Ελεύθεροι επαγγελματίες: Έρχεται νέο χαράτσι στις ασφαλιστικές εισφορές λόγω "μαύρης τρύπας" στα έσοδα των Ταμείων

4. Μπορεί να ανατρέψει την προοπτική αυτή η τιμαριθμοποίηση των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών; Φυσικά και όχι. Το αντίθετο, αναδεικνύεται η βασική αδυναμία του «συστήματος Βρούτση» που σε συνθήκες οικονομικής ανισορροπίας και αβεβαιότητας, αποδεικνύεται κοινωνικά αναποτελεσματικό και άδικο.

5. Πράγματι, είναι γεγονός ότι, η συμμετοχή του ελευθέριου επαγγέλματος στο ασφαλιστικό κεφάλαιο, ήταν ανέκαθεν περιορισμένη, σχέση με τη μισθωτή εργασία. Αυτό οφείλεται και στο μεγάλο αριθμό μισθωτών, αλλά και στις ιδιαιτερότητες και αδυναμίες του ΣΚΑ της χωράς. Η σύγκριση όμως αυτή, γίνεται εκ του πονηρού, αφού οι μικρομεσαίοι αντιμετωπίζουν εντελώς διαφορετικές συνθήκες στον επαγγελματικό τους βίο και επιπλέον, επωμίζονται και το επιχειρηματικό ρίσκο, την αβεβαιότητα τα έξοδα λειτουργίας, μισθοδοσίας κλπ.

6. Το ζήτημα δεν είναι λοιπόν, πως θα στραφεί μια κοινωνική ομάδα κατά της άλλης, αλλά πως θα εξασφαλιστούν αξιοπρεπείς παροχές και λογικές εισφορές. Όσο και να μοιράσει κανείς τη φτώχεια, τα νούμερα δεν βγαίνουν. Προκύπτει συνεπώς, η ανάγκη των νέων πόρων, των εσόδων του ασφαλιστικού συστήματος, που θα δώσουν τη δυνατότητα και οι εισφορές να είναι λελογισμένες και οι παροχές αξιοπρεπείς.

7. Το ΣΚΑ αντλεί πόρους από τρεις πηγές. Από τις εισφορές, από την κρατική χρηματοδότηση και από εξωγενείς πόρους. Οι δύο πρώτες πηγές, δεδομένων και των μνημονιακών δεσμεύσεων, που παραμένουν σε ισχύ, είναι μάλλον δύσκολο να ανατραπούν σύντομα, στη δεδομένη συγκυρία, ωστόσο η τρίτη πηγή, δίνει επιπλέον δυνατότητες. Η συζήτηση αυτή απαιτεί ωριμότητα και πρέπει να γίνει, με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης.

8. Το ζήτημα όμως παραμένει. Τώρα τι γίνεται; Μπορούν να αυξηθούν οι εισφορές σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία; Αρχικά, αν εφαρμοζόταν ο «νόμος Κατρούγκαλού», που τόσο λοιδορήθηκε από τους ελεύθερους επαγγελματίες, η συντριπτική πλειοψηφία, σήμερα θα πλήρωνε τα 185 ευρώ της ελάχιστης εισφοράς, συνεπώς μια αύξηση κατά 10 ευρώ λόγω πληθωρισμού, θα ήταν υποφερτή, ανεκτή και θα κατέληγε σε μικρότερο ποσό εισφοράς, από αυτό που πληρώνουν ακόμα και σήμερα, οι επαγγελματίες. Ήταν επιλογή της κυβέρνησης της ΝΔ, η αύξηση των εισφορών το 2020, για την μεγάλη πλειοψηφία των ελευθέρων επαγγελματιών, η οποία δεν αντέδρασε στην προοπτική αυτή.

9. Επίσης, είναι σαφές ότι, η κυβέρνηση θα χρηματοδοτήσει μέρος των αυξήσεων των συντάξεων, που θα δοθούν το 2023(+7 - 7,5%) από τις αυξημένες εισφορές των ελευθέρων επαγγελματιών, κάτι που επιβεβαιώνεται και από το σχέδιο του προϋπολογισμού, που προβλέπει αυξημένα έσοδα. Ακόμα και αυτές τις αυξήσεις δηλαδή που θα δοθούν το 2023 στις συντάξεις, τις χρηματοδοτεί η μισθωτή εργασία, αλλά κατά μεγάλο μέρος και το ελεύθερο επάγγελμα. Καμία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης δεν προβλέπεται, κανένας επιπλέον νέος πόρος.

10. Υπάρχει λύση; Σε έκτακτες συνθήκες και με δεδομένη τη δημοσιονομική χαλάρωση του Συμφώνου Σταθερότητας, μπορεί να προκύψει επιπλέον στήριξη, αρκεί να μην έχει «αλλεργία» κανείς στο κοινωνικό κράτος. Η αύξηση των εισφορών, μπορεί να απορροφηθεί, από τον προϋπολογισμό, που ενισχύεται σημαντικά από τους φόρους των πολιτών, που είναι αυξημένοι λόγω των ανατιμήσεων, αλλά και από την ανάπτυξη(+5,3%) για την οποία «πανηγυρίζει» η κυβέρνηση.

11. Η επόμενη μέρα ωστόσο και μετά από ένα σύντομο «πάγωμα», απαιτεί μια ειλικρινή συζήτηση, για τον τρόπο εισφορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών, προκειμένου η μισθωτή εργασία, να μην σηκώνει το «βάρος» των μελλοντικών, αλλά και των υφιστάμενων συντάξεων. Η αναζήτηση της ανταποδοτικότητας και της επάρκειας των συντάξεων είναι εξίσου κρίσιμη. Προτάσεις υπάρχουν. Η φορολόγηση και εισφορολόγηση του πολύ μεγάλου πλούτου(στα πρότυπα της φορολόγησης των υπερκερδών στην ενέργεια, στα καύσιμα, στα τρόφιμα, στα φάρμακα κλπ) ενδεχομένως να μπορεί να δώσει λύσεις, στα πλαίσια της κάθετης αναδιανομής, που είναι μία από τις βασικές λειτουργίες, του ΣΚΑ.

12. Θυμίζουμε ότι, το Σύνταγμα της χώρας(άρθρο 4, παρ.5) ορίζει ότι: «Oι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους». Από τις αποφάσεις των δικαστηρίων (ΣτΕ) έχει κριθεί ότι η ασφαλιστική εισφορά, είναι δημόσιο βάρος(οιονεί φόρος), συνεπώς για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης όλοι οι πολίτες πρέπει να πληρώνουν εισφορές, ανάλογα με τις δυνατότητες τους(με ενσωματωμένη την αρχή της ανταποδοτικότητας). Φυσικά αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι, πρέπει να παραγνωρίζονται οι ιδιαιτερότητες της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, που τόσο έχει δεινοπαθήσει την τελευταία 12ετία.

13. Το ζήτημα της στήριξης των μικρομεσαίων(που άπτεται και του θέματος των ασφαλιστικών εισφορών) απαιτεί ολιστική αντιμετώπιση, βασισμένη στο τρίπτυχο : ρευστότητα - φορολογική ελάφρυνση- σταθερότητα στο οικονομικό περιβάλλον, πάταξη γραφειοκρατίας. Αν αυτά επιτευχθούν και σε συνδυασμό με την ύπαρξη κανόνων στην αγορά εργασίας μπορούμε να υποστηρίξουμε έκτακτες δράσεις στήριξης των μικρομεσαίων όπως το «πάγωμα» των ασφαλιστικών εισφορών.

Loader