Το πέπλο του κορονοϊού έχει απλωθεί πάνω από κάθε τομέα της ζωής μας, επηρεάζοντας άλλους λιγότερο και άλλους περισσότερο. Τομείς όπως η ψυχαγωγία, στράφηκαν στην ψηφιοποίηση των υπηρεσιών τους, ώστε να προσαρμοστούν στις συνθήκες που επικρατούν λόγω της πανδημίας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας της PwC «Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024», οι αλλαγές που έχουν υποστεί αρκετοί κλάδοι της ψυχαγωγίας είναι σημαντικές.

Η ραγδαία εξέλιξη της ψηφιοποίησης

Η ψηφιοποίηση μπήκε σε γοργούς ρυθμούς ανάπτυξης, εξαιτίας, κυρίως, της κοινωνικής απομόνωσης που επιβλήθηκε λόγω των μέτρων κατά του κορονοϊού, αλλά και των περιορισμών στις μετακινήσεις. Ως εκ τούτου, ο τομέας της ψυχαγωγίας μεταφέρθηκε σ’ ένα νέο, εξελιγμένο σκηνικό, όντας πιο απομακρυσμένος και εικονικός, αλλά και επικεντρωμένος στο σπίτι, σε σύγκριση με τις εκτιμήσεις στην αρχή της χρονιάς.

Τα μέτρα κατά της πανδημίας οδήγησαν σε παύση της ανάπτυξης του κλάδου ψυχαγωγίας και, εν μέσω παγκόσμιας ύφεσης, το 2020 αναμένεται η πιο απότομη πτώση στα έσοδα του κλάδου, στα τελευταία 21 χρόνια που πραγματοποιείται η συγκεκριμένη έρευνα, υποχωρώντας κατά 5,6% σε σχέση με το 2019, σε απόλυτους αριθμούς, δηλαδή, 120 δις δολάρια. Σημειώνεται πως, το 2009, η τελευταία χρονιά συρρίκνωσης της οικονομίας, οι δαπάνες για ψυχαγωγία και ενημέρωση μειώθηκαν μόλις κατά 3,0%.

Συνεπώς, παρά το γεγονός πως το 2020 οι αλλαγές θα γίνουν αισθητές στην παγκόσμια οικονομία, οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ισχυρή βασική πορεία ανάπτυξης του κλάδου. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια, έχει ξεπεράσει τον ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ. Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως η ψυχαγωγία και η ενημέρωση έχουν εδραιωθεί στη ζωή μας, καταλαμβάνοντας βασικό ρόλο. Με το πέρας των προκλήσεων και των προβλημάτων του 2020, ο κλάδος αναμένεται να ανακτήσει την επίδοσή του.

Αύξηση δαπανών για ψυχαγωγία και ενημέρωση το 2021

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι δαπάνες για ψυχαγωγία αναμένεται να αυξηθούν κατά 6,4 το 2021, ενώ σε βάθος πενταετίας, αναμένεται γενική αύξηση εσόδων με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 2,8%.

Η ζωντανή μουσική, ο κινηματογράφος και οι εμπορικές εκθέσεις, αποτελούν μέρη του τομέα που επηρεάστηκαν εντονότερα από τα υπόλοιπα, με την διαφημιστική δαπάνη να μειώνεται κατά 13,4%. Επιπρόσθετα, η μετάβαση των εφημερίδων σε ψηφιακή μορφή με γοργούς ρυθμούς, οδηγεί αναπόφευκτα στην μείωση των εσόδων από την έντυπη διαφήμιση.

Υπάρχουν, λοιπόν, τομείς, οι οποίοι μεταφέρονται σε μια ψηφιακή διάσταση πολύ νωρίτερα από τις σχετικές προβλέψεις. Ηχηρό παράδειγμα αποτελεί η σύγκριση των εισπράξεων των κινηματογράφων, σε σχέση με τις συνδρομητικές πλατφόρμες streaming, οι οποίες και στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα διαδεδομένες. Το 2015, οι εισπράξεις από τα εισιτήρια των κινηματογράφων ήταν τριπλάσιες σε σχέση με τα έσοδα των εν λόγω πλατφορμών, ενώ, σε πλήρη αντίθεση, το 2020 τα έσοδα αυτά θα ξεπεράσουν τις εισπράξεις των κινηματογράφων, εκτιμώντας πως σε βάθος πενταετίας θα είναι έως και διπλάσια από τα εισιτήρια.

Αξιοσημείωτο παράδειγμα είναι και η ποσότητα των δεδομένων που καταναλώνονται μέσω των smartphones, έναντι του σταθερού δικτύου. Το 2019, είχαν πάρει ελαφρύ προβάδισμα, όμως με το πέρας του χρόνου φαίνεται πως θα αποτελεί σύντομα την κύρια συσκευή πρόσβασης στο Ίντερνετ.

Το βίντεο ΟΤΤ (over-the-top) είδε τα παγκόσμια έσοδά του να εκτινάσσονται, φτάνοντας σε αύξηση 26% για το έτος 2020, γεγονός που οφείλεται στην παραμονή στο σπίτι. Ταυτόχρονα, η έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας streaming Disney+, έφτασε στις αρχές Αυγούστου τους 60,5 εκατομμύρια συνδρομητές, ενώ η παγκόσμια κατανάλωση δεδομένων αναμένεται να αυξηθεί, σε παγκόσμιο επίπεδο, κατά 33,8%.

Τομείς που ”λύγισαν” εν μέσω πανδημίας

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν τομείς που δε βρήκαν εύκολα τρόπο να ”ξεφύγουν” από τις συνέπειες της πανδημίας. Πρεμιέρες μεγάλων κινηματογραφικών ταινιών αναβλήθηκαν, όπως αυτή του Τζέιμς Μποντ, με εκτιμήσεις να δείχνουν τα έσοδα του παγκόσμιου κινηματογράφου να μειώνονται έως και κατά 66%, με μικρότερα επίπεδα εσόδων (σύγκριση ετών 2019-2024).

Η πτώση των εφημερίδων και περιοδικών συνεχίζει την πτωτική της πορεία, η οποία και επιταχύνθηκε το 2020. Τα γενικά έσοδα μειώθηκαν έως και 14%, ενώ τα περιοδικά έχουν πληγεί ακόμα περισσότερο. Κομβικό έτος για τα καταναλωτικά έσοδα θα αποτελέσει το 2023, όταν τα παγκόσμια έσοδα από την ψηφιακή διαφήμιση, θα είναι πλέον μεγαλύτερα από αυτά της έντυπης.

”Αντέχει” το βιβλίο

Ευχάριστο γεγονός αποτελεί η ”διατήρηση” του βιβλίου στη θέση του, το οποίο ”αντιστάθηκε” στις συνέπειες του κορονοϊού και της ψηφιακής επιτάχυνσης. Συνολικά, τα έσοδα από καταναλωτικά βιβλία σε παγκόσμια κλίμακα, αναμένεται να αυξηθούν, με σύνθετη αύξηση 1,4% ετησίως μεταξύ 2019-2024. Τα έσοδα αυτά θα φτάσουν τα 64,7 δις δολάρια ΗΠΑ. Αξίζει να σημειωθεί και η αυξημένη χρήση των smartphones και, κατά συνέπεια, την χρήση των audiobooks, που γνωρίζει μεγάλη επιτυχία.

Ταυτόχρονα, ζωντανές εκδηλώσεις προσπαθούν να παραμείνουν στο πλευρό του κοινού, χρησιμοποιώντας ψηφιακές πλατφόρμες, αντί εκθεσιακών χώρων, αιθουσών και σταδίων που παραμένουν κλειστά.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις