Τζίρος Lockdown: H πλειοψηφία του κοινού θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος υλοποίησε έρευνα με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την περίοδο 9-11 Δεκεμβρίου 2020 καταγράφοντας τις τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού για την αγορά των Χριστουγέννων.
Η συντριπτική πλειοψηφία του κοινού, σε ποσοστό 73%, θεωρεί ότι η αξία των αγορών της τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη. Και μόλις ένα 5% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη. Μεσοσταθμικά, η εκτίμηση των καταναλωτών μεταφράζεται σε μία εκτιμώμενη μείωση της τάξης του -34%, δηλαδή ότι φέτος θα χαθεί πάνω από το 1/3 του περσινού τζίρου.
[caption id="attachment_1738958" align="alignnone" width="1024"] EUROKINISSI[/caption]
Το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων, μεσοσταθμικά εκτιμάται σε μόλις 128 ευρώ κατά κεφαλήν, αντικατοπτρίζοντας και την προαναφερθείσα μείωση.
- το 14% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα
- το 19% μέχρι 50 ευρώ,
- το 22% έως 100 ευρώ,
- το 25% από 101 έως 200 ευρώ,
- το 15% από 200 έως 500 ευρώ
- το 5% πάνω από 500 ευρώ.
Πρακτικά η πλειοψηφία του κοινού (55%) θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.
Το 21% (ένας στους 5 καταναλωτές) έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, ένα ποσοστό 42% αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων.
[caption id="attachment_1738956" align="alignnone" width="1024"] EUROKINISSI[/caption]
Ένας στους τέσσερις θα αξιοποιήσει το click away
Όσον αφορά την εφαρμογή του μέτρου του Click Away φαίνεται ότι -τουλάχιστον πριν την εφαρμογή του μέτρου-, 1 στους 4 καταναλωτές εκδήλωνε πρόθεση να το αξιοποιήσει.
- 28% δηλώνει ότι είναι πολύ πιθανό να επιλέξει για τις επόμενες αγορές την υπηρεσία παραλαβής από το κατάστημα σε σχέση με την παράδοση στο σπίτι.
- 26% δηλώνει λίγο πιθανό.
- 46% δηλώνει καθόλου πιθανό.
Τα ποσοστά στις εξειδικευμένες περιπτώσεις των αγορών από ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ και ταχυφαγείων είναι ακόμα χαμηλότερα.
Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, τα παραπάνω ευρήματα σχετίζονται και με τις εξελίξεις σε σχέση με την πανδημία COVID-19 και κυρίως την αναζήτηση της υγειονομικής ασφάλειας και την οικονομική επίδραση της πανδημίας. Τα ακόλουθα στοιχεία δείχνουν ότι αν και η οικονομική ύφεση συνεχίζει να έχει τον πρώτο λόγο, η ανησυχία του κοινού σε σχέση με την πανδημία έχει αυξηθεί.
- Το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την υγιεινή και την ασφάλεια αυξήθηκε από 10% σε 16%
- Μειώθηκαν τα κριτήρια της χρηματικής δαπάνης από 49% σε 43% και της ποιότητας από 23% σε 21%. Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και η οικονομική ύφεση συνεχίζει να έχει τον πρώτο λόγο, η ανησυχία του κοινού σε σχέση με την πανδημία έχει αυξηθεί.
[caption id="attachment_1664478" align="alignnone" width="1024"] EUROKINISSI[/caption]
Παράταση της κρίσης και ανυπομονησία διακοπής χρήσης μάσκας
Το 88% του κοινού θεωρεί ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα συνεχιστεί σε όλο το 2021, ενώ το 64% θεωρεί ότι θα συνεχιστεί και μετά το 2021.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το κοινό αναμένεται να σταματήσει τις περισσότερες από τις συνήθειες που υιοθέτησε τον τελευταίο χρόνο άμεσα μόλις επιλυθεί το υγειονομικό πρόβλημα. Οι περισσότεροι καταναλωτές θα σταματήσουν άμεσα τη χρήση μάσκας και την απολύμανση.