Το Σάββατο 20 Ιουνίου στις 21.00, ο Διονύσης Σαββόπουλος, ζωντανά από τον Θόλο, την εγκατάσταση στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος, θα παρουσιάσει διαδικτυακά μια συναυλία ειδικά σχεδιασμένη για το ΚΠΙΣΝ. Πρόκειται για μια από τις λίγες φορές που το κοινό έχει την ευκαιρία να απολαύσει τον κορυφαίο δημιουργό μόνο του επί σκηνής, με τη συνοδεία της κιθάρας του. Ο Σαββόπουλος θα ερμηνεύσει τραγούδια που έχουμε αγαπήσει, με μελωδίες που αναμιγνύουν εθνικούς, βαλκανικούς και ροκ ήχους. Τραγούδια της ψυχής, της χαράς, της νοσταλγίας και της ελπίδας.

Η σειρά «#snfccAtHome: music», στην οποία αγαπημένοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν συναυλίες σε ζωντανή αναμετάδοση από εμβληματικούς χώρους του ΚΠΙΣΝ, χωρίς την παρουσία κοινού και τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, έχει φιλοξενήσει με μεγάλη επιτυχία συναυλίες της Δήμητρας Γαλάνη, της Νατάσσας Μποφίλιου, του Αλκίνοου Ιωαννίδη, της Σαβίνας Γιαννάτου και άλλων. Η σειρά «#snfccAtHome: music», όπως και όλο το ψηφιακό πρόγραμμα του ΚΠΙΣΝ, πραγματοποιείται χάρη στη δωρεά προγραμματισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ). Η συναυλία μεταδίδεται live στο snfcc.org/savvopoulos, καθώς και στη σελίδα του ΚΠΙΣΝ στο Facebook @SNFCC το Σάββατο 20/06 στις 21.00. Η σειρά «#snfccAtHome: music» πραγματοποιείται με τα μεγαλύτερα δυνατά μέτρα ασφαλείας, έχοντας πάντοτε ως προτεραιότητα την υγεία των συνεργατών και των εργαζομένων του ΚΠΙΣΝ.

Το «Ντιρλαντά» της Καλύμνου

Το παραδοσιακό κομμάτι «Ντιρλαντά» της Καλύμνου είναι διεθνώς από τα πιο γνωστά ελληνικά τραγούδια. Ο Διονύσης Σαββόπουλος περιέλαβε το τραγούδι στο δίσκο του ’69 «Το περιβόλι του τρελού» και το έκανε επιτυχία στην Ελλάδα. Η διάσημη Νταλιντά το άκουσε και της άρεσε. Το τραγούδησε το 1970 στα ιταλικά και στα γαλλικά και το έκανε διεθνή επιτυχία.

Με τα χρόνια ο ιδιαίτερος καλυμνιώτικος ρυθμός έγινε σίγουρη επιτυχία για τους καλλιτέχνες σε ολόκληρο τον κόσμο. Έτσι, τραγουδήθηκε σε πάρα πολλές χώρες μεταξύ των οποίων αραβικές, ασιατικές, αφρικανικές και φυσικά ευρωπαϊκές. Ο Ξυλούρης το τραγούδησε με αλλαγμένους τους μισούς στίχους, ενώ τραγουδήθηκε με επιτυχία και από τη Μαρινέλλα.

Το «Ντιρλαντά» έχει ένα ρυθμό που σε ξεσηκώνει. Σύμφωνα με ερευνητές της λαϊκής μουσικής, η γρήγορη ερμηνεία του μπορεί να οδηγήσει σε κατάσταση έκστασης. Ίσως γι’ αυτό τραγουδιόταν συνεχώς στα καλυμνιώτικα σφουγγαράδικα. Για να κρατάει ξύπνιους και σε εγρήγορση τους δύτες και τους τροχαλητές με τον χαρακτηριστικό ρυθμό του. Κάποιοι λένε ότι οι σφουγγαράδες το τραγουδούσαν όλοι μαζί στους δύτες, όταν ανέβαιναν από τις καταδύσεις. Ήθελαν να τους κρατήσουν ξύπνιους και να αποφύγουν τη νόσο των δυτών.

Άλλοι υποστηρίζουν ότι το Ντιρλαντά το έλεγαν σε αυτόν που γύριζε τον τροχό της αντλίας, που έστελνε αέρα στον δύτη. Ο τρόχος γυρνούσε με δυσκολία και έτσι έδιναν ρυθμό στον τροχαλητή για να συνεχίσει. Η ζωή του δύτη κρεμόταν από αυτόν. Στην Κάλυμνο το τραγούδι υπάρχει και σε δεύτερη εκτέλεση, ακριβώς με τον ίδιο ρυθμό, αλλά αντί για Ντιρλαντά λέγεται «Πέντε και τέσσερα εννιά». Η λαϊκή παράδοση το κατατάσσει στα τραγούδια της Μπαρμπαριάς, δηλαδή ότι προέρχεται από λαούς της Βόρειας Αφρικής.

Η δικαστική κόντρα του Σαββόπουλου για τα πνευματικά δικαιώματα

Το τραγούδι ηχογράφησε σε 45αρι δίσκο τη δεκαετία του ’60 ο καπετάνιος Παντελής Γκίνης, γνωστός στο νησί ως Ντιρλαντάς. Την επιμέλεια του δίσκου είχε η Δόμνα Σαμίου, φίλη του Διονύση Σαββόπουλου. Λέγεται ότι από αυτήν έμαθε το τραγούδι ο «Νιόνιος» και έτσι το κυκλοφόρησε στον δίσκο του το 1969.

Η επιτυχία όμως έφτασε στις δικαστικές αίθουσες για τα πνευματικά δικαιώματα. Ο Σαββόπουλος έλεγε ότι η εκτέλεσή του ήταν προϊόν παραδοσιακού άσματος και ο Γκίνης ότι ήταν δικό του. Στη δίκη κλήθηκε να καταθέσει και ο γνωστός λαϊκός δημιουργός Γιάννης Παπαϊωάννου. «Το τραγούδι δεν είναι κανενός, δεν έχει αφεντικό, το λέγανε στα ψαράδικα». «Και που το ξέρετε αυτό;», ρωτήθηκε ο Παπαϊωάννου από τον συνήγορο. Αντί για απάντηση έδειξε την ταυτότητά του. Το επάγγελμα έγραφε «αλιεύς». Τελικά, δικαιώθηκε ο Γκίνης.

Πηγή πληροφοριών: mixanitouxronou.gr

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις