H κατάθλιψη είναι η νέα μάστιγα που τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες. Έχει ιδιαίτερη προτίμηση στις γυναίκες και στην μέση ηλικία.

Η οικονομική κρίση έχει πολλαπλασιάσει τα περιστατικά κατάθλιψης. H μείωση του εισοδήματος και η ανασφάλεια για το μέλλον μεγαλώνει τούς φόβους μας και επιταχύνει τα αρνητικά συναισθήματα που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια.

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής σε συνδυασμό με τον περιορισμένο χρόνο, που διαθέτουμε για τον εαυτό μας επιδεινώνει το πρόβλημα.

Τα καθημερινά θέματα που προκύπτουν στις σχέσεις με τα άτομα που αγαπάμε είναι κατά την άποψη μου ένα ακόμη επιβαρυντικό στοιχείο που μας βυθίζει στην θλίψη και ίσως αργότερα στην κατάθλιψη.

Η σύγχρονη τάση να σπαταλάμε τον χρόνο μας στα ηλεκτρονικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να περιμένουμε αποδοχή από εικονικούς φίλους ενδεχομένως να δημιουργούν αισθήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης και λύπης. Επίσης υπαρξιακά προβλήματα με συνεχή αναζήτηση του νοήματος της ζωής.

Η κατάθλιψη εκδηλώνεται συνήθως μετά από ένα δυσάρεστο γεγονός (θάνατος, σοβαρός τραυματισμός, χωρισμός ,επώδυνη ασθένεια)

Ποια όμως είναι τα συμπτώματα της κατάθλιψης; Πως καταλαβαίνουμε ότι έχουμε κατάθλιψη; Τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό;
Πόνος στο στήθος, Διαταραχές ύπνου, Κόπωση, (-)ουαλική δυσλειτουργία, Μυϊκοί πόνοι, σκέψεις θανάτου η αυτοκτονίας, αισθήματα ενοχής χωρίς να υπάρχει λόγος, μειωμένη ενέργεια, μειωμένο η μηδενικό ενδιαφέρον για δραστηριότητες, δυσκολία στην συγκέντρωση η λήψη αποφάσεων, ανορεξία η υπερφαγία, συστηματική αποφυγή επαφής με άλλους ανθρώπους, ύπνος λιγότερο η περισσότερο από το κανονικό, έλλειψη ελπίδας για το αύριο και μελαγχολία. Κάποια από αυτά ενδεχομένως να υποκρύπτουν κάποια μορφή κατάθλιψης.

Θα είναι χρήσιμο αν νοιώθουμε εμείς η κάποιος σημαντικός άνθρωπος για εμάς μερικά από τα παραπάνω συμπτώματα να πάμε σε ένα σύμβουλο ψυχικής υγείας η ψυχοθεραπευτή.

Πιθανόν να υπάρχουν και σωματικά συμπτώματα (ταχυκαρδίες, πόνοι στο στήθος, διάρροια, ναυτία, μουδιάσματα στα άκρα) που να μας κινητοποιήσουν ώστε να επισκεφτούμε κάποιο γιατρό άλλης ειδικότητας. Τις περισσότερες φορές μετά από γενικές εξετάσεις και αποκλεισμό κάποιας άλλης ασθένειας ο γιατρός παραπέμπει τον ασθενή σε κάποιο ψυχοθεραπευτή η σύμβουλο ψυχικής υγείας.

Σύμφωνα με τον παγκόσμιο οργανισμό υγείας 350 εκατομμύρια άνθρωποι περίπου υποφέρουν από κατάθλιψη. Εκτιμάτε ότι μέχρι το 2020 η κατάθλιψη θα είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα υγείας στον αναπτυσσόμενο κόσμο.

Πως όμως μπορούμε να βοηθήσουμε τον εαυτό μας η τους σημαντικούς για εμάς ανθρώπους που υποφέρουν από κατάθλιψη;
  • Οι κοινωνικές συναναστροφές είναι καθοριστικές για κάθε άτομο ώστε να μοιράζετε τις χαρές και τις λύπες (κυρίως με τους φίλους) που βιώνει στην καθημερινότητα. Γενικά η επαφή με αλλά άτομα και η εξωτερίκευση ιδεών, συναισθημάτων βοηθάει στην βελτίωση της διάθεσης που έχει σαν συνέπεια την χαρά και την αποδοχή.
  • Οι δραστηριότητες που έχουν σχέση με την άθληση έστω και ήπιας μορφής όπως το περπάτημα, ελαφρύ τρέξιμο, κολύμπι ,μπάσκετ, βόλεϊ κλπ. Ανάλογα με την φυσική μας κατάσταση μπορούμε να τις προσαρμόσουμε ώστε να γυμναζόμαστε και να νοιώθουμε ευεξία.
  • Η ενασχόληση με τα φυτά η με τον κήπο και γενικά ότι έχει σχέση με την φύση χαλαρώνει το σώμα και ¨αδειάζει¨ το μυαλό μας από τα προβλήματα και τις ανησυχίες που μας τυραννούν.
  • H Yoga ,ο διαλογισμός, ρεφλεξολογία , μασάζ και οτιδήποτε μας δημιουργεί αίσθημα χαλάρωσης.
  • Η υγιεινή διατροφή είναι ιδιαίτερα ευεργετική ειδικά αν είναι πλούσια σε φρούτα και λαχανικά. Καλό είναι επίσης η αποφυγή της σοκολάτας όσο αυτό είναι δυνατό ώστε να βοηθήσουμε τον οργανισμό ενάντια στην κατάθλιψη.
  • Η ανάγνωση βιβλίων αυτοβελτίωσης κατά την γνώμη μου επίσης βοηθάει να γνωρίσουμε καλύτερα τον εαυτό μας και να αναρωτηθούμε για τις πραγματικές αξίες της ζωής.
Εν κατακλείδι σε προσωπικό επίπεδο είναι σημαντικό γενικά να ανακαλύψουμε τι πραγματικά μας βελτιώνει την διάθεση μας ώστε να επιδιώξουμε να το κάνουμε όσο πιο συχνά μπορούμε . Eίναι ίσως ο καιρός να δούμε την ζωή μας με μια πιο ανάλαφρη διάθεση!


Η αδιαμφισβήτητη απόδειξη σοφίας είναι η συνεχώς καλή διάθεση. Michel de Montaigne, 1533-1592, Γάλλος δοκιμιογράφος
Λυραράκης Κωνσταντίνος
Εκπαιδευόμενος Σύμβουλος Ψυχικής Υγιείας
Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις