Ελληνικό 2020: Πότε θα μπουν οι μπουλντόζες;

Ελληνικό 2020: Πότε θα μπουν οι μπουλντόζες;

Ελληνικό 2020: Θα διαλυθούν φέτος τα «σύννεφα» που φαίνεται να εμποδίζουν κάθε φορά την πλέον πολυσυζητημένη επένδυση του Ελληνικού;

Ελληνικό 2020: To 2020 είναι εδώ αλλά η εμβληματική όπως την έχει χαρακτηρίσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επένδυση στο Ελληνικό παραμένει στα χαρτιά έστω και με πρόοδο επί της γραφειοκρατίας. Μετά την αποχώρηση -προ ολίγων μηνών- του Κινέζικου αλλά και του Σαουδαραβικού επενδυτικού σχήματος από την υλοποίηση του έργου, η κατάσταση κινδυνεύει να οδηγηθεί και πάλι σε τέλμα, με αιχμή το βασικό επίδικο της «επένδυσης», το καζίνο αλλά και το λεγόμενο ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (IRC).

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις πριν από λίγες μέρες ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης αναγνώρισε την πλήρη εκτροπή του υπεραισιόδοξου κυβερνητικού χρονοδιαγράμματος, με επίκεντρο τα προβλήματα της άδειας του καζίνου. «Πέσαμε έξω» παραδέχθηκε στον τηλεοπτικό φακό ο υπουργός με φανερή αμηχανία αναφερόμενος μόνο στη δύσκολη υπόθεση της άδειας για το καζίνο, ενώ στην πραγματικότητα οι εκκρεμότητες είναι πολλές.

Τα αγκάθια της επένδυσης

Η πιο καθοριστική εκκρεμότητα είναι η διάταξη που επικυρώθηκε με τη συμφωνία του Νοεμβρίου του 2014 ανάμεσα στην τότε διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και τη Lamda Development, με την οποία το καζίνο περιλαμβάνεται στα προαπαιτούμενα για να μπουν μπουλντόζες και να ξεκινήσουν τα έργα. Συνεπώς o διαγωνισμός για την αδειοδότηση του καζίνο αποτελεί αναβλητική αίρεση και αν δεν ολοκληρωθεί η όλη συμφωνία με τη Lamda Development είναι «στον αέρα». Η μεταβίβαση των μετοχών της «Ελληνικόν Α.Ε.» θα συνοδεύεται από την καταβολή της πρώτης δόσης των 300 εκατ. ευρώ εκ μέρους της Lamda Development από το συνολικό τίμημα των 900 εκατ. ευρώ, ενώ θα ανοίξει τον δρόμο για να ξεκινήσουν τα έργα. Βεβαίως η σύμβαση για το καζίνο πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή, ενώ η δεύτερη εκκρεμότητα είναι η κατανομή των δικαιωμάτων κυριότητας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της Lamda Development. Συγκεκριμένα χρειάζεται να γίνει η μεταβίβαση του 30% του ακινήτου των 6.200 στρεμμάτων κατά πλήρη κυριότητα στον επενδυτικό όμιλο, καθώς και του υπόλοιπου 70%, το οποίο θα παραχωρηθεί με το σύστημα του «δικαιώματος επιφανείας» και θα επιστραφεί στο Δημόσιο μετά από 99 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι οι επενδυτές θα πάρουν περίπου 1.600 στρέμματα στο παλιό αεροδρόμιο και άλλα 227 στρέμματα στην παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά. Κομβικό και απαιτητικό σημείο της διαπραγμάτευσης είναι το ποια τμήματα της έκτασης θα περάσουν στην πλήρη κυριότητα του παραχωρησιούχου και σε ποια θα έχει απλώς το δικαίωμα χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης, και θα ξαναπεράσουν στην πλήρη κυριότητα του Δημοσίου όταν λήξει η παραχώρηση.

Η διανομή κατά 30-70 ισχύει και στα δύο βασικά τμήματα του ακινήτου: δηλαδή αυτό που είναι κάτω από την Ποσειδώνος και βρίσκεται δίπλα στην παραλία και στη μαρίνα (εξαιρουμένων του αιγιαλού και της παραλίας), και αυτό που είναι πάνω από την Ποσειδώνος.Το ενδιαφέρον των επενδυτών εστιάζεται στην έκταση κάτω από την παραλιακή λεωφόρο, όπου σχεδιάζουν να κατασκευάσουν κατά προτεραιότητα δύο ξενοδοχεία, ένα εμπορικό κέντρο και πολυτελείς κατοικίες, κατασκευές που δεν φαίνεται να χωρούν μέσα στα 227 στρέμματα, τα οποία θα έχουν στη διάθεσή τους. Ακόμα μεγαλύτερη είναι η πρόκληση για το πάνω από την Ποσειδώνος τμήμα, αυτό του αεροδρομίου, καθώς το υπουργείο Οικονομικών με γνώμονα το συμφέρον του Δημοσίου διεκδικεί να λάβει το ποσοστό που του αναλογεί όχι μόνον σε κοινωφελείς και κοινόχρηστους χώρους και δευτερεύουσες αναπτύξεις, αλλά και στο μεγάλο εμπορικό κέντρο των 70.000 τετραγωνικών που προβλέπεται να κατασκευαστεί το πάνω μέρος του ακινήτου, επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης, πολύ κοντά στο δίκτυο του μετρό. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η εταιρία μετά την αποχώρηση των Κινέζων επενδυτών της Fosun Group και των Σαουδαράβων της Eagle Hills φέρονταν να αντιμετωπίζει σοβαρό ζήτημα κεφαλαίων, ωστόσο έσπευσε να αμβλύνει τις εντυπώσεις αρχικά με την επίτευξη συμφωνίας με τις τράπεζες Eurobank και Πειραιώς ως προς τους βασικούς όρους χρηματοδότησης ύψους έως 880 εκατ. ευρώ και κατόπιν με την πετυχημένη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 650 εκ. ευρώ. Σημειώνεται ότι μετά την ανακοίνωση της αύξησης, σημαντικές θέσεις στο μετοχικό κεφάλαιο της Lamda απέκτησαν ισχυρά επιχειρηματικά σχήματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως η Aegean που αγόρασε μετοχές της Lamda (1,66%), η ΟΡΥΜΗΛ, συμφερόντων Οδυσσέα Κυριακόπουλου (0,685%) και οι HSBC (για λογαριασμό πελάτη της), Gama και Bienville (2,75%).

Ωστόσο, κομβική στο business plan της Lamda Development είναι η λειτουργία του Integrated Resort Casino (IRC), καθώς τα έσοδα που θα εισπράττει από το IRC θα κατευθυνθούν για το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας για την πρώτη 5ετία. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι μετά την αποχώρηση των κινέζικων και σαουδαραβικών επενδυτικών σχημάτων (τον Σεπτέμβριο, λίγο μετά την ανάληψη της εξουσίας από την  κυβέρνηση της ΝΔ) υπήρξαν αρκετά δημοσιεύματα σχετικά με τις πραγματικές προθέσεις της Lamda αναφορικά με την υλοποίηση του συνολικού μεγαλεπίβολου έργου.

Εξάλλου από τα σοβαρότερα προβλήματα που εμφανίζονται σε όλα τα μεγάλα έργα είναι οι δικαστικές εκκρεμότητες που τα ακολουθούν πολλές φορές για χρόνια. Για τον λόγο αυτό είχε προβλεφθεί ότι πριν από την έναρξη του έργου θα πρέπει: Να έχουν εκδοθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας απορριπτικές αποφάσεις επί συγκεκριμένων αιτήσεων ακύρωσης, που εκκρεμούσαν κατά τη διενέργεια του Διαγωνισμού και στρέφονταν κατά των αποφάσεων της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων που οδήγησαν στη διενέργεια του Διαγωνισμού και να μην υπάρχουν εκκρεμείς αιτήσεις ακύρωσης οποιασδήποτε διοικητικής πράξης που σχετίζεται με τις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) Πολεοδόμησης και την ιδιοκτησιακή ωρίμανση.

Τέλος, στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης και φορείς εκφράζουν την ανησυχία τους αναφορικά με την τύχη των κοινωφελών χώρων του πρώην αεροδρομίου. Κι αυτό γιατί μπορεί η πρόσφατη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου να προβλέπει μεν την απόδοσή τους στους νόμιμους δικαιούχους (δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης, Περιφέρεια Αττικής), όμως μέχρι να ολοκληρωθεί η απόδοση η διαχείρισή τους εκχωρείται στην Ελληνικό ΑΕ.

Ενδοκυβερνητική γκρίνια για τον Γεωργιάδη

Όπως είναι φυσικό το όλο θέμα έχει προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια στο κυβερνητικό στρατόπεδο και ήδη υπάρχει γκρίνια για τον Άδωνι Γεωργιάδη. «Δεν είναι δυνατό να κατηγορούμε τον ΣΥΡΙΖΑ για χρόνια καθυστέρηση, να υποσχόμαστε πως θα ξεμπλοκάρουμε την υπόθεση μέσα σε λίγους μήνες και να οδηγούμε εμείς σε νέες καθυστερήσεις λόγω προχειρότητας στις διαδικασίες» επισημαίνουν χαρακτηριστικά έμπειρα «γαλάζια» στελέχη.

Σε κάθε περίπτωση ο υπουργός, στην τελευταία συνέντευξή του στον «ΣΚΑΪ», θέλησε να διασκεδάσει τις αρνητικές εντυπώσεις κάνοντας λόγο για καθυστέρηση ενός μηνός προαναγγέλλοντας μπουλντόζες στις αρχές του 2020 και μάλιστα ερωτηθείς σχετικά εξειδίκευσε το χρονοδιάγραμμα για το πρώτο τρίμηνο.

Πολύμηνες καθυστερήσεις ενόψει, και λόγω Hard Rock

Αξίζει να σημειωθεί ότι λίγες ώρες μετά τη συνέντευξη του υπουργού, την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, με μια λιτή ανακοίνωση, η Εθνική Επιτροπή Παιγνίων έκανε γνωστό ότι υποβλήθηκε το πόρισμα της ομάδας διαγωνισμού για το καζίνο το οποίο είναι ομόφωνο, ενώ θεωρείται δεδομένο ότι έχει αποκλειστεί η Hard Rock, που είχε υποβάλει μία από τις συνολικά δύο προσφορές για την άδεια. Η συνεδρίαση της Εθνικής Επιτροπής θα γίνει τις επόμενες μέρες και τότε θα μάθουμε αν τελικά αποφασίσει να θα προχωρήσει στο άνοιγμα της οικονομικής και τεχνικής προσφοράς από τον μοναδικό διεκδικητή της άδειας, που είναι η επίσης αμερικανική Mohegan σε συνεργασία με την ελληνική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ή αν θα απορρίψει την εισήγηση κηρύσσοντας άγονο τον διαγωνισμό.

Όπως εκτιμάται η πιο πιθανή εκδοχή είναι να την αποδεχθεί, αλλά αυτό θα ανοίξει τον ασκό του Αιόλου αφού είναι βέβαιο ότι θα ακολουθήσει μπαράζ προσφυγών από την πλευρά της Hard Rock καθώς ετοιμάζει δικαστικές προσφυγές, ακόμη και στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια. Αυτό, με τους δεδομένους χρόνους της δικαιοσύνης, σημαίνει ότι τελεσίδικη απόφαση μπορεί να έχουμε ακόμη και το… 2021. Άρα σε αυτό το μέτωπο οι καθυστερήσεις θεωρούνται δεδομένες. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο επικεφαλής του διεθνούς ομίλου Τζιμ Αλεν είχε συναντηθεί το καλοκαίρι με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ενώ όταν είχε αρχίσει να διαρρέεται ότι η προσφορά του έχει προβλήματα είχε δώσει συνέντευξη στον «Εθνικό Κήρυκα» της Νέας Υόρκης, ιδιοκτησίας του Αντώνη Διαματάρη ενώ σε πρωτοσέλιδο της ομογενειακής εφημερίδας, ο επικεφαλής της Hard Rock είχε προαναγγείλει ότι έχει «άσους» για τον διαγωνισμό και είχε φροντίσει να στείλει το μήνυμα στην κυβέρνηση ότι ο αποκλεισμός της προσφοράς θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για άλλους ξένους επενδυτές.

Σε κάθε περίπτωση εφόσον ο αμερικανικός όμιλος αποκλειστεί από την επόμενη φάση και περάσει στο στάδιο των προσφυγών εκτιμάται θα χαθούν τουλάχιστον πέντε μήνες. Ετσι φτάνουμε αισίως στον Μάιο του επόμενου χρόνου. Αν κλείσουν τότε οι δικαστικές εκκρεμότητες θα απαιτηθούν άλλοι τρεις-τέσσερις μήνες για να συνταχθεί μια πολυετής σύμβαση παραχώρησης ενώ θα χρειαστούν αρκετές εβδομάδες για την έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κυρίως για τη ψήφισή της από τη Βουλή.

Σωσίβιο η νομοθετική παρέμβαση για πρόδρομες εργασίας 

Παρά τις διαβεβαιώσεις Γεωργιάδη, η άδεια για το καζίνο δεν είναι και τόσο απλή υπόθεση και γι’ αυτό η κυβέρνηση προκειμένου να φυλάξει τα επικοινωνιακά της νώτα ετοιμάζει νομοθετική ρύθμιση η οποία θα επιτρέψει να ξεκινήσουν ορισμένες πρόδρομες εργασίες, με τη διαφορά ότι θα βαρύνουν την πλευρά του Δημοσίου.

Συγκεκριμένα στο κυβερνητικό επιτελείο σκέπτονται να αναθέσουν σε θυγατρική του ΤΑΙΠΕΔ (προτού ανατεθεί στη Lamda) την εξυγίανση του εδάφους, το ξήλωμα των διαδρόμων προσγείωσης-απογείωσης και τη νομιμοποίηση των αυθαίρετων κτισμάτων, ώστε να εκδοθούν άδειες κατεδάφισης για όσα δεν έχουν κριθεί διατηρητέα. Από παλιότερη καταγραφή του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου, στο Ελληνικό έχουν καταγραφεί 953 κτίσματα, από τα οποία τα περισσότερα έχουν κατασκευαστεί χωρίς οικοδομική άδεια. Περιλαμβάνουν τους δύο αεροσταθμούς, βοηθητικά κτήρια, υπόστεγα και ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Σε απλά μαθηματικά αν αυτό τελικά υλοποιηθεί, οι Έλληνες φορολογούμενοι θα κληθούν να βάλουν το χέρι στην τσέπη και να φορτωθούν περίπου αρκετά εκατ. ευρώ - κάποιοι τα υπολογίζουν έως και 70-  για να εκπληρωθεί το κυβερνητικό αφήγημα για «μπουλντόζες» στο Ελληνικό.

Ωστόσο, για να αποφευχθεί το αδιέξοδο κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν ότι τελικά οι εργασίες θα ανατεθούν στη Lamda Development, αλλά ακόμη δεν είναι γνωστό αν το κόστος θα περιλαμβάνεται στα έργα που έχουν αναλάβει οι επενδυτές, με βάση τη σύμβαση που έχει εγκριθεί από τη Βουλή. Με βάση αυτό το σενάριο η Lamda αναμένεται να προχωρήσει η ίδια σε πρόδρομες εργασίες, κυρίως κατεδαφίσεις περίπου 7 – 8 κτηρίων, μέσω μιας συμφωνίας (Μνημόνιο Συναντίληψης) στην οποία θα προβλέπεται η διάθεση από την πλευρά της εταιρείας ενός ποσού (πληροφορίες κάνουν λόγο για περίπου 3 εκατ. ευρώ) ως δωρεά. Με αυτήν τη στρατηγική η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα δείξει την αποφασιστικότητά της να ξεκινήσει το έργο ώστε να συμβάλει γενικότερα στη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος.

Πάντως σαφής εκτίμηση για το πότε οι μετοχές της Ελληνικόν Α.Ε. θα μεταβιβαστούν στη Lamda, ώστε το έργο να ξεκινήσει κανονικά, δεν μπορεί να υπάρξει, αφού θα πρέπει να κλείσουν οι εκκρεμότητες - αναβλητικές αιρέσεις που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ του επενδυτή και του δημοσίου.

Υποχρεώσεις της Lamda σε υποδομές

Μέρος των υποχρεώσεων σε υποδομές που έχει αναλάβει η Lamda αποτελούν:

* Η δημιουργία, συντήρηση και ασφάλεια του Μητροπολιτικού Πάρκου 2.000 στρεμμάτων και επιπλέον χώρων πρασίνου και ανοιχτών χώρων 600 στρεμμάτων.

* Η απόδοση 300 στρεμμάτων για κοινωφελείς δραστηριότητες.

* Πρωτεύουσες συγκοινωνιακές υποδομές και εγκαταστάσεις. Κύριες εγκαταστάσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας.

* Κέντρο διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρος μεταφόρτωσης/ προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων στο ακίνητο για τη διαχείριση των απορριμμάτων του.

* Λιμενικά έργα (ότι απαιτείται).

* Παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρου Ποσειδώνος.

* Έργα ανασύστασης και διευθέτησης των ρεμάτων.

* Εκτεταμένο Δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων εκτιμώμενου μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων.

* Ανάληψη του 50% του κόστους μελέτης και κατασκευής κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταμόρφωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης/προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων σε περιοχή εκτός του ακινήτου υπό προϋποθέσεις.

* Ενίσχυση της συνδεσιμότητας μέσων σταθερής τροχιάς.

* Υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους των πολιτιστικών και αθλητικών χρήσεων εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου.

* Αναπαλαίωση, λειτουργία και ανάδειξη των διατηρητέων κτηρίων.

* Δημιουργία χώρων στέγασης των σωματείων ΑμεΑ εντός του ακινήτου.

* Ανάπλαση και αναβάθμιση της παραλίας σε μήκος περίπου 1 χλμ.

Μια επένδυση συνώνυμη της καθυστέρησης

Η ανυπαρξία ισχυρής πολιτικής βούλησης διαχρονικά θεωρείται ως ο κατεξοχήν λόγος για το γεγονός ότι μια έκταση του Δημοσίου 6.200 στρεμμάτων σε μια από τις ομορφότερες περιοχές της Αττικής παραμένει αναξιοποίητη, εκθέτοντας την Ελλάδα στη διεθνή επενδυτική κοινότητα ως ανίκανη να υλοποιήσει σωστά μια αποκρατικοποίηση.

Η αξιοποίηση του Ελληνικού θα μπορούσε να είχε ξεκινήσει να σχεδιάζεται από το 1995, δηλαδή, τότε που ανατέθηκε η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα και η όποια ανάπτυξη είχε επιλεγεί να είχε εισέλθει σε φάση υλοποίησης αμέσως μετά τη μεταφορά της δραστηριότητας του αεροδρομίου το 2001.

Σε αυτήν την περίπτωση, σήμερα θα υπήρχε ένα ολοκληρωμένο έργο, στο οποίο, αν υποθέσουμε ότι είχε υλοποιηθεί μια ανάπτυξη όπως αυτή που έχει προταθεί από τους επενδυτές με επικεφαλής την Lamda Development, ύψους 7 δισ. ευρώ, θα απασχολούνταν περί τους 70.000 εργαζόμενους.

Εναλλακτικές λύσεις για την αξιοποίηση

Φυσικά στο πέρασμα του χρόνου υπήρχαν και οι διαφορετικές φωνές για την αξιοποίηση του Ελληνικού. Μία από αυτές επισήμανε ότι αποκτήσαμε ένα νέο Διεθνή Αερολιμένα καταργώντας όμως, έναν άλλο, χωρίς να εκμεταλλευτούμε όλα τα πλεονεκτήματα που θα αποκτούσε η χώρα με ένα δεύτερο Αεροδρόμιο στο κεντρικότερο σημείο της Ανατολικής Μεσογείου.

Με ένα τέτοιο κατασκευστικό έργο σαν τον «Ελ.Βενιζέλος» το οποίο καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις της χώρας ως εμπορικό Αεροδρόμιο, θα μπορούσαμε για όλες τις άλλες χρήσεις να εκμεταλλευτούμε τους πανάκριβους διαδρόμους του Ελληνικού, χωρίς να υπάρχει κανένα ίχνος ανταγωνισμού, αφού θα είχαν τελείως διαφορετικές λειτουργίες.

Και μάλιστα αυτή -όπως υποστηρίζεται από αρκετούς- θα ήταν η απλούστερη, φθηνότερη, αποδοτικότερη και ταχύτερη λύση! Με την λειτουργία του Ελ.Βενιζέλος το παλαιό Αεροδρόμιο δεν χρειαζόταν ολόκληρη την έκταση, μιας και δεν θα ήταν Διεθνές ή Εμπορικό. Άρα όλες οι προτάσεις αξιοποίησης που μπήκαν στον διάλογο, μπορούσαν να γίνουν συνδυαστικά όπως Μητροπολιτικό Πάρκο, Εναλλακτική Λύση για την Ασφάλεια Πτήσεων, Κέντρο Συντήρησης Αεροσκαφών, Αεραθλητικό Κέντρο, Χώρος πολυεθνικής συνεργασίας στην Εκπαίδευση Αξιωματικών ή ακόμα και Πίστα Μηχανοκίνητου Αθλητισμού και F1.

Οι προ αεροδρομίου χρήσεις της έκτασης

Χώρος ακατοίκητος, άγονος και άνυδρος με αγροτικό χαρακτήρα, βοσκοτόπι ιδιοκτησίας του Τούρκου πασά Χασάν (Χασάνι Τσιφλίκι) ήταν έως το 1830 η περιοχή με τη σημερινή ονομασία Ελληνικό και κατ’ επέκταση και τα 6.200 στρέμματα που αποτελούν τη σημερινή προς αξιοποίηση έκταση, όπου βεβαίως κυριαρχούσε η 63χρονη λειτουργία του Κρατικού Αερολιμένα Αθηνών (ΚΑΑ).

Η περιοχή του Ελληνικού κατοικείται το 1925 μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή από Πόντιους πρόσφυγες από τα Σούρμενα και με μέριμνα της Επιτροπής Αποκατάστασης Προσφύγων με πρόεδρο τον Μοργκεντάου, πρέσβη των ΗΠΑ στην Κωνσταντινούπολη το 1914.

Η απόφαση να δημιουργηθεί αεροδρόμιο ελήφθη από την κυβέρνηση Μεταξά.   

Η τελετή θεμελίου λίθου του νέου Πολιτικού Αερολιμένος Αθηνών στο Ελληνικό πραγματοποιήθηκε στις 11:00 π.μ. της 2ας Ιουνίου 1938 με κάθε επισημότητα. Κατά την ίδια χρονιά ολοκληρώνεται η κατασκευή της Λεωφόρου Βουλιαγμένης και έτσι δρομολογείται η πρώτη λεωφορειακή γραμμή για το κέντρο της Αθήνας, με αφετηρία την οδό Ακαδημίας.

Δεν ήταν το πρώτο αεροδρόμιο της χώρας, αλλά το τρίτο. Πρώτο ήταν το Τατόι, που εγκαινιάστηκε το 1931 από τον Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος έκανε και την πρώτη πτήση Αθήνα- Θεσσαλονίκη. Το δεύτερο αεροδρόμιο της χώρας ήταν του Ηρακλείου Κρήτης που υποδέχτηκε πρώτη φορά αεροπλάνο το 1935. Το Ελληνικό ήταν το τρίτο και δημιουργήθηκε αυστηρά για τις ανάγκες της πολιτικής αεροπορίας της χώρας, όχι για πολεμικούς σκοπούς.

Στα χρόνια της Κατοχής το αεροδρόμιο χρησιμοποιήθηκε από τη Luftwaffe (πολεμική αεροπορία της Γερμανίας κατά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο) και ο χώρος υπέστη μεγάλες καταστροφές από τους βομβαρδισμούς των συμμάχων.

Το αεροδρόμιο εισέρχεται στη νέα εποχή τον Ιούλιο του 1946 με την προσγείωση αεροσκάφους της νεοϊδρυθείσας αεροπορικής εταιρείας δημοσίων μεταφορών «Τ.Α.Ε. - Τεχνικές και Αεροπορικές Εκμεταλλεύσεις» προερχόμενου από την Αίγυπτο. 

Το 1950, το αεροδρόμιο απέκτησε και δεύτερο διάδρομο μήκους 2.250 μέτρων, ενώ ο πρώτος αυξήθηκε στα 2.250 μέτρα. Το 1958 ο κύριος διάδρομος αυξήθηκε πάλι, με μήκος τα 3.000 μέτρα. Στις 30 Μαΐου του 1962, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής έθεσε τον θεμέλιο λίθο του Ανατολικού αεροδρομίου Ελληνικού που έχει σχεδιαστεί από τον διάσημο Αμερικανοφινλανδό αρχιτέκτονα Έερο Σάαρινεν. Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν το 1969. Τη δεκαετία του 1970 ο κυρίως διάδρομος επιμηκύνθηκε στα 3.500 μέτρα, ενώ το 1976 η Ελληνική Κυβέρνηση ανέθεσε σε Κοινοπραξία της Aeroports de Paris και του Αεροδρομίου της Φρανκφούρτης την επιλογή της κατάλληλης τοποθεσίας για τη μεταφορά του αεροδρομίου. Η τοποθεσία που επιλέχθηκε τελικά ήταν τα Σπάτα, αλλά η κατασκευή αναβλήθηκε. Τη δεκαετία του 1990 το αεροδρόμιο εξυπηρετούσε από 10 έως 12 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.

Το 1986 ο σκηνοθέτης Μέναχεμ Γκολάν χρησιμοποίησε τον εξωτερικό χώρο του αεροδρομίου, για να αναπαραστήσει έναν Λιβανέζο τρομοκράτη να βγαίνει από ένα ταξί, στην ταινία του, The Delta Force.

Το τελευταίο αεροσκάφος που αναχώρησε από το αεροδρόμιο ήταν ένα Boeing 737 των Ολυμπιακών Αερογραμμών με προορισμό τη Θεσσαλονίκη.

Μετά τον τερματισμό λειτουργίας του το 2001, το Αεροδρόμιο του Ελληνικού παραμένει κλειστό, καθώς ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας «Ελευθέριος Βενιζέλος» αποτελεί πλέον το κεντρικό αεροδρόμιο των Αθηνών.

Τον Απρίλιο του 2011 άνοιξε το Μουσείο των Ολυμπιακών Αερογραμμών στο δυτικό τερματικό σταθμό, που περιελάμβανε τρία αεροσκάφη, που βρίσκονταν σταθμευμένα εκεί από το κλείσιμο του αεροδρομίου.