Ελαστικά αυτοκινήτων: Τα σωματίδια από ελαστικά και φρένα επιβαρύνουν σημαντικά την κλιματική κρίση και μάλιστα περισσότερο από τις εκπομπές αερίων που μειώνονται συνεχώς. Η κατάσταση επιδεινώνεται από την αυξανόμενη δημοτικότητα οχημάτων μεγάλων διαστάσεων και βάρους, όπως SUV και ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία είναι βαρύτερα από τα κανονικά αυτοκίνητα λόγω των μπαταριών τους. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε το «Analytics Emissions», ένας ανεξάρτητος παγκόσμιος οργανισμός εμπειρογνωμόνων, που ειδικεύεται στις τιμές ρύπανσης της ατμόσφαιρας από αυτοκίνητα.

Ο οργανισμός σημείωσε πως η ρύπανση από τη φθορά των ελαστικών των οχημάτων είναι τελείως ανεξέλεγκτη. Την ίδια ώρα οι εκπομπές καυσαερίων μειώνονται καθώς οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συμμορφώνονται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών. Πλέον, τα καινούργια αυτοκίνητα εκπέμπουν ελάχιστα στον τομέα των σωματιδίων, αλλά υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία σχετικά με τις εκπομπές, που δεν αφορούν τα καυσαέρια (Non-Exhaust Emissions NEEs).

Συγκεκριμένα, τα Non-Exhaust Emissions (εκπομπές ρύπων εκτός καυσαερίων) είναι τα σωματίδια που ελευθερώνονται στον αέρα από τη φθορά των φρένων, τη φθορά των ελαστικών, τη φθορά της επιφάνειας του οδοστρώματος και την επανεγκατάσταση της σκόνης στο δρόμο από την κίνηση οχημάτων παντός εδάφους. Ωστόσο, με τους ρύπους από τους κινητήρες για τους NEEs δεν υπάρχει νομοθεσία για τον περιορισμό ή τη μείωση τους, έτσι προκαλούν μεγάλη ανησυχία για την ποιότητα του αέρα.

Οι ρύποι εκτός εξατμίσεων αποτελούν την πλειονότητα των πρωτογενών σωματιδίων στην ατμόσφαιρα από τις οδικές μεταφορές σε ποσοστό 60%. Η ομάδα εμπειρογνωμόνων για την ποιότητα του αέρα συνέστησε στη Βρετανία να αναγνωριστούν αμέσως αυτοί οι ρύποι ως πηγή συγκεντρώσεων ατμοσφαιρικών σωματιδίων στο περιβάλλον, ακόμη και για οχήματα με μηδενικές εκπομπές καυσαερίων (Ηλεκτρικά οχήματα).

Οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, ενώ για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του προβλήματος έκαναν ένα νέο τεστ. Χρησιμοποίησαν ως πειραματόζωο ένα δημοφιλές οικογενειακό hatchback (όχημα του οποίου το πίσω μέρος ανοίγει ενιαία και δίνει πρόσβαση στην καμπίνα του αυτοκινήτου), που τρέχει σε ολοκαίνουργια, σωστά φουσκωμένα ελαστικά και διαπίστωσε ότι το αυτοκίνητο εκπέμπει 5,8 γραμμάρια σωματιδίων ανά χιλιόμετρο. Η τιμή αυτή είναι υψηλότερη από τα όρια εκπομπών καυσαερίων (4,5 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο). Οι αναλυτές τονίζουν πως οι εκπομπές ρύπων θα μπορούσε να είναι ακόμη υψηλότερες εάν το όχημα είχε χαμηλή πίεση στα ελαστικά ή ο δρόμος ήταν τραχύς.