Σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους συνοικιών πολλά καταστήματα δεν ήξεραν καν σε ποια κατηγορία ανήκουν. Κατάστημα με εποχικά είδη στα Άνω Πατήσια δεν γνώριζε αν πρέπει να συνεχίσει να δουλεύει με τους πελάτες να μπαίνουν στο κατάστημα ή με click away ή όχι.

Σε κοσμηματοπωλείο επί της οδού Μητροπόλεως, πελάτης αφού διάλεξε από τη βιτρίνα ένα δαχτυλίδι, ο καταστηματάρχης του είπε να πάει από άλλη πλαϊνή πόρτα για να το παραλάβει διότι δεν γνώριζε τη διαδικασία. Σε κατάστημα υποδημάτων καταγράφτηκε παραβίαση των κανόνων επειδή η πελάτισσα δοκίμασε έξω από το κατάστημα το ζευγάρι υποδήματα που επρόκειτο να αγοράσει.

EUROKINISSI

Ούτως ή άλλως η πρώτη ημέρα μερικής επαναλειτουργίας στην αγορά κατόπιν πέντε εβδομάδων καθολικού lockdown ήταν ανησυχητικά υποτονική. Σύμφωνα με εμπορικούς συλλόγους όλης της χώρας, 8 στα 10 καταστήματα παρέμειναν προχθές κλειστά, ενώ και σε όσα λειτούργησαν ο τζίρος ήταν από ανύπαρκτος έως υποπολλαπλάσιος μιας κανονικής εργάσιμης.

Οι ψηφιακές αγορές ήταν πανελλαδικώς σχεδόν ανύπαρκτες. Το click away σε αρκετές πόλεις δεν υπήρχε καν, ούτε τα sms. Το βάρος των αγορών κατόπιν προπαραγγελίας, σήκωσε η τηλεφωνική επικοινωνία.

Στην Ερμού, κυριότερο εμπορικό δρόμο της πρωτεύουσας, την Κυριακή, που επιτράπηκε η λειτουργία εμπορικών καταστημάτων με click away, η κίνηση ήταν εξαιρετικά περιορισμένη.  Όπως περιορισμένη.

Ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Νίκος Κογιουμτζής ανέφερε στο Mega πως το click away είναι «σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» και δημιουργεί σύγχυση στον εμπορικό κόσμο.

Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου έκανε λόγο για «ολοκληρωτική καταστροφή» και εκτίμησε πως τουλάχιστον 150.000 επιχειρήσεις θα αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο έως τον Ιούνιο. Ειδικά όσον αφορά το click away, ο Γ. Χατζηθεοδοσίου διατύπωσε την εκτίμηση πως δεν μπορεί να ανταποκριθεί σ’ αυτό πάνω από το 10% των επιχειρήσεων και πως λειτουργεί προς όφελος των μεγάλων επιχειρήσεων και σε βάρος των μικρών.

Στην Ερμού, κυριότερο εμπορικό δρόμο της πρωτεύουσας

Στην Ερμού, κυριότερο εμπορικό δρόμο της πρωτεύουσας η κίνηση ήταν εξαιρετικά περιορισμένη

«Στην επιχειρηματικότητα υπάρχουν κλάδοι που ο τζίρος τους αυτής της περιόδου φτάνει στο 30%-40% του τζίρου της χρονιάς. Οι επιχειρήσεις αυτές μένουν κλειστές, και μάλιστα υπάρχουν κάποιες που έχουν παραγγείλει δώρα για τα Χριστούγεννα τα οποία δεν θα μπορέσουν να τα πουλήσουν τον Γενάρη. Μιλάμε για μια ολοκληρωτική καταστροφή» πρόσθεσε.

Ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Χάρη Καρανίκα είπε: «Όλες οι μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου -μαζί με ελάχιστες μικρότερες που έχουν ισχυρή ψηφιακή παρουσία- θα αυξήσουν τον όγκο πωλήσεών τους είτε αποκλειστικά μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, είτε συνδυαστικά με τη μέθοδο του click away. Αλλά για τη συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων -ιδιαίτερα στους μεγάλους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης-, οι οποίες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, ο εορταστικός τζίρος χάνεται οριστικά και αμετάκλητα».

EUROKINISSI

Παρατήρησε ότι δημιουργείται άνιση αγορά δύο ταχυτήτων. Από τη μία τα χιλιάδες κλειστά, επί δύο συνεχείς μήνες, κυρίως συνοικιακά μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα. Στον αντίποδα, λίγοι ισχυροί του εμπορίου, που διευκολύνονται με το click away να εξυπηρετούν πελάτες στους οποίους δεν μπορούν να φθάσουν έγκαιρα οι εταιρείες κούριερ. Κάλεσε δε την κυβέρνηση να ανακοινώσει άμεσα «γενναίο πλαίσιο αντισταθμιστικών μέτρων στήριξης της ρευστότητας για τους μικρομεσαίους εμπόρους».

Απογοητευτική εικόνα

Η πρώτη ημέρα επαναλειτουργίας τους ύστερα από πέντε εβδομάδες, κομμωτήρια, κουρεία, βιβλιοπωλεία, υπηρεσίες καλλωπισμού (εδώ υπήρξε και σύγχυση εάν ξανάνοιγαν κανονικά χθες ή σήμερα) στο κέντρο, είχαν εικόνα απογοητευτική, καθώς, με ελάχιστες εξαιρέσεις, τα καταστήματα ήταν άδεια. Η όποια κίνηση περιορίστηκε σε επίπεδο συνοικιακών καταστημάτων.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις