Θεσσαλονίκη μέτρα: H αέρια ρύπανση αυξάνει τον κίνδυνο μόλυνσης από ασθένειες του αναπνευστικού
Στις 2 Μαΐου, ο καθηγητής κ. Σωτήρης Τσιόρδας σε σχετική ερώτηση είχε απαντήσει: «η ατμοσφαιρική ρύπανση οπωσδήποτε είναι ένα τεράστιο θέμα, για το οποίο δεν είμαι ειδικός για να μιλήσω, αλλά φυσικά αν οι άνθρωποι μετακινούνται πολύ περισσότερο, μπορεί να αυξηθεί και να έχει επιπτώσεις, ιδιαίτερα σε ανθρώπους με χρόνια αναπνευστικά νοσήματα, αλλεργίες, χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια και είναι κάτι που πρέπει να το λάβουμε πολύ σοβαρά υπόψη». Την τελευταία βδομάδα σύμφωνα με τα στοιχεία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας υπήρξαν υπερβάσεις για τα PM10, στους σταθμούς μέτρησης Αγίας Σοφίας, Κορδελιού και Σίνδου. Μάλιστα, στις 22 Οκτωβρίου η Π.Κ.Μ. προχώρησε σε ανακοίνωση, η οποία -παρόλο που δεν της δόθηκε καμιά δημοσιότητα- ανέφερε: «Ενημέρωση και προστασία του πληθυσμού μέσω συστάσεων και μέτρων προφύλαξης: Μέση εικοσιτετράωρη τιμή συγκέντρωσης αιωρούμενων σωματιδίων από 51 έως 75μg/m3. Συστάσεις σε άτομα αυξημένου κινδύνου: ενήλικες με αναπνευστικό πρόβλημα ή ενήλικες καρδιοπαθείς και παιδιά με αναπνευστικά προβλήματα θα πρέπει να περιορίσουν κάθε έντονη σωματική άσκηση, ιδιαίτερα αν αυτή γίνεται σε εξωτερικούς χώρους.».
Στη Θεσσαλονίκη βρίσκονται οι δύο σταθμοί με τις περισσότερες υπερβάσεις για το 2019 (πρώτη και τρίτη θέση) σε όλη την Ελλάδα, Αγίας Σοφίας και Κορδελιού. Σύμφωνα με την «Ετήσια Έκθεση Ποιότητας της Ατμόσφαιρας 2019» του υπουργείου Περιβάλλοντος, ενώ σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία δεν πρέπει να υπάρχουν περισσότερες από 35 ημέρες τον χρόνο υπερβάσεις της οριακής τιμής -μέση ημερήσια τιμή μεγαλύτερη από 50 μg/m3- και σε διαφορετική περίπτωση λαμβάνονται τα μέτρα αντιμετώπισης τα οποία έχουν οι Περιφέρειες στα συρτάρια τους, στον σταθμό μέτρησης στο Κέντρο της Πόλης, Αγίας Σοφίας (ΑΓΣ) καταγράφηκαν 88 ημέρες με υπέρβαση της μέσης ημερήσιας οριακής τιμής και στο σταθμό του Κορδελιού(ΚΟΡ), που βρίσκεται δίπλα στα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, 47 ημέρες υπερβάσεων. Στον σταθμό μέτρησης της Αγίας Σοφίας τα αυξημένα επίπεδα της ρύπανσης οφείλονται κυρίως στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων ενώ στον σταθμό μέτρησης του Κορδελιού η έντονη ρύπανση οφείλεται κυρίως στη βιομηχανική δραστηριότητα. Την αρμοδιότητα για τις σχετικές ανακοινώσεις και τα μέτρα προστασίας από την ατμοσφαιρική ρύπανση έχουν οι Περιφέρειες και το Υπουργείο Περιβάλλοντος, ενώ η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας έχει εποπτικό ρόλο.
Μάλιστα στις 22 Οκτωβρίου η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προχώρησε στην εξής ανακοίνωση:
«Ενημέρωση και προστασία του πληθυσμού μέσω συστάσεων και μέτρων προφύλαξης: Μέση εικοσιτετράωρη τιμή συγκέντρωσης αιωρούμενων σωματιδίων 51 έως 75mg/m3. Συστάσεις σε άτομα αυξημένου κινδύνου: ενήλικες με αναπνευστικά προβλήματα θα πρέπει να περιορίσουν κάθε έντονη σωματική άσκηση, ιδιαίτερα αν αυτή γίνεται σε εξωτερικούς χώρους»
Το τελευταίο διάστημα καταγράφονται υπερβάσεις στις τιμές των επικίνδυνων μικροσωματιδίων PM10 στους σταθμούς μέτρησης Αγίας Σοφίας, Κορδελιού και Σίνδου. Αυτή είναι μια από τις βασικές αιτίες για το lockdown επισημαίνει η «Οικολογία Αλληλεγγύη», που είχε θέσει κι άλλη φορά το ζήτημα.
«Ο Δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει να μας εξηγήσει γιατί δεν έχει εντάξει το δικό του δίκτυο μετρήσεων της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο Εθνικό Δίκτυο με αποτέλεσμα τα δεδομένα αυτά, εδώ και 30 χρόνια να φτάνουν στην Commission και να μην συσχετίζονται ποτέ με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά δεδομένα», δηλώνει ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης Μιχάλης Τρεμόπουλος και συμπληρώνει: «Στη Θεσσαλονίκη, εδώ και χρόνια υπάρχει έντονο πρόβλημα ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα μικροσωματίδια PM10 και ιδιαίτερα τους μήνες Νοέμβριο, Δεκέμβριο και Ιανουάριο. Συνεπώς, το lockdown είναι αναπόφευκτο μετά τα εκατοντάδες κρούσματα των τελευταίων ημερών. Δεν ανακοινώνεται, όμως, πως ένας από τους βασικούς λόγους που φέρνει το lockdown, είναι το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που αντιμετωπίζει η πόλη».
Πρόσφατη έρευνα συσχετίζει ότι κάθε αύξηση 1mg/m3 στο επίπεδο PM2,5 σε αιωρούμενα δηλαδή σωματίδια διαμέτρου 2.5 χιλιοστών, μπορεί να αυξήσει το ποσοστό θνησιμότητας από κορονοϊο.
Οι ειδικοί θεωρούν ότι η περιβαλλοντική ρύπανση είναι ένας από τους παράγοντες κινδύνου για τη σοβαρότητα και τη θνησιμότητα του Covid -19 λόγω και των διαταραχών της αναπνευστικής λειτουργίας, λόγω της μακροχρόνιας έκθεσής των ανθρώπων σε επιβαρυμένο περιβάλλον, της χρόνιας φλεγμονής και της μειωμένης αντίστασης στις λοιμώξεις που προκαλεί.
Το τι ακριβώς συμβαίνει μάς το εξηγεί με απλά λόγια ο καθηγητής Δ. Σαρηγιάννης: Ο ιός έχει μέγεθος νανοσωματιδίων. Επίσης είναι αερογενής. Μεταδίδεται δηλαδή με τον αέρα. Έχει διαπιστωθεί ότι τα αιωρούμενα μικροσωματίδια ρύπανσης γίνονται μεταφορείς του κορονοϊού. Ο κορονοϊός δηλαδή επικολλάται πάνω σε αυτά και έτσι μεταφέρεται. Με αυτόν τον τρόπο όμως αυξάνεται και ο χρόνος που παραμένει στον αέρα - ξεπερνά δηλαδή τη μία ώρα - αλλά και η απόσταση στην οποία μπορεί να γίνει η μετάδοσή του, η οποία μπορεί έτσι να ξεπεράσει τα οκτώ μέτρα!
Επανειλημμένα ο καθηγητής Δημοσθένης Σαρηγιάννης έχει αναφερθεί στη μελέτη του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, η οποία έγινε από τον Απρίλιο έως και τον Σεπτέμβριο του 2020 και έδειξε ότι άνθρωποι που ανήκαν σε ευπαθείς ομάδες και έχουν προσβληθεί από τον κορονοϊό, αλλά ταυτόχρονα έχουν εκτεθεί σε αέρια ρύπανση PM2.5 έχουν αυξημένη θνητότητα. Για κάθε αύξηση ενός μικρογραμμαρίου ανά κυβικό μέτρο ατμοσφαιρικών ρύπων, η νοσηρότητα και η θνητότητα από τον COVID 19 μπορεί να αυξηθεί έως και 10%.
«Προσωπικά θα πω ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση επηρεάζει τη νοσηρότητα και τη θνητότητα από τον κορονοϊό σε βάθος χρόνου, κάτι που φαίνεται από τις διαφοροποιήσεις που παρατηρήθηκαν στον αστικό ιστό, στις μεγάλες πόλεις, σε σχέση με την περιφέρεια. Στις μεγάλες πόλεις, που έχουμε και μεγαλύτερη ρύπανση, έχουμε περισσότερο εξασθενημένους οργανισμούς και παρατηρήθηκαν περισσότερα κρούσματα Υπάρχουν στον οργανισμό μας υποδοχείς, από τους οποίους εισέρχονται οι ρύποι και τα χημικά και ενισχύεται η τρωτότητητά του. Συνοψίζοντας, θα έλεγα ότι η κατάσταση του κάθε ασθενούς επηρεάζεται από τους υποδοχείς και την ικανότητα του οργανισμού να αντιδράσει», τονίζει χαρακτηριστικά.
Έρευνες που έγιναν μετά το ξέσπασμα της πανδημίας στη Βόρεια Ιταλία και την Κίνα, υπογράμμισαν αυτήν τη συσχέτιση ανάμεσα στις συγκεντρώσεις αιωρούμενων μικροσωματιδίων PM2.5, PM10, NO2 (διοξείδιο του αζώτου) και O3 (όζον) σε 120 πόλεις στην Κίνα και σε επιβεβαιωμένες περιπτώσεις COVID 19, οι οποίες είναι περισσότερες όπου υπάρχει αύξηση αυτών των αερίων ρύπων.
Πληροφορίες ΕΣΦΥΝ, parallaximag