Σύμφωνα με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων το Αττικό Μετρό και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ προσανατολίζονται στο να φέρουν μέσα στον Αύγουστο τη μελέτη απόσπασης των βυζαντινών αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) για έγκριση.

Όπως τονίζουν στην ανακοίνωσή τους την ίδια ώρα, «συνεχίζονται οι αντιδράσεις της επιστημονικής κοινότητας στη χώρα μας αλλά και διεθνώς κατά της απόσπασης των αρχαιοτήτων και επιφανείς βυζαντινολόγοι έχουν αποστείλει επιστολές στον ίδιο τον Πρωθυπουργό ζητώντας την παρέμβαση του για να σταματήσει το έγκλημα που ετοιμάζονται να συντελέσουν στον μείζονος σημασίας και μοναδικό σε παγκόσμιο επίπεδο αρχαιολογικό χώρο της βυζαντινής πόλης της Θεσσαλονίκης».

Παράλληλα, «η Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία», η «Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού» και η «Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης» έχουν ήδη καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας αιτήσεις ακύρωσης της Υπουργικής Απόφασης 4.3.2020 με την οποία άλλαξε ο πρόσφατος σχεδιασμός της κατά χώραν διατήρησης και ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου, και πρόκειται να κατατεθεί η κοινή αίτηση ακύρωσης του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, της ΠΕΣΑ, του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων και του Συλλόγου Εκτάκτων Αρχαιολόγων.

Ο ΣΕΑ υπογραμμίζει ότι «είναι πλέον εμφανές ότι τα χρονοδιαγράμματα που είχε εξαγγείλει η “Αττικό Μετρό” ως δήθεν επιτάχυνση του έργου δεν είναι ρεαλιστικά και δεν μπορούν να τηρηθούν. Ενδεικτικά θυμίζουμε ότι σε δελτίο Τύπου που είχε εκδώσει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ, σε συνεννόηση με την “Αττικό Μετρό”, στις 19/12/2019, ισχυρίζονταν ότι η μελέτη απόσπασης θα ήταν έτοιμη εντός δύο μηνών, ενώ τελικά χρειάστηκαν τρεις μήνες μόνο για να καθαρογραφεί η Υπουργική Απόφαση.

Από τις συγκεκριμένες  πράξεις αποδεικνύεται ότι η καταστροφική λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων, κάθε άλλο παρά διασφαλίζει τα χρονοδιαγράμματα και τον προϋπολογισμό του μετρό και καταδεικνύει το κίβδηλο της επιχειρηματολογίας πως η απόσπαση των αρχαιοτήτων επιβάλλεται για λόγους δημοσίου συμφέροντος που συνίσταται στην επιτάχυνση ολοκλήρωσης του έργου».

«Το Αττικό Μετρό και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ σχεδιάζουν να «εγκρίνουν» την καταστροφική τους πολιτική σε ένα «νεκρό» διάστημα, γιατί φοβούνται τις αντιδράσεις των σωματείων του ΥΠΠΟΑ, των αρχαιολόγων, των πολιτών της Θεσσαλονίκης και της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας» επισημαίνει ο Σύλλογος.

Τέλος, προειδοποιεί ότι «ελλοχεύει ο κίνδυνος για άλλη μία φορά να μεθοδευτεί η εισαγωγή του θέματος στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο χωρίς να δοθεί το απαραίτητο χρονικό περιθώριο στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ για να εξετάσουν τα τεχνικά ζητήματα της απόσπασης, αλλά και τα  ζητήματα της φύλαξης και της επανατοποθέτησης υπό το πρίσμα της προστασίας των ίδιων των υλικών καταλοίπων, αλλά και της εξασφάλισης της ακεραιότητας τους ως μνημειακού συνόλου».