Την ημερομηνία πρώτης καταβολής του έκτακτου κοινωνικού μερίσματος σπεύδουν να προλάβουν κατά εκατοντάδες χιλιάδες τα νοικοκυριά.

Παρά τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν το Σαββατοκύριακο στην πλατφόρμα με αποτέλεσμα να χρειαστεί να «κατέβει» για αρκετές ώρες η εφαρμογή, η ημέρα ξεκίνησε με 914.000 νοικοκυριά να έχουν ήδη υποβάλλει την αίτησή τους.

Συγκεκριμένα έως τις 07:00 το πρωί της Δευτέρας:

1. Είχαν υποβληθεί 914.000 δηλώσεις

2. Από αυτές εγκρίθηκαν 526.000 ενώ όσοι έχουν ήδη λάβει το «πράσινο φως» θα μοιραστούν ποσό της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ.

3. Μέχρι στιγμής, έχουν απορριφθεί περίπου 177 χιλιάδες δηλώσεις ενώ έχουν ακυρωθεί 37.000

4. Σε κατάσταση αναμονής βρίσκονται περίπου 174.000 αιτήσεις



Γιατί «κόβονται» δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος

Ένα σημαντικό λάθος του συστήματος μπλοκάρει το κοινωνικό μέρισμα για χιλιάδες δικαιούχους.

Όπως διαπίστωσαν περισσότεροι από 20.000 πολίτες που επιχείρησαν να κάνουν αίτηση για κοινωνικό μέρισμα, το σύστημα τους πέταξε εκτός.

Ως αιτιολογία εμφάνισε ότι δεν ζουν στην Ελλάδα τα τελευταία πέντε χρόνια.

Πιο αναλυτικά εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες έκαναν αίτηση μέσα στο Σαββατοκύριακο και ήδη τους εγκρίθηκαν τα χρήματα για το Κοινωνικό Μέρισμα. Υπήρξαν ωστόσο σοβαρά προβλήματα που καθυστέρησαν πολλούς οι οποίοι βρήκαν λάθη στα προσυμπληρωμένα στοιχεία ή είδαν με έκπληξη ότι το σύστημα δεν τους βρίσκει στην Ελλάδα τα τελευταία πέντε χρόνια.

Μέσα στην ημέρα αναμένονται ανακοινώσεις για τη διόρθωση του λάθους που οδήγησε στην απόρριψη των αιτήσεων, κυρίως ανέργων και συνταξιούχων, οι οποίοι εμφανίζονται να μην… ζουν στη χώρα μετά το 2013.

Ο πρόεδρος της ΗΔΙΚΑ Αναστάσιος Τάγαρης τόνισε στον ΑΝΤ1 ότι μέσα στην ημέρα θα βγει ανακοίνωση με οδηγίες για το ζήτημα με τη διαμονή στην Ελλάδα. Θα υπάρξουν οδηγίες για τους πολίτες που φαίνεται να μη ζούσαν στη χώρα τα τελευταία πέντε χρόνια.

Τα συνηθέστερα λάθη εντοπίζονται στα προσυμπληρωμένα στοιχεία. Εάν υπάρχει λάθος στον ΑΜΚΑ οι δικαιούχοι θα πρέπει να απευθυνθούν σε ένα από τα ΚΕΠ για να γίνει ενημέρωση του ΑΜΚΑ ως προς τον ΑΦΜ.

Για τον χρόνο ασφάλισης οι δικαιούχοι θα πρέπει να απευθυνθούν στον ΕΦΚΑ και στον ΟΑΕΔ για τον χρόνο ανεργίας. Μόλις ο ΟΑΕΔ διορθώσει τον χρόνο ανεργίας θα πρέπει άμεσα να εμφανιστεί και στο σύστημα για το Κοινωνικό Μέρισμα.

Εάν υπάρχουν λάθος προσωπικά στοιχεία, εάν υπάρχει αλλαγή σε οικογενειακή κατάσταση κλπ θα πρέπει οι δικαιούχοι να πάνε στα ΚΕΠ με ένα έγγραφο που να επιβεβαιώνει την αλλαγή για να γίνει αυτή η αλλαγή και στο σύστημα.



Οι κίνδυνοι για το μέρισμα

Από τις πρώτες ώρες της λειτουργίας της εφαρμογής www.koinonikomerisma.gr διαφάνηκε ότι οι αιτίες της απόρριψης των αιτήσεων είναι οι ακόλουθες:

  • Άτομα τα οποία πληρούν όλα τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την είσπραξη του «μερίσματος» δεν θα μπορούν να το εισπράξουν, αν στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που υπέβαλαν το 2018, έχουν δηλώσει «φιλοξενούμενοι» για πολύ μικρό χρονικό διάστημα (π.χ. για ένα μήνα) μέσα στο 2017. Δηλαδή, τα άτομα αυτά έστω κι αν κατά το μεγαλύτερο διάστημα του 2017 κατοικούσαν σε δικά τους σπίτια ή σε ενοικιαζόμενα ή σε δωρεάν παραχωρηθέντα δεν θα μπορούν να ζητήσουν και να λάβουν το «μέρισμα». Το σύστημα δεν μετράει μήνες φιλοξενίας. Τουλάχιστον ένα μήνα να έχει φιλοξενηθεί κάποιος εντός του 2017 θεωρείται φιλοξενούμενος.
  • Στην περίπτωση που η οικία που είναι δηλωμένη από το νοικοκυριό ανήκει σε ανήλικο μέλος που δεν μπορεί να υποβάλει αίτηση για κοινωνικό μέρισμα, ενώ τα υπόλοιπα μέλη είναι δηλωμένα ως φιλοξενούμενα, μπορεί να υποβληθεί αίτηση από τον πρώτο ενήλικα φιλοξενούμενο ο οποίος θα θεωρείται και δικαιούχος.
  • Ο αριθμός του τραπεζικού λογαριασμού (IBAN). Απαραίτητη είναι η συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού ΙΒΑΝ και ο αιτών φέρει την ευθύνη για τη συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού, ο οποίος είναι έγκυρος και ενεργός και στον οποίο είναι υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος. Όμως:
  • Εάν ο ενδιαφερόμενος δεν είναι αποκλειστικά δικαιούχος ή συνδικαιούχος στον δηλωμένο αριθμό λογαριασμού, δεν κρίνεται δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος και δεν πραγματοποιείται η σχετική πληρωμή, ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησής του.
  • Σε περίπτωση που κάποιος ΙΒΑΝ δεν είναι ενεργός, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η πίστωση του λογαριασμού, στον οποίο ο ενδιαφερόμενος είναι αποκλειστικά δικαιούχος ή συνδικαιούχος, θα πρέπει αυτός να μεταβεί στο οικείο πιστωτικό ίδρυμα και να διευθετήσει το εν λόγω ζήτημα μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.
  • Εάν ο ίδιος ΙΒΑΝ εμφανίζεται δηλωμένος τρεις ή περισσότερες φορές για διαφορετικούς αιτούντες, τότε η αίτηση ακυρώνεται αυτόματα.
  • Αν δηλωθεί λάθος ΙΒΑΝ το πρόβλημα μεγεθύνεται. Ειδικότερα στο μέρισμα του 2018 θα γίνει διασταύρωση του πεδίου του ΑΦΜ στο IBAN του λογαριασμού του αιτούντα και θα εμφανίζεται προειδοποιητικό μήνυμα αν τα στοιχεία δεν διασταυρώνονται. Στην περίπτωση μη έγκυρου IBAN, μπορείτε να ακυρώσετε την αίτησή σας και να υποβάλλετε νέα, συμπληρώνοντας αυτή τη φορά σωστά το ΙΒΑΝ, πάντα εντός της προθεσμίας των αιτήσεων.
  • Σε περίπτωση που από λάθος δηλωθεί ενεργός λογαριασμός IBAN ο οποίος δεν ανήκει στον δικαιούχο ή συνδικαιούχο του μερίσματος (ανήκει δηλαδή σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο), ενδέχεται η πληρωμή να προχωρήσει κανονικά καθώς δεν είναι πάντοτε δυνατός ο έλεγχος του συνδυασμού του ΑΦΜ με το IBAN. Σε αυτή την περίπτωση θα εισπραχθεί το κοινωνικό μέρισμα από κάποιον άλλον!