Βατικανό: Αποκαλύφθηκε το κύκνειο άσμα του Ραφαήλ - Η «Δικαιοσύνη» και η «Φιλία» τα τελευταία αριστουργήματα [vid]
Η εξαιρετική ανακάλυψη είναι το αποτέλεσμα μιας προσεκτικής αποκατάστασης που ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2015. Μέχρι στιγμής, οι εργασίες αποκατάστασης έχουν εκτελεστεί σε τρεις τοίχους της μεγάλης αίθουσας, οι οποίες έχουν μέγεθος 18 επί 12 μέτρα και ύψος περίπου 13 μέτρα. Η Αίθουσα του Κωνσταντίνου προοριζόταν από τον Πάπα Leo X (Medici) για συναντήσεις με εκπροσώπους και διπλωμάτες.
https://www.youtube.com/watch?v=goI38ftrelA&feature=emb_logo
Οι δύο γυναικείες μορφές που εντάσσονται στον τοιχογραφικό διάκοσμο ταυτίζονται με τις αλληγορίες της Δικαιοσύνης (λατινικά - Iustitia) και της Φιλίας (Comitas) και αποτελούν μέρος του εικονογραφικού κύκλου της αίθουσας, που συνδέεται θεματικά με τον Μέγα Κωνσταντίνο. Οι πίνακες είναι μέρος ενός εικονογραφικού κύκλου αφιερωμένου στον Κωνσταντίνο, και ζωγραφίζονται πριν από τον ξαφνικό θάνατο του Ραφαήλ στην ηλικία των 37 ετών. Οι γύρω τοιχογραφίες ολοκληρώθηκαν από τους μαθητές και τους συνεργάτες του πλοιάρχου, κυρίως Giulio Romano και Giovan Francesco Penni.
Το έργο ξεχωρίζει για τις τεχνικές του λεπτομέρειες. Στη δημιουργία του, ο Ραφαήλ χρησιμοποίησε ελαιοχρώματα, τα οποία άπλωσε σε μια υποδομή από ένα στρώμα ζεστού κολοφωνίου και ένα άλλο από λευκό γύψο. Τα καρφιά που στήριξαν το στρώμα κολοφωνίου, μάλιστα, ανακτήθηκαν κάτω από την επιφάνεια του τοίχου.
Η τεχνοτροπία του εμβληματικού ζωγράφου είναι ορατή στις μορφές των δύο αλληγοριών όταν κανείς τις συγκρίνει με τις υπόλοιπες φιγούρες, που αποδίδονται στους μαθητές και τους συνεργάτες του καλλιτέχνη, οι οποίοι έπρεπε να ολοκληρώσουν το έργο μετά τον αιφνίδιο θάνατό του.
Εάν είναι έτσι, η δημιουργική δράση του Ραφαήλ δεν τελείωσε με τη «Μεταμόρφωση» -έργο του σε συνεργασία με τον Σεμπαστιάνο ντελ Πιόμπο- όπως πιστευόταν μέχρι τώρα, αλλά οι δύο αλληγορίες είναι που αποτελούν το «κύκνειο άσμα» του. Τα νέα αριστουργήματα βρέθηκαν κατά τη διάρκεια ενός έργου αποκατάστασης που εκτελείται από το 2015 από τα εργαστήρια αποκατάστασης των Μουσείων του Βατικανού.
Κατά τη διάρκεια του έργου, οι ειδικοί επικεντρώθηκαν στον καθαρισμό του αριστουργήματος του Ραφαήλ, χρησιμοποιώντας μεθόδους που επιτρέπουν την εμφάνιση των χαρακτηριστικών του χρωματικών τόνων.
Μέχρι τώρα, η αποκατάσταση των τριών τοίχων της αίθουσας έχει ολοκληρωθεί, ενώ ο τέταρτος τοίχος, που φιλοξενεί μια σκηνή που απεικονίζει τη «Δωρεά της Ρώμης» -και αποτελεί έργο των μαθητών του Ραφαήλ, πρόκειται να αποκατασταθεί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Η αποκατάσταση της Αίθουσας του Κωνσταντίνου - η οποία περιλάμβανε επίσης το θησαυροφυλάκιο - θα συνεχιστεί από το καλοκαίρι με τον τέταρτο και τελευταίο τοίχο, όπου οι μαθητές του Ραφαήλ Σαντζίου νωπογραφούσαν το έργο «Η δωρεά της Ρώμης».