Με ένα φιλόδοξο πλάνο σκοπεύει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να φτάσει η Αττική Οδός μέχρι την Λεωφόρο Βουλιαγμένης και από εκεί μέχρι το Ελληνικό, μειώνοντας τον απαιτούμενο χρόνο οδήγησης σε μόλις 10 λεπτά. Πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, ότι οι τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προχωρούν ως δημόσια έργα.

Μάλιστα, σε συνέντευξή του το περασμένο Σάββατο στα «Νέα» ο κ. Καραμανλής είπε πως «η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς το Ελληνικό είναι στον άμεσο σχεδιασμό μας. Θα περιλαμβάνει μάλιστα υπόγεια σήραγγα στην Ηλιούπολη και νέες γέφυρες επί της Λ. Βουλιαγμένης».

Η «αστική σήραγγα» που θα συνδέει την Κατεχάκη με τη Βουλιαγμένης

Η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τις τρεις καθώς θα αποσυμφορήσει την διασύνδεση νοτίων-βόρειων προαστίων της πόλης μέσω της Λ.Κατεχάκη. Μεταξύ άλλων προβλέπεται η επέκταση της Αττικής Οδού από το ύψος της Κατεχάκη μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω μίας νέας «αστικής σήραγγας».

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, έχει προκριθεί η κατασκευή μίας σήραγγας μήκους λίγο παραπάνω από 3 χλμ, με 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, χωρίς εξόδους, που θα ξεκινά να βυθίζεται στο ύψος της Καισαριανής (εκεί που τερματίζει σήμερα η Δυτική Περιφερειακή Υμηττού) και θα καταλήγει σε σύνδεση με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης, λίγο νοτιότερα από τον σταθμό Μετρό του Αγίου Δημητρίου. Η διαδρομή θα απαιτεί περίπου 1-2 λεπτά όταν σήμερα πολλές φορές απαιτούνται μέχρι και 30 λεπτά σε ώρες αιχμής.

Ανασχεδιασμός της Βουλιαγμένης

Το σχέδιο του υπουργείου είναι ο ανασχεδιασμός και η «απελευθέρωση» της Λ.Βουλιαγμένης σε μήκος περίπου 3 χιλιομέτρων με την ανισοπεδοποίηση τουλάχιστον 4 ισόπεδων σήμερα κόμβων στη συμβολή με τις οδούς Δωδεκανήσου, με την Εθνάρχου Μακαρίου και Μαυρομιχάλη, με την Ανεξαρτησίας-Κύπρου και την Εθνικής Αντιστάσεως-Λεωφόρο Αλίμου. Σε όλο αυτό το τμήμα θα λειτουργούν 4 λωρίδες ανά κατεύθυνση από 3 σήμερα, με την κατάργηση της μεσαίας νησίδας. Η κατάληξη της ελεύθερης Λεωφόρου θα είναι στο ύψος του Ελληνικού (από εκεί και έπειτα θα συνεχίζει ως έχει σήμερα).

Στο σύνολό της η παρέμβαση υπολογίζεται σε 400 εκατ. ευρώ ενώ ο διαγωνισμός δεν αναμένεται νωρίτερα από το 2022 μιας και οι μελέτες ξεκινούν αυτή την εποχή. Ο διαγωνισμός ενδέχεται να γίνει με τη μέθοδο της μελετο-κατασκευής.

Το έργο είναι πλήρως απαραίτητο για την αποσυμφόρηση των Λεωφόρων Κατεχάκη και Βουλιαγμένης αλλά και την ομαλή κυκλοφορία στο Ελληνικό. Συνολικά θα χρειάζονται περίπου δέκα λεπτά για την μετάβαση από το ένα άκρο στο άλλο, μεταμορφώνοντας τις οδικές μετακινήσεις στα νότια και ανατολικά προάστια της πόλης.

Το φιλόδοξο αυτό έργο θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης με βασική προϋπόθεση να τρέξουν και να εγκριθούν γρήγορα οι απαιτούμενες μελέτες. Από κυκλοφοριακής απόψεως είναι βέβαιο πως μιλάμε για ένα βιώσιμο έργο ενώ προς το παρόν παραμένει προς συζήτηση αν η συγκεκριμένη επέκταση μαζί με τις άλλες δύο που προαναφέρθηκαν, θα ενταχθούν στην νέα περίοδο παραχώρησης της Αττικής Οδού για την περίοδο από το 2024 και μετά.

Άλλωστε, μόλις πριν από λίγες ημέρες έγινε οριστικό πως ο νέος διαγωνισμός παραχώρησης της Αττικής Οδού θα διεξαχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ενώ οι όποιες επεκτάσεις θα προχωρήσουν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ως δημόσια έργα.

Η σήραγγα Αργυρούπολης και η σύνδεση με το αεροδρόμιο

Ενδιαφέρον, για τα νότια προάστια θα έχει και η πιθανή σύνδεση του πόλου του Ελληνικού μέσω της Σήραγγας Αργυρούπολης με το Αεροδρόμιο «Ελ.Βενιζέλος».

Από τον περασμένο Οκτώβριο έχει υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΥΠΕΝ και του ΥΠΟΜΕ που αφορά και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και μέρος αυτής αφορά και τη διερεύνηση της πιθανότητας υλοποίησης της Σήραγγας Αργυρούπολης είτε οδικά είτε σιδηροδρομικά.

Επιπρόσθετα, είναι ένα έργο που υπάρχει στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας. Στο Παράρτημα του Νόμου 4277/1-8-2014 που με βάση το άρθρο 40 αποτελεί μαζί με τα συνοδευτικά 9 διαγράμματα κλίμακας 1:100000, αναπόσπαστο τμήμα του νόμου, στο άρθρο 30.4.4. αναφέρεται ότι: «…4. Ο άξονας της Σήραγγας Αργυρουπόλεως θα αξιολογηθεί ως μία εκ των εναλλακτικών λύσεων οδικής διασύνδεσης Ελληνικού-Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών…».