Ηλεκτρικά λεωφορεία: Κόντρα Κώστα Αχ. Καραμανλή - ΣΥΡΙΖΑ
Πολιτική αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει με αιχμή την ερώτηση για τη ματαίωση και την πιθανή ακύρωση της προμήθειας ηλεκτρικών λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Ειδικότερα, οι Τομεάρχες Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών και Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, Πέτη Πέρκα, Γιώργος Βαρεμένος, Χαρά Καφαντάρη και Χρήστος Σπίρτζης, κάνουν λόγο για υποκριτική εκμετάλλευση της περιβαλλοντικής πολιτικής από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, με αφορμή και την πρωτοβουλία για την ηλεκτροκίνηση, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος.
Η ερώτηση που απευθύνεται προς τους Υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας αφορά στην τύχη της προμήθειας ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που περιέχονταν σε διαγωνισμό προϋπολογισμού €461.094.000 συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, που σχεδιάστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, για την προμήθεια, επισκευή και συντήρηση 750 λεωφορείων, διαφορετικών τεχνολογιών, για τις μείζονες περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Όπως αναφέρουν, στην προκήρυξη του διαγωνισμού περιλαμβάνονταν, μεταξύ άλλων, η «Προμήθεια, επισκευή και συντήρηση 190 τυπικών αστικών ηλεκτρικών λεωφορείων 12m και παρελκόμενων αυτών (φορτιστών βραδείας φόρτισης και ταχυφορτιστών) με δικαίωμα για προμήθεια άλλων 130».
Ο διαγωνισμός αυτός ακυρώθηκε από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, αλλά η κυβέρνηση είχε τη δυνατότητα να τροποποιήσει τους επίμαχους όρους και να προχωρήσει με την προκήρυξη του διαγωνισμού. Αντί αυτού, η κυβέρνηση επέλεξε να ακυρώσει το διαγωνισμό στο σύνολό του, ενώ ο επανασχεδιασμός του φαίνεται ότι θα συμπεριλάβει δύο τουλάχιστον νέους διαγωνισμούς με τον πρώτο, να αφορά λεωφορεία diesel και φυσικού αερίου.
Στο πλαίσιο αυτό, η φημολογούμενη εξαγγελία για τη δρομολόγηση δύο (2) ηλεκτρικών λεωφορείων πιλοτικά στην Αθήνα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών της ΝΔ για την ηλεκτροκίνηση, ακούγεται ως ανέκδοτο. Αλλά και στη Θεσσαλονίκη, ο Δήμος Θεσσαλονίκης αγοράζει 50 μεταχειρισμένα λεωφορεία από τη Λειψία, πεπαλαιωμένης – πια - τεχνολογίας euro IV, που θα ενταχθούν στο στόλο του ΟΑΣΘ, ενώ με διαγωνισμό μίσθωσης μεταχειρισμένων λεωφορείων γίνεται μια απέλπιδα προσπάθεια να βγουν σε κυκλοφορία περισσότερα οχήματα.
Με την ερώτησή τους, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καλούν την κυβέρνηση να καταθέσει τους λόγους για τους οποίους δεν προχώρησε σε νέα προκήρυξη του διαγωνισμού, ως όφειλε, και ζητούν να ενημερωθούν για το νέο χρονοδιάγραμμα, ειδικά για την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων, όπως απαιτείται εξάλλου για την προώθηση του κοινού στόχου των πράσινων μεταφορών. Φαίνεται όμως ότι η ΝΔ αναλώνεται πάλι μόνο σε επικοινωνιακά πυροτεχνήματα.
Η απάντηση του υπουργού Μεταφορών
Για μία ακόμη χαρακτηριστική περίπτωση πολιτικού θράσους του ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, κληθείς να σχολιάσει «υποτιθέμενη» ακύρωση από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας διαγωνισμού για ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, που είχε δρομολογηθεί επί προηγούμενης κυβέρνησης. Ο κ. Καραμανλής, αν και, όπως είπε, αιφνιδιάστηκε όταν πληροφορήθηκε ότι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν μια ερώτηση χτες για το συγκεκριμένο θέμα, σχολίασε πως μάλλον δεν θα έπρεπε να αιφνιδιαστεί, καθώς γενικά ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φημίζεται για την ακρίβεια και την αξιοπιστία του.
«Εδώ, λοιπόν, συγγνώμη αλλά έχουμε μια χαρακτηριστική περίπτωση πολιτικού θράσους. Δεν φτάνει που 4,5 χρόνια κυβέρνηση δεν πήραν ούτε ένα νέο λεωφορείο. Δεν φτάνει που 4,5 χρόνια κυβέρνηση διέλυσαν τις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δεν φτάνει που 4,5 χρόνια κυβέρνηση δεν κατάφεραν να κάνουν ούτε έναν διαγωνισμό της προκοπής, για την προμήθεια νέων λεωφορείων, που να μην καταπέσει δηλαδή... Έρχονται τώρα και μας κουνάνε και το δάχτυλο από πάνω!», σχολίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και πρόσθεσε «Και τι μας λένε; Ότι δεν είναι και πολύ του γούστου τους τα νέα λεωφορεία που φέρνουμε – όταν αυτοί δεν έφεραν τίποτα, το απόλυτο μηδέν. Και μας απευθύνουν και δήθεν ερώτηση, γιατί υποτίθεται ότι ακυρώσαμε εμείς τον διαγωνισμό τους».
Ο κ. Καραμανλής απάντησε ότι τον εν λόγω διαγωνισμό του ΣΥΡΙΖΑ δεν τον ακύρωσε η κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά η Ανεξάρτητη Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών. «Ξέρουμε βέβαια ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μια φυσική απέχθεια στις ανεξάρτητες αρχές, αλλά τι να κάνουμε, έτσι λειτουργεί η δημοκρατία σε αυτόν τον τόπο», πρόσθεσε. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπενθύμισε ότι η αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή έκρινε ότι ο διαγωνισμός του ΣΥΡΙΖΑ μειώνει τον ανταγωνισμό, ότι θέτει πρόσθετες απαιτήσεις κατά παράβαση της ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ότι δυσκολεύει εταιρείες να καταθέσουν προσφορά και ότι υπάρχουν κι ερωτηματικά ως προς τη χρηματοδότησή του.
«Και για όλους αυτούς τους λόγους, η Ανεξάρτητη Αρχή – και όχι η κυβέρνηση - ακύρωσε τον διαγωνισμό του ΣΥΡΙΖΑ. Επαναλαμβάνω, τον ακύρωσε στο σύνολό του» πρόσθεσε και κατέληξε: «Συνεπώς, εμείς δεν μπορούσαμε να κάνουμε απολύτως τίποτα, παρά μόνο να τρέξουμε για να προκηρύξουμε νέο διαγωνισμό. Όπως και κάνουμε».