Ανακοινώθηκε το πακέτο στήριξης του κλάδου των αερομεταφορών, προκειμένου να διασωθούν θέσεις εργασίας αλλά και να δοθεί ώθηση στον τουρισμό. Τα μέτρα της κυβέρνησης αφορούν στο σύνολο του κλάδου των αερομεταφορών, δηλαδή αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια και εταιρείες handling και cargo. Πρόκειται για ένα γενναιόδωρο πακέτο ύψους 115 εκατομμυρίων ευρώ.
Το ελληνικό μοντέλο κινείται σε μία λογική, με κύριο γνώμονα τη διασφάλιση της ρευστότητας όλων των επιχειρήσεων του κλάδου και τη διατήρηση χιλιάδων θέσεων εργασίας σε αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια και εταιρείες εδάφους. Απώτερος και κύριος στόχος βέβαια είναι η στήριξη ενός βασικού πυλώνα του τουρισμού, καθώς στην Ελλάδα το 80% των τουριστών έρχεται αεροπορικώς. https://www.facebook.com/flashgrLife/videos/252136889431667/
1. Επέκταση οριζόντιων μέτρων στις μεταφορές για την περίοδο μετά τον Μάιο 2020
Τα οριζόντια μέτρα στήριξης εργαζομένων και επιχειρήσεων της πρώτης φάσης αντιμετώπισης της κρίσης συνεχίζονται και μετά τον Μάιο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα των μεταφορών, ο οποίος και περιλαμβάνει, φυσικά, και τις επιχειρήσεις του ευρύτερου κλάδου των αεροπορικών μεταφορών. Πρόκειται για μέτρα, όπως:
- Η προσωρινή αναστολή των συμβάσεων εργασίας για τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων, συνοδευόμενη από ειδική έκτακτη αποζημίωση, μέχρι και τον Ιούλιο.
- Η έκπτωση 40% στα ενοίκια των επιχειρήσεων, μέχρι και τον Αύγουστο, και των εργαζομένων σε αυτές οι οποίοι βρίσκονται σε προσωρινή αναστολή της σύμβασης εργασίας μετά τον Μάιο.
- Προβλέπεται ότι η χρήση της αποζημίωσης ειδικού σκοπού που θα κάνουν οι εργαζόμενοι του κλάδου των αερομεταφορών θα έχει κόστος περί τα 22 εκατ. ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη και την κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών από το Κράτος.
2. Πρόγραμμα «Συν-Εργασία».
Το πρόγραμμα θα αφορά την περίοδο 15η Ιουνίου μέχρι και 31η Δεκεμβρίου 2020. Επιπλέον, προβλέπεται επιδότηση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών (εργοδότη και εργαζομένου) για τον εργασιακό χρόνο που δεν απασχολούνται οι εργαζόμενοι. Το όφελος από αυτή την παρέμβαση εκτιμάται σε 50 εκατ. ευρώ, έως τον Δεκέμβριο του 2020.
3. Ειδική φορολόγηση πτητικού προσωπικού
Αντί της φορολόγησης στην κλίμακα εισοδήματος, προβλέπεται ειδικός συντελεστής 15% για τον φόρο μισθωτών υπηρεσιών των πιλότων αεροσκαφών, πληρωμάτων καμπίνας και τεχνικών αεροσκαφών, όπως ισχύει για τη φορολόγηση ναυτικών. Αυτό θα οδηγήσει σε μείωση του μισθολογικού κόστους των εταιριών του κλάδου, με εξοικονόμηση 7,7 εκ. ευρώ κατ’ έτος. Σημειώνεται ότι αυτό αποτελεί μόνιμο μέτρο.
4. Αποζημίωση πτήσεων Απριλίου-Μαΐου με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση (πλέον ΦΠΑ)
Για πτήσεις εκμετάλλευσης τακτικών αεροπορικών γραμμών, στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας, καταβάλλεται κατ’ εξαίρεση, κατά το δίμηνο Απριλίου και Μαΐου 2020, επιπλέον αντιστάθμισμα στις εν λόγω πτήσεις, που ανέρχεται στο ποσό των είκοσι (20) ευρώ ανά προσφερόμενη θέση, πλέον αναλογούντα ΦΠΑ. Το όφελος του κλάδου από την εν λόγω διάταξη εκτιμάται στα 6 εκατ. ευρώ.
5. Μείωση ΦΠΑ στις μεταφορές
Η μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές από το 24% στο 13%, για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου 2020, θα έχει θετική επίπτωση και στις αερομεταφορές. Η απώλεια δημοσίων εσόδων από το συγκεκριμένο μέτρο εκτιμάται, λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαίτερες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί κατά την τρέχουσα περίοδο, στα 30 εκατ. ευρώ. Επομένως, η ειδική στήριξη αυτού του τόσο σημαντικού κλάδου για τον τουρισμό και τους κλάδους που επηρεάζονται από αυτόν (εστίαση, ψυχαγωγία και εμπόριο σε τουριστικές περιοχές, νησιωτική οικονομία κ.λπ.) αλλά και την εθνική οικονομία στο σύνολό της, θα ανέλθει στο ποσό των 115 εκατ. ευρώ περίπου. Σημειώνεται ότι και ο κλάδος των αερομεταφορών έχει πρόσβαση – όπως όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι της οικονομίας μας – στα εργαλεία ρευστότητας που έχουμε από την πρώτη στιγμή ανακοινώσει.
Ποιος ωφελείται από το πακέτο στήριξης
Σε τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές, ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης είχε περιγράψει προ ημερών τις επιπτώσεις που προκάλεσε ο κορονοϊός στα μεγέθη του αερομεταφορέα. Έκανε λόγο για τη χειρότερη κρίση που έχουν αντιμετωπίσει εδώ και είκοσι χρόνια οι αερομεταφορές και την ανάγκη κρατικής ενίσχυσης της εταιρίας, όπως συμβαίνει με τις περισσότερες αντίστοιχες της Ευρώπης. Διέψευσε παράλληλα, κάθε σενάριο κρατικοποίησης.
«Μπαίνει μέσα« 40 εκατομμύρια ευρώ το μήνα
To σχέδιο της εταιρείας προβλέπει αρχές Ιουλίου να έχει επανέλθει περίπου το 25% του πτητικού έργου, το οποίο θα ξεπεράσει το 50% μέχρι τον Σεπτέμβριο. Όμως για το β’ τρίμηνο του έτους σημείωσε ότι το μηνιαίο κόστος για την εταιρεία έχει περιοριστεί σε 26 έως 28 εκατ. ευρώ, με την αεροπορική εταιρία να ξοδεύει κάθε μήνα ρευστότητα ύψους 40 εκατ. ευρώ. Εκτίμησε όμως, ότι το τρίτο τρίμηνο θα είναι ελαφρώς καλύτερο, επειδή θα βελτιωθεί το cash flow, αλλά όπως ανέφερε θα απαιτηθούν μήνες, μέχρι τα έσοδα μίας πτήσης να υπερβούν το κόστος που είναι και το ζητούμενο στις αεροπορικές εταιρίες για να είναι βιώσιμες.
Η αεροπορική τον Μάρτιο εμφάνισε αρνητικό οικονομικό αποτέλεσμα από -43 εκατ. έως -44 εκατ. ευρώ, οδηγώντας, σε επίπεδο τριμήνου 2020, σε ζημιές προ φόρων 80 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 48,7 εκατ. ευρώ, το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Τα έσοδα υποχώρησαν στα 145 εκατ. ευρώ, σε σχέση με πέρυσι, οπότε είχαν διαμορφωθεί σε 172 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 15%. Η ρευστότητα της αεροπορικής ανέρχεται σε 365 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν εξασφαλιστεί (επιπρόσθετες) πιστωτικές γραμμές ύψους 120 εκατ. ευρώ από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες.
Τι θα γίνει με τους εργαζόμενους και την παραγγελία στην Airbus
Στην τηλεδιάσκεψη τοποθετήθηκαν τόσο ο κ. Βασιλάκης όσο και ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης. Σύμφωνα με όσα είπαν το 70% του προσωπικού έχει τεθεί σε καθεστώς αναστολής κατ’ εφαρμογή των κυβερνητικών διατάξεων, αλλά οι επόμενες κινήσεις της Aegean θα εξαρτηθούν από το πρόγραμμα στήριξης των εργαζομένων-στο πρότυπο του γερμανικού kurzabeit- που θα ανακοινώσει η κυβέρνηση.
Αρχικά η εταιρεία έχει προχωρήσει στην μη ανανέωση περίπου 300 εποχιακών συμβάσεων, ενώ το κόστος της μισθοδοσίας των πιλότων έχει μειωθεί κατά 20%, τον Μάρτιο, σε σχέση με τον Φεβρουάριο, με την μείωση να προέρχεται από την μη ανανέωση ορισμένου χρόνου συμβάσεων ξένων πιλότων. Για τον Μάιο προβλέπεται haircut κατά 20-30% των μισθών των στελεχών της διοίκησης. Οι δύο ισχυροί άνδρες της εταιρίας μίλησαν επίσης για τον μονόδρομο μείωσης του κόστους, γεγονός που συνεπάγεται επαναδιαπραγμάτευση με τους προμηθευτές, την Airbus -στο πλαίσιο της παραγγελίας της νέας γενιάς αεροσκαφών, τις εταιρείες αγοράς και εκμίσθωσης αεροσκαφών και άλλους εταίρους.