Όταν διατυπώθηκε για πρώτη φορά η ιδέα επέκτασης των τραπεζοκαθισμάτων δεν γνώριζαν οι περισσότεροι, πλην των πολιτών που έβλεπαν τους ελεύθερους χώρους να συρρικνώνονται, ότι κόμιζα σειρά προβλημάτων.

Έτσι ενώ οι καταστηματάρχες, αρχικά είχαν υποδεχτεί θετικά την κυβερνητική πρωτοβουλία για αύξηση έως και τριπλασιασμό των τραπεζοκαθισμάτων, όπου υπάρχει διαθέσιμος κοινόχρηστος χώρος, τώρα αυτή η θέρμη αρχίζει να παγώνει.

Ξεκινώντας τη μάχη της επέκτασης, οι ιδιοκτήτες των Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος (ΚΥΕ) διεκδίκησαν από τους δήμους και τους δημάρχους περισσότερο χώρο, σε σχέση με τον αρχικώς αδειοδοτημένο, για να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες. Προσπαθώντας να αναπληρώσουν όσο γίνεται το οικονομικό πλήγμα που τους προκάλεσε το κλείσιμο.

Αμέσως όμως άρχισαν να προκύπτουν αντιπαραθέσεις με τις δημοτικές υπηρεσίες καθώς η εφαρμοστέα νομοθετική ρύθμιση, όπως επισημαίνει ο τομεάρχης Εσωτερικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης είναι «πρόχειρη» και «αποσπασματική»

Ο ίδιος, δε διαβλέπει τον κίνδυνο αυτή η διάταξη να φουντώσει τις εστίες διαφθοράς εντός των δήμων και να γίνεται πλήρως προβληματική κατά την εφαρμογή της.

Η διάταξη της ατέλειας προς τους δήμους

Η συγκεκριμένη διάταξη παραχώρησης κοινόχρηστου χώρου γίνεται ατελώς από την πλευρά του δήμου. Στη ρύθμιση δεν μπορούν να υπαχθούν όσοι διατηρούν καταστήματα που δεν έχουν πρόσβαση σε κατάλληλο κοινόχρηστο χώρο. Αυτοί μπορούν να έχουν έκπτωση 50% από τα δημοτικά τέλη κοινοχρήστων. Η διάταξη θα είναι σε ισχύ έως την 30ή Νοεμβρίου του 2020.

Φαύλος κύκλος

Η επιλογή του υπουργού Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκου να προσφέρει ατελώς κοινόχρηστο χώρο στους καταστηματάρχες τον καθιστά δημοφιλή σε αυτή την κατηγορία επαγγελματιών, αλλά εξαιρετικά αντιδημοφιλή στις τάξεις των δημάρχων, που βλέπουν τα ταμεία των δήμων να αδειάζουν αλλά και να μην έχουν καμία δικαιοδοσία να εισπράξουν διαφυγόντα τακτικά έσοδα από τα τέλη κοινόχρηστων χώρων.

Ο τομεάρχης Εσωτερικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Χρ. Σπίρτζης δήλωσε ότι «Η μη πληρωμή τελών, χωρίς την αντίστοιχη έκτακτη οικονομική ενίσχυση των δήμων, θα προκαλέσει έκρηξη των μη εισπραττόμενων εσόδων για τα ταμεία των δήμων, τα οποία είναι και τακτικά έσοδα». Υπογράμμισε δε ότι «Ο δήμοι, μετά το σοκ της πανδημίας, που είδαν τους προϋπολογισμούς τους να εκτροχιάζονται λόγω των ανελαστικών δαπανών, ή θα έρθουν αντιμέτωποι με πλήρως άδεια ταμεία, καθώς έως την 30ή Νοεμβρίου δεν θα εισπράττουν τα τακτικά τέλη κοινόχρηστων χώρων, ή θα επιβάλουν, αφού ο νόμος το επιτρέπει, πρόσθετα τέλη ή δεν θα προχωρήσουν στην εφαρμογή του μέτρου».

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ

«Η πρόταση που είχε κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ από την αρχή της πανδημίας του κορονοϊού και είχε καταγραφεί στις 70 + 1 προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ήταν: Κάλυψη των τελών τραπεζοκαθισμάτων και των δημοτικών τελών με έκτακτη οικονομική ενίσχυση των δήμων έως το τέλος του χρόνου, καθώς και αναστολή πληρωμής των ενοικίων των δημόσιων και ιδιωτικών καταστημάτων ως το τέλος του χρόνου και την πληρωμή τους τους επόμενους 24 μήνες».

Ο κίνδυνος της διαφθοράς

Κάνοντας ένα βήμα παραπέρα τον συλλογισμό του, ο Χρ. Σπίρτζης στηλιτεύει το γεγονός ότι η ρύθμιση Θεοδωρικάκου, «αντί να διατηρήσει τις θέσεις εργασίας και θα ενισχύσει τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες των καταστημάτων εστίασης, ενέχει τον κίνδυνο δημιουργίας αντιπαραθέσεων μεταξύ τους, με τους δημάρχους και με τις υπηρεσίες των δήμων και σε πολλές περιπτώσεις διαφθοράς».

Παρακάμπτοντας το Δημοτικό Συμβούλιο

«Εμείς προτείναμε τη μεταφορά της αρμοδιότητας για την παραχώρηση των κοινόχρηστων χώρων στο Δημοτικό Συμβούλιο ή στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, έπειτα από την υποχρεωτική εισήγηση της υπηρεσίας», υπογραμμίζει ο Χρ. Σπίρτζης. Όπως εξηγεί: «Εφόσον η παραχώρηση του κοινόχρηστου χώρου γίνεται με απόφαση της αρμόδιας για τη διαχείριση χρήσης κοινόχρηστου χώρου υπηρεσίας του οικείου δήμου», «παρακάμπτεται και το Δημοτικό Συμβούλιο και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, που είναι τα αποφασιστικά όργανα στους ΟΤΑ και ταυτόχρονα είναι εκλεγμένα απευθείας από τον λαό».

«Αυτή η επιλογή της ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών να παρακάμψει τα θεσμικά αιρετά όργανα (Δημοτικό Συμβούλιο και Επιτροπή Ποιότητας Ζωής) και να αναθέσει μια τόσο μεγάλη ευθύνη στις αρμόδιες υπηρεσίες των δήμων, θα δημιουργήσει αντιπαράθεση μεταξύ καταστηματαρχών, υπαλλήλων και δημάρχων. Εν ολίγοις θεσμοθετήθηκε ένα πλαίσιο λειτουργίας που θα δημιουργεί εντάσεις, διενέξεις και σε κάποιες περιπτώσεις διαφθορά».

Η «γαλάζια» ασάφεια

Ταυτόχρονα, ο Χρ. Σπίρτζης εξηγεί ότι η ρύθμιση Θεοδωρικάκου είναι ασαφής «Η ασάφεια αυτή δημιουργεί πλαίσιο διαφθοράς και αντεγκλήσεων. Εμείς προτείναμε τον σαφή προσδιορισμό τους στη ρύθμιση ή την πρόβλεψη εξουσιοδοτικής υπουργικής απόφασης γι’ αυτή τη διαδικασία» επισημαίνει.

Μόνον με στοχευμένες πολιτικές

«Η αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης και η στήριξη των Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, των μικρομεσαίων, των εργαζομένων και των δήμων απαιτεί πραγματική στοχευμένη οικονομική ενίσχυση και ολιστική προσέγγιση», τονίζει ο Χρ. Σπίρτζης και προσθέτει: «Δεν μπορεί να γίνει με αποσπασματικά μέτρα, με προχειρότητα και με πολιτική περαιτέρω δανεισμού όλων, που δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί».

EUROKINISSI

«Δεν αμφισβητούμε την πρόθεση του υπουργείου Εσωτερικών, ούτε λειτουργούμε όπως λειτούργησε η Ν.Δ. πριν γίνει κυβέρνηση, με μια στείρα αντιπολιτευτική τακτική», υπογραμμίζει ο Χρ. Σπίρτζης, για να καταλήξει: «Θα συνεχίσουμε την προσπάθεια εύρεσης κοινωνικών και πολιτικών συγκλίσεων για την αντιμετώπιση της κρίσης, εντοπίζοντας τις παραλείψεις, προτείνοντας με υπευθυνότητα διορθωτικές κινήσεις και αναδεικνύοντας τις λαθεμένες πολιτικές της κυβέρνησης Μητσοτάκη».

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις