Nike: Διακόπτει συνεργασία με τους Έλληνες εμπορικούς εταίρους
Αναστάτωση έχει προκαλέσει στην αγορά η απόφαση της Nike να διακόψει τη συνεργασία της με δεκάδες ελληνικά καταστήματα που πουλούσαν τα προϊόντα της εταιρείας ενώ Έλληνες επιχειρηματίες - εταίροι της Nike - φέρονται να προσφεύγουν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την υπόθεση. Το ζήτημα με τη Nike και την παρουσία της στην Ελλάδα, προέκυψε λίγο μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου της Folli Follie, η οποία διατηρούσε από το 2007 συνεργασία με την εταιρεία κυρίως στη λιανική και σε μικρότερο βαθμό στη χονδρική. Η συνεργασία συνέχισε και μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου της Folli Follie το 2018 μέχρι τη σταδιακή λήξη των διάφορων συμβολαίων που είχαν μεταξύ τους οι δύο εταιρείες. Οι συμβάσεις που είχαν FF και Nike άρχισαν να «σπάνε» από το τέλος του 2019, με την τελευταία να λήγει το 2022. Σημειώνεται ότι η Nike έχει σταματήσει να έχει συναλλαγές και με τους επιχειρηματίες που συνεργάζονταν μαζί της μέσω της Folli Follie. Η Folli Follie είχε ενημερωθεί από τη Nike για τη διατήρηση όλων των υφιστάμενων συμβολαίων σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία, μέχρι τον συμβατικό χρόνο λήξης τους. Με αυτήν την επιλογή απέφυγε να καταβάλλει αποζημίωση για «λύση» της συμφωνίας σε νωρίτερο χρόνο, ενώ παράλληλα είχε και τον απαραίτητο χρόνο να εξετάσει τον τρόπο που θα συνεχίσει να έχει παρουσία στην Ελλάδα.
Για το θέμα έχει ενημερωθεί και η πολιτική ηγεσία τόσο το υπουργείο Ανάπτυξης όσο και και η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Αντόνιο Περκάσι
Ο τρόπος προβλέπει ότι τον έλεγχο του περιφερειακού hub της αθλητικής φίρμας ασκεί ο εκπρόσωπος της στην Ιταλία, ο διάσημος επιχειρηματίας Αντόνιο Περκάσι. Ο 67χρονος πρώην ποδοσφαριστής, είναι ο πρόεδρος της υπό ανέλιξη τα τελευταία χρόνια Αταλάντα, ο άνθρωπος που έφερε τα Zara στην Ιταλία το 2001 και άνοιξε το πρώτο Starbucks στο Μιλάνο το 2018. Στην ομπρέλα του ομίλου του βρίσκονται εταιρείες από όλο το φάσμα του εμπορίου, την ένδυση, τα καλλυντικά, τα υποδήματα και την εστίαση. Εκτός από τη Nike και τα Zara, έχει αντιπροσωπεύσει στην ιταλική αγορά τη Gucci, τη Victoria’s Secret, τη φίρμα παιχνιδιών Lego και την ιστορική φίρμα υποδημάτων Vergelio, την οποία απέκτησε το 2015. Όπως αναφέρει η Ημερησία, η πολυεθνική επιλέγοντας διεθνώς να έχει η ίδια τον έλεγχο της σχέσης με τους πελάτες της (Direct strategy), στρατηγική που απογείωσε τα οικονομικά της μεγέθη παρά την κρίση της πανδημίας, οργανώνει πλέον σε άλλη βάση το πελατολόγιο της και στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται η διακοπή της συνεργασίας με αρκετούς καταστηματάρχες. Μάλιστα, όπως τονίζεται στο δημοσίευμα, η Nike European Operation Netherlands, έστειλε επιστολή σε 91 ελληνικές επιχειρήσεις λιανικής αναφέροντας ότι η στρατηγική τους δεν ταιριάζει με τη στρατηγική ανάπτυξης και τα σχέδια της πολυεθνικής γι’ αυτό και ζητά τη λήξη της συνεργασίας. Η εταιρεία-κολοσσός των αθλητικών ενδύσεων ουσιαστικά έθεσε θέμα αξιοπιστίας των συνεργατών της και έθεσε χρονικό όριο ως και τις 15 Ιανουαρίου για να έχει εξασφαλιστεί εγγυητική επιστολή. Εν μέσω πανδημίας όμως κάτι τέτοιο ήταν ουσιαστικά ανέφικτο και η Nike προχώρησε στην συγκεκριμένη απόφαση, η οποία θα μπει σε εφαρμογή από τις 27 Οκτωβρίου οπότε και δεν θα μπορούν να αγοράζουν προϊόντα της ΝΙΚΕ. Από την πλευρά τους οι Έλληνες έμποροι καταγγέλλουν την πολυεθνική για μονοπωλιακές πρακτικές και αθέμιτο ανταγωνισμό και ετοιμάζονται να προσφύγουν στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.