Κορονοϊός μέτρα: Μετά τις αντιδράσεις, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ανακοίνωσε ότι την προσεχή Κυριακή 29 Μαρτίου 2020 τα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων θα παραμείνουν κλειστά.Καθοριστικό ρόλο έπαιξε και η μειωμένη εμπορική κίνηση την περασμένη Κυριακή, η οποία οδήγησε στην επαναξιολόγηση του νέου πλαισίου λειτουργίας καταστημάτων.

Επίσης, όπως ενημερώνει η Γενική Γραμματεία, από την Πέμπτη 26.3.2020 έως και Σάββατο 25.4.2020, το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων λιανικής πώλησης τροφίμων διαμορφώνεται ως εξής:

  • Δευτέρα έως Παρασκευή από 7:00 έως 21:00.
  • Σάββατο από 7:00 έως 20:00.


Όσον αφορά στην αγορά των αντισηπτικών και των μασκών, το υπουργείο σημείωσε πως υπάρχουν ακόμη ελλείψεις αν και η χώρα τροφοδοτείται ημερησίως με 600 χιλιάδες τεμάχια αντισηπτικών και απηύθυνε έκκληση στους καταναλωτές να μην αγοράζουν παραπάνω προϊόντα, ώστε να εξυπηρετηθούν κατά το δυνατόν περισσότεροι καταναλωτές.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της στρατηγικής συνεργασίας της συμβουλευτικής εταιρείας Netrino με την εταιρεία δημοσκοπήσεων RASS, με τη «μέθοδο της χιονοστιβάδας» (snowball sample), το διευρυμένο ωράριο δεν θεωρείται αναγκαίο από το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών (56,3% κατά της διεύρυνσης έναντι 42,8% υπέρ) επιβεβαιώνοντας την τελική απόφαση της κυβέρνησης για άρση του μέτρου της Κυριακάτικης λειτουργίας των σούπερ μάρκετ. Η έρευνα εστιάστηκε κυρίως στην Αττική και για το διάστημα, από το βράδυ της Παρασκευής 20 Μαρτίου έως και το μεσημέρι της Κυριακής 22 Μαρτίου.

Σημειώνεται ότι το δείγμα της έρευνας (344 πολίτες με γνώση ηλεκτρονικών υπολογιστών και διάθεση να απαντήσουν) δεν είναι απόλυτα αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού, αποτελεί όμως δείγμα καταναλωτών που συμμετέχουν στην παραγωγική διαδικασία καθώς απαρτίζεται από πολλούς εργαζόμενους και ανθρώπους των παραγωγικών ηλικιών.Σύμφωνα με τα εύρημα τα της έρευνας:

  • Περισσότεροι από 3 στους 4 (75,9%) ανησυχούν για το ενδεχόμενο να ασθενήσουν από τον κορονοϊό COVID-19. Μεγαλύτερη ανησυχία έχουν οι μεγαλύτερες ηλικίες και κυρίως εκείνοι που δουλεύουν στην εφοδιαστική αλυσίδα.
  • Ικανοποιητική είναι η εξυπηρέτηση από τα σούπερ μάρκετ. Σχεδόν καθολική ήταν η ικανοποίηση από τη λειτουργία των καταστημάτων αυτή τη δύσκολη περίοδο, αποδεικνύοντας τη σημαντική προσπάθεια που γίνεται από τους εργαζόμενους και τις διοικήσεις των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ.
  • Σε ό,τι αφορά στη συχνότητα των επισκέψεων, πριν την επιβολή των περιοριστικών μέτρων για την εβδομαδιαία επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ, σχεδόν οι μισοί ερωτώμενοι στην έρευνα απάντησαν ότι αυτή θα ήταν η δική τους συχνότητα επίσκεψης (48,3%). Ωστόσο, όπως δηλώνει ο Στέφανος Κομνηνός, ιδρυτικός εταίρος της Netrino και πρώην γενικός γραμματείας Εμπορίου, τόσο η απουσία αυτοκινήτου ή άλλου μεταφορικού μέσου, όσο η οικονομική δυσκολία, οδηγεί έναν στους πέντε να επιθυμεί συχνότερες επισκέψεις με μικρότερο καλάθι και περισσότερο το θέλουν αυτό οι μεγαλύτερες ηλικίες που συνεχίζουν να βλέπουν τα ψώνια για τα τρόφιμα ως ευκαιρία εξόδου από το σπίτι.
  • Δεν υπάρχει ανάγκη για διευρυμένο ωράριο. Ακόμη και το διευρυμένο ωράριο δεν θεωρείται αναγκαίο από το ελαφρώς μεγαλύτερο ποσοστό (56,3% κατά της διεύρυνσης έναντι 42,8% υπέρ). Εκείνοι που περισσότερο επιθυμούν διεύρυνση φαίνεται να είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι. Επιβεβαιώνοντας την τελική απόφαση της κυβέρνησης για άρση του μέτρου του Κυριακάτικου ανοίγματος, οι περισσότεροι συμμετέχοντες στην έρευνα, 3 στους 4 (76,2%), θεωρούν ότι τα σούπερ μάρκετ τις Κυριακές δεν θα πρέπει να ανοίγουν.

Σύμφωνα με τη Μαρία Καρακλιούμη, στατιστικό της RASS, οι περισσότεροι καταναλωτές (56,5%), ερμηνεύουν την άποψη τους, ως ένδειξη αλληλεγγύης απέναντι στους εργαζόμενους που οφείλουν και εκείνοι να ξεκουράζονται.


Η έκκληση των ιδιοκτητών

Να σημειωθεί ότι μετά τις πρωτόγνωρες καταστάσεις που έφερε στα σούπερ μάρκετ η πανδημία του κορονοϊού, οι ιδιοκτήτες έκανανέκκληση στους καταναλωτές, προκειμένου να μην αδειάζει ένας όλα τα ράφια και να σκέφτεται και τους άλλους γιατί υπάρχει επάρκεια αγαθών. «Η αφαίρεση από τα ράφια ενός προϊόντος δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο πανικού, και αυτό είναι ένα πρότυπο ζήτησης που καθιστά την αναπλήρωση πιο δύσκολη. Καλούμε τους καταναλωτές να ενεργούν με αυτοσυγκράτηση και αλληλεγγύη – και να αφήνουν μερικά προϊόντα και σε άλλους που τα χρειάζονται». Αυτό σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Eurocommerce που αποτελεί την εργοδοτική οργάνωση που εκπροσωπεί των επιχειρήσεων λιανικού, χονδρικού και διεθνούς εμπορίου σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συγκεκριμένα η ανακοίνωση αναφέρει:
«Πρώτον, οφείλουμε να αποτίσουμε φόρο τιμής στους 29 εκατομμύρια ανθρώπους που εργάζονται στον τομέα μας, οι οποίοι εργάζονται για επιπλέον ώρες και δεν εγκαταλείπουν τις δουλειές τους για να εξασφαλίσουν ότι οι πελάτες λαμβάνουν τις υπηρεσίες που χρειάζονται σε αυτές τις εξαιρετικές περιόδους. Οι έμποροι λιανικής πώλησης και οι χονδρέμποροι συνεργάζονται με όλα τα τμήματα της αλυσίδας εφοδιασμού για να εξασφαλίσουν ότι υπάρχουν επαρκείς προμήθειες από τα πράγματα που χρειάζονται οι Ευρωπαίοι πολίτες κάθε μέρα.

Δεύτερον, επειδή έρχονται καθημερινά σε επαφή με εκατομμύρια πελάτες, λαμβάνοντας ένα ευρύ φάσμα μέτρων για να στηρίξουν τις δημόσιες αρχές προσπαθώντας να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο μόλυνσης για τους πελάτες και το δικό μας προσωπικό. Συνεργαζόμαστε και στηρίζουμε όλες τις δημόσιες αρχές – σε ευρωπαϊκό, εθνικό και τοπικό επίπεδο, στα μέτρα που λαμβάνουν για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού. Καλούμε τους κοινωνικούς εταίρους να συνεργαστούν μαζί μας για την προστασία των εργαζομένων μας.

Τρίτον, στηρίζουμε και επαναλαμβάνουμε τις πρόσφατες εκκλήσεις της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φον ντερ Λάιεν και του επιτρόπου Μπρετόν προς τις κυβερνήσεις και τις τελωνειακές αρχές να διατηρήσουν τα σύνορα ανοιχτά για τα φορτηγά που μεταφέρουν τα αγαθά που χρειάζονται καθημερινά. Ζητούμε από τις κυβερνήσεις να ακολουθήσουν τις κατευθυντήριες γραμμές της Επιτροπής που εκδόθηκαν καλώντας τα κράτη μέλη να εξασφαλίσουν την ελεύθερη κυκλοφορία των τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων των ζώων, των ιατρικών ειδών και του εξοπλισμού προστασίας.

Όλα τα μέλη μας διαθέτουν επαρκή εφόδια για να καλύψουν τη ζήτηση για φαγητό και καθημερινές πρώτες ύλες, αλλά αυτό θα μπορούσε να διακυβευτεί εάν ληφθούν δυσανάλογα μέτρα στα σύνορα των χωρών ώστε να μην είναι δυνατή η παράδοση από ένα κράτος μέλος σε άλλο. Επίσης, σε ορισμένες παραμεθόριες περιοχές εργαζόμενοι στο λιανικό και χονδρικό εμπόριο ζουν σε ένα κράτος μέλος και εργάζονται σε άλλο: ζητούμε από τις εθνικές αρχές να επιτρέπουν στους εν λόγω υπαλλήλους να φτάσουν στην εργασία τους και να συνεχίσουν να εξυπηρετούν πελάτες.

Τέταρτον, οι αλυσίδες εφοδιασμού εξαρτώνται από τακτικές και ομαλές, έγκαιρες παραδόσεις, οι οποίες πρέπει να διατηρηθούν, εκτός εάν υπάρχουν πραγματικοί κίνδυνοι. Σε ορισμένα κράτη μέλη, οι έμποροι λιανικής πώλησης, οι κατασκευαστές και οι αγρότες έχουν συμμετάσχει δημοσίως για να υπογραμμίσουν τη δέσμευσή τους σε αυτές τις πρωτοβουλίες. Οι έμποροι λιανικής πώλησης ήταν σαφές ότι θα δείξουν ευελιξία και κατανόηση εάν οι προμηθευτές καθυστερούν να τους παραδώσουν.

Πέμπτον, οι έμποροι λιανικής συνεργάζονται επίσης για να ανταλλάσσουν πληροφορίες σχετικά με τις προμήθειες και να οργανώνουν παραδόσεις στα σπίτια ανθρώπων που δεν μπορούν να βγουν. Είμαστε ικανοποιημένοι από το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις και οι αρχές ανταγωνισμού ανέφεραν ότι, υπό αυτές τις πολύ ειδικές συνθήκες, θα μπορούσαν να παραιτηθούν από τους συνήθεις κανόνες ανταγωνισμού για να επιτρέψουν τέτοιες ανταλλαγές για να σώσουν ζωές και να διατηρήσουν τις ροές τους. Ζητάμε να επιτρέψουν πράγματι να πραγματοποιηθεί μια τέτοια συνεργασία ενώ συνεχίζεται η κρίση του κορονoϊού.

Οδηγίες προς «παρτάκηδες»:

Τέλος, θέλουμε να ενισχύσουμε το μήνυμα από τις κυβερνήσεις σε όλους τους Ευρωπαίους καταναλωτές ότι δεν είναι απαραίτητο να αγοράζουμε μεγάλες ποσότητες καθημερινών αναγκών. Τα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων παραμένουν ανοικτά παντού, αν και με κάποιους περιορισμούς σε ορισμένες χώρες. Η αφαίρεση από τα ράφια ενός προϊόντος δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο πανικού, και αυτό είναι ένα πρότυπο ζήτησης που καθιστά την αναπλήρωση πιο δύσκολη. Καλούμε τους καταναλωτές να ενεργούν με αυτοσυγκράτηση και αλληλεγγύη – και αφήνουν μερικά προϊόντα και σε άλλους που τα χρειάζονται».