Οι αδελφοί Λιμιέρ, πρωτοπόροι  της εβδόμης τέχνης, γυρίζουν το 1895 την πρώτη τους ταινία που διαρκεί όλα κι όλα 46 δεύτερα! Αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα, υπήρξαν η αρχή μιας από τις καλύτερες τέχνες της ανθρωπότητας. Ο τίτλος της ταινίας είναι «La Sortie de l’Usine Lumière à Lyon», δηλαδή «Η έξοδος από το εργοστάσιο Λιμιέρ, στη Λιόν».  

Και σαν σήμερα, στις 28 Δεκεμβρίου του ίδιου χρόνου κάνουν την πρώτη δημόσια προβολή ταινίας, με εισιτήριο, στο Grand Café του Παρισίου. Το γεγονός αυτό έφτασε για να ανακηρύξει την ημέρα αυτή ως την επίσημη ημέρα εμφάνισης του κινηματογράφου, με τη μορφή που τον γνωρίζουμε σήμερα.

Αυτό που έγινε το 1895 στο Παρίσι, ήταν η πρώτη πετυχημένη δημόσια κινηματογραφική προβολή και όχι η ανακάλυψη των κινούμενων εικόνων όπως συνηθίζεται να λέγεται.

Παρευρέθηκαν συνολικά 35 άτομα και παρακολούθησαν δέκα ταινίες, οι οποίες διήρκεσαν συνολικά περίπου 15 λεπτά. Σ’ αυτές τις πρώτες κινηματογραφικές προσπάθειες προβαλλόταν συνήθως στατικά, μία σκηνή της καθημερινότητας.
Τον επόμενο χρόνο, προώθησαν την εφεύρεσή τους στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη, όπου έτυχε θερμής υποδοχής.

Εντός της ίδιας χρονιάς ακολούθησαν άλλες 9 ταινίες των αδελφών Λιμιέρ:

  •  La Voltige (1895) 46 secondes
  • La Pêche aux poissons rouges (1895) 42 secondes
  •  Le Débarquement du Congrès de Photographie à Lyon (1895) 48 secondes
  • Les Forgerons (1895) 49 secondes
  • Le Jardinier (l’Arroseur arrosé) (1895) 49 secondes
  • Le Repas (de bébé) (1895) 41 secondes
  • Le Saut à la couverture (1895) 41 secondes
  •  La Place des Cordeliers à Lyon (1895) 44 secondes
  • La Mer (Baignade en mer) (1895) 38 secondes

Ας θυμηθούμε όμως ποιοι ακριβώς ήταν αυτοί οι Γάλλοι αδελφοί ΛυμιέρΛουί Ζαν (5 Οκτωβρίου 1864- 6 Ιουνίου 1948) και Ωγκύστ Μαρί Λουί Νικολά (19 Οκτωβρίου 1862- 10 Απριλίου 1954). Συνοπτικά ήταν: οι εφευρέτες, δημιουργοί του κινηματογράφου (cinematographe) μίας μηχανής λήψης, εκτύπωσης και προβολής του φιλμ. 

Γεννήθηκαν στην Μπεζανσόν της Γαλλίας και μεγάλωσαν στην πόλη της Λιόν.  Ο πατέρας τους ήταν ιδιοκτήτης εργοστασίου, το οποίο κατασκεύαζε φωτογραφικές πλάκες και άλλα φωτογραφικά είδη. Σε αυτό το εργοστάσιο εργάστηκαν και οι δύο: ο Λουί Λυμιέρ ως φυσικός και ο Ωγκύστ Λυμιέρ με την ιδιότητα του διευθυντή. Μετά την απομάκρυνση του πατέρα τους το 1892, ξεκίνησαν τις προσπάθειές τους πάνω στην εξέλιξη του κινηματογράφου και κατοχύρωσαν αρκετές ευρεσιτεχνίες,  μεταξύ αυτών το διάτρητο φιλμ, το οποίο έδινε την δυνατότητα να ενσωματωθεί σε μία μηχανή προβολής.

Τα ταινιάκια που γύρισαν ήταν μικρά παράδοξα, καμωμένα για να τρομάξουν, να μαγέψουν, να σοκάρουν το κοινό (που φημολογείται ότι άρχισε να τρέχει την πρώτη φορά που είδε ένα τρένο να έρχεται κατά πάνω του, νομίζοντας ότι είναι αληθινό). Ο Λουί Λιμιέρ μάλιστα ήταν ο πρώτος «άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή», όχι μόνο επειδή λέει ιστορίες μυθοπλασίας με εικόνες, αλλά επειδή έβλεπε μέσα από την κάμερα, με τον ίδιο τρόπο που βλέπουν οι σύγχρονοι σκηνοθέτες.


Οι αδελφοί Λιμιέρ σε έγχρωμη φωτογραφία, ποζάρουν πλέκοντας

Βασιζόμενοι στην εφεύρεση του κινητοσκοπίου, κατασκεύασαν τη φορητή συσκευή του κινηματογράφου, την οποία κατοχύρωσαν με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, στις 13 Φεβρουαρίου του 1894. Ο κινηματογράφος των αδελφών Λιμιέρ, αποτελούσε ταυτόχρονα μηχανή λήψεως και προβολής, καθώς επίσης και εκτύπωσης του φιλμ. Η πρώτη ταινία που δημιούργησαν ήταν αυτή που προαναφέραμε, Η Έξοδος από το εργοστάσιο Λιμιέρ.

Οι ίδιοι θεώρησαν πως ο κινηματογράφος ήταν ήσσονος σημασίας και πούλησαν την εφεύρεσή τους στον Ζωρζ Μελιέ. Αργότερα στράφηκαν στην έγχρωμη φωτογραφία και το 1903 επινόησαν την πρώτη έγχρωμη φωτογραφική διαδικασία (Autochrome Lumière), η οποία άρχισε να διατίθεται εμπορικά το 1907.

Η επιχείρηση των αδελφών Λιμιέρ υπήρξε από τις μεγαλύτερες εταιρείες φωτογραφικών ειδών στην Ευρώπη μέχρι την συγχώνευσή της με την εταιρεία Ilford.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις