Αττική Οδός: Υπό έλεγχο η σύμβαση παραχώρησης
O στόχος του αρμόδιου υπουργείου είναι διττός, από τη μια ο διεξοδικός έλεγχος των πεπραγμένων του σημερινού παραχωρησιούχου (κοινοπραξία των Άκτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρική της Ελλάκτωρ, με ποσοστό 65,7% και ΑΒΑΞ 34,2%) προκειμένου να βγει ο τελικός «λογαριασμός» και από την άλλη η δημοπράτηση στο άμεσο μέλλον μιας ή περισσοτέρων συμβάσεων για την εκμετάλλευση και συντήρηση της Αττικής Οδού σε συνδυασμό με την υλοποίηση των επεκτάσεών της.
Μάλιστα, σύμφωνα με απόφαση του Κώστα Καραμανλή καλούνται σε διαπραγματεύσεις τρεις εταιρείες για την επιλογή τεχνοοικονομικού συμβούλου που θα προετοιμάσει το έδαφος για το νέο διαγωνισμό αφού πρώτα ρυθμιστούν τυχόν εκκρεμότητες και απαιτήσεις που θα προκύψουν από την αποτύπωση της κατάστασης με την υφιστάμενη σύμβαση.
Ωστόσο, δεν έχει αποφασιστεί αν η προκήρυξη της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης (συντήρηση και λειτουργία της σημερινής Αττικής Οδού) θα γίνει χωριστά ή θα συνδυαστεί με τις επεκτάσεις που έχουν και κατασκευαστικό έργο. Αναφορικά με τις επεκτάσεις θεωρούνται δεδομένες αυτές που θα συνδέσουν την υφιστάμενη Αττική Οδό με τη Ραφήνα και το πρώην αεροδρόμιο στο Ελληνικό, ενώ εξετάζονται και οι υπόλοιπες που κατά καιρούς έχουν συζητηθεί.
Το υπουργείο, όπως αναφέρεται στην σχετική απόφαση θα διερευνήσει δύο βασικά στοιχεία. Πρώτον, τα οικονομικά δεδομένα που επηρεάζουν το χρόνο λήξης της σύμβασης παραχώρησης και επιστροφής του έργου στο δημόσιο. Δεύτερον, όλες τις παραμέτρους (τεχνικές και οικονομικές), οι οποίες συνδέονται με την πρόβλεψη συγκεκριμένων υποχρεώσεων από την πλευρά του παραχωρησιούχου, όπως βαριά συντήρηση, τεχνολογική αναβάθμιση συστήματος είσπραξης διοδίων κ.α.
«Γκρίζα» σημεία στη λειτουργία της Αττικής Οδού
Ειδικότερα, αντικείμενα υπό διερεύνηση είναι η βαριά συντήρηση του έργου με βάση συγκεκριμένο εγχειρίδιο λειτουργίας, επιθεώρησης και συντήρησης αλλά και το κόστος της βαριάς συντήρησης (υλοποιημένο, υπολειπόμενο, προβλεπόμενο κατά την διετή περίοδο εγγύησης, εκτιμώμενο στην 5ετία μετά την λήξη της περιόδου παραχώρησης) για το οποίο η Αττική Οδός έχει κατηγορηθεί κατ΄ επανάληψη. Παράλληλα, θα πρέπει να αναζητηθούν στοιχεία για τα συστήματα που συνδέονται με την ρύθμιση και τον έλεγχο της κυκλοφορίας και είσπραξης διοδίων, τα οποία βάση της σύμβασης ο ανάδοχος υποχρεώνεται να αντικαταστήσει με σύγχρονα κατά την τελευταία τριετία της σύμβασης παραχώρησης.
Επιπλέον, θα διερευνηθούν θέματα που σχετίζονται με πρόσθετες ή έκτακτες εργασίες που υλοποίησε η Αττική Οδός, οι οποίες δεν αποζημιώθηκαν από το δημόσιο καθώς και η ορθότητα της σύμβασης για την απόδοση επί του μετοχικού κεφαλαίου (ROE), προκειμένου να διαπιστωθεί ότι κατά τον παρόντα χρόνο δεν συντρέχουν λόγοι λήξης της σύμβασης παραχώρησης.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα αναζητήσει επίσης στοιχεία επί των συμβατικών ρητρών που σχετίζονται με το αφορολόγητο αποθεματικό, τις συσσωρευμένες ζημιές και την εφαρμογή της ορθής μεθόδου απόσβεσης του συνολικού κόστους της επένδυσης, το ύψος των δανειακών υποχρεώσεων και τον έλεγχο του χρηματοοικονομικού μοντέλου.
Η πρόσληψη του χρηματοοικονομικού συμβούλου θα γίνει με απευθείας διαπραγμάτευση με τρεις εταιρείες συμβούλων μηχανικών και συγκεκριμένα τις RACE Consulting Engineers LP, LDK Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε. και τον διεθνή όμιλο Hill International N.V. Το ύψος της προϋπολογιζόμενης δαπάνης τετράμηνης διάρκειας είναι 139.000 ευρώ προ ΦΠΑ.