης έκθεσης του Ραφαήλ στη Ρώμη, για την οποία το Uffizi δανείστηκε περίπου 50 έργα. (Αλλά μπορείτε επίσης να την δείτε και αυτήν online…)