Καύσιμα τιμές: Πως θα περάσει στα πρατήρια η βουτιά του πετρελαίου
Καύσιμα τιμές: Η πτώση της τιμής αντλίας σε καμία περίπτωση δεν είναι συμμετρική με τη «βουτιά» που κατέγραψε ο μαύρος χρυσός ακόμη και αν υπολογίσουμε το γεγονός ότι η τελική τιμή στην Ελλάδα αποτελείται κατά 70% περίπου από φόρους. Ενδεικτικό είναι ότι η τιμή αντλίας έχει μειωθεί για την ώρα μόνο κατά ελάχιστα λεπτά: Την Παρασκευή η τιμή της αμόλυβδης μειώθηκε από 1,56 ευρώ στα 1,52 ευρώ ενώ ήδη από χθες, στα φθηνότερα πρατήρια του λεκανοπεδίου εμφανίστηκαν τιμές λιανικής κάτω από 1,5 ευρώ το λίτρο. Ωστόσο, πολύ δύσκολα θα δούμε την αμόλυβδη κάτω από τα 1,45 ευρώ ανά λίτρο.
Για τη διασφάλιση της ορθής λειτουργίας της αγοράς ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, προανήγγειλε ελέγχους και πρόστιμα στα πρατήρια υγρών καυσίμων, εν μέσω της ραγδαίας μείωσης των διεθνών τιμών στο πετρέλαιο. «Η ραγδαία μείωση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου επιβάλλει και την προοδευτική μείωση στις λιανικές τιμές πώλησης καυσίμων στα πρατήρια. Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ξεκίνησε ήδη -μέσω της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή- άμεσο έλεγχο στα τιμολόγια αγοράς και θα επιβάλει πρόστιμα όπου υπάρχει παράβαση» ανέφερε σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Με φρένο η πτώση της τιμής στην Ελλάδα
Η μείωση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, επηρεάζει στην πραγματικότητα μόλις το 28% της τιμής λιανικής στην αμόλυβδη. Το τελευταίο δελτίο τιμών δείχνει ότι με τη μέση πανελλαδική τιμή στα 1,6 ευρώ (σ.σ ήταν η μέση τιμή την προηγούμενη εβδομάδα), η τιμή διυλιστηρίου διαμορφωνόταν στα 0,447 ευρώ το λίτρο. Στη διϋλιστηριακή τιμή προστίθεται ένα ευρώ για φόρους, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις.
Και εδώ υπάρχει η εξής ιδιαιτερότητα. Κάθε λίτρο αμόλυβδης "κουβαλάει" 0,7 ευρώ λόγω του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Επί αυτού του ποσού όμως, επιβάλλεται και ΦΠΑ 24% άρα περίπου 17 λεπτά επιπλέον. Έτσι, τα 0,87 λεπτά από το ένα ευρώ των φόρων, στην πραγματικότητα δεν επηρεάζεται όποια και αν είναι η μεταβολή στη διεθνή τιμή του πετρελαίου. Εκτός από τους φόρους, στην τιμή λιανικής προστίθεται και το εκτιμώμενο περιθώριο των εταιρειών εμπορίας αλλά και των πρατηριούχων το οποίο υπολογίζεται σε περίπου 8% της τιμής λιανικής. Με αυτά τα δεδομένα, ακόμη και μείωση της τάξεως του 20% στην διϋλιστηριακή τιμή, θα αποτυπωθεί ως μείωση της τάξεως των 10 λεπτών στην τιμή λιανικής.
Συγκεκριμένα, οι λιανικές τιμές των βενζινών στις αντλίες αποτελούνται κατά περίπου 70% από φόρους και δασμούς που περιλαμβάνουν:
• Τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σε σταθερό ποσό (€ ανά 1000 λίτρα): Βενζίνη 700 ευρώ, Πετρέλαιο Κίνησης 410 ευρώ, Πετρέλαιο Θέρμανσης 280ευρώ, Υγραέριο Κίνησης 430 ευρώ, Υγραέριο οικιακό 60 ευρώ, Υγραέριο Βιομηχανίας 120 ευρώ.
• Τον ΦΠΑ 24%
• Τα ΔΕΤΕ 0,05%
• Την ειδική εισφορά 1,2% (του ν. 3054/2002)
• Το τέλος της ΡΑΕ 0,20 ευρώ/λίτρο
Οι λιανικές τιμές και άρα το μεικτό περιθώριο κέρδους Εταιριών και Πρατηρίων –πέρα από το κόστος του προϊόντος- περιλαμβάνουν:
• Το κόστος μεταφοράς (βυτιοφόρων αυτοκινήτων).
• Χρηματοοικονομικά έξοδα (κόστος αποθεμάτων, πιστώσεις, επενδύσεις κλπ.).
• Το κόστος εμπορίας (εκτελωνισμού, αποθήκευσης και διακίνησης κλπ.).
Τι βλέπουν οι διεθνείς αναλυτές
Οι τιμές του πετρελαίου βυθίστηκαν μετά την αποτυχία του ΟΠΕΚ να επιτύχει συμφωνία με τους συμμάχους του σχετικά με τις περικοπές στην παραγωγή. Η αδυναμία συνεννόησης με τη Ρωσία οδήγησε τη Σαουδική Αραβία στο να εξαγγείλει αύξηση της παραγωγής ενισχύοντας τους φόβους για έναν νέο πόλεμο τιμών.
«Η Σαουδική Αραβία παράγει με το χαμηλότερο κόστος», αναλύει ο John Kilduff του Again Capital και προσθέτει ότι μπορεί με αυτό τον τρόπο να χτυπήσει διεθνείς ανταγωνιστές όπως οι ΗΠΑ, οι οποίες παράγουν με υψηλότερο κόστος. «Πιστεύουμε ότι ο παγκόσμιος πόλεμος τιμών του ΟΠΕΚ και της Ρωσίας ξεκίνησε ξεκάθαρα αυτό το Σαββατοκύριακο όταν η Σαουδική Αραβία μείωσε δραματικά τη σχετική τιμή στην οποία πωλεί το αργό της», δήλωσε αναλυτής της Goldman Sachs που αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις της για το τρίτο τρίμηνο σημειώνοντας ότι το μπρεντ θα μπορούσε να πέσει στα 30 δολάρια ανά βαρέλι ή ακόμη και στα 20.
Ποιοι κλάδοι επηρεάζονται
Μπορεί με την πρώτη ματιά να φαίνεται ότι από τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου οι βιομηχανίες και οι επιχειρήσεις να βγαίνουν κερδισμένες καθώς μειώνονται τα λειτουργικά τους κόστη ωστόσο υπάρχει και «χασούρα» που προέρχεται από τις χαμηλότερες τιμές πώλησης. Επιπλέον, η χαμηλή τιμή του πετρελαίου αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τις έρευνες και εξορύξεις καθώς δεν δελεάζει τους επενδυτές να προχωρήσουν σε νέα project ή να συνεχίσουν ενδεχομένως αυτά που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Εξίσου πολύπλοκα είναι τα πράγματα και για τις αερομεταφορές, οι οποίες πλήττονται από την εξάπλωση του κορονοϊού. Οι αεροπορικές εταιρείες δεν βρίσκονται αντιμέτωπες μόνο με την πτώση των εσόδων λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις αλλά και με μια ακόμη ιδιαιτεριτητα της αγοράς. Εάν οι τιμές της αγοράς πέσουν κάτω από τις αντισταθμισμένες αξίες, ο κλάδος δεν θα επωφεληθεί από τη μείωση του κόστους των καυσίμων καθώς τότε, οι αεροπορικές θα κληθούν να πληρώσουν το αντισταθμισμένο ποσό και όχι τη φτηνότερη τιμή αγοράς.
Στο πλαίσιο αυτό, μια απώλεια αντιστάθμισης του καυσίμου, μπορεί να είναι μεγάλη. Για παράδειγμα, σύμφωνα με το Forbes, για την Air France-KLM Group οι ζημιές που θα προκύψουν από τις επενδυτικές θέσεις καυσίμων είναι ύψους 1 δισ.δολαρίων σε τρέχουσες τιμές.
Δυναμική ανάκαμψη πετρελαίου
Άλμα 4% κατέγραψαν σήμερα οι τιμές του πετρελαίου ύστερα από τη μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων σχεδόν 30 ετών που σημείωσαν χθες, καθώς οι επενδυτές προσβλέπουν στην πιθανότητα μέτρων στήριξης της οικονομίας, αν και ο πόλεμος τιμών που ελλοχεύει επηρέαζε αρνητικά το κλίμα. Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε χθες ότι θα λάβει «σημαντικά» μέτρα για να θωρακίσει την αμερικανική οικονομία απέναντι στον αντίκτυπο της επιδημίας, ενώ η ιαπωνική κυβέρνηση σχεδιάζει να δαπανήσει πάνω από 4 δισεκ. δολάρια σε ένα δεύτερο πακέτο μέτρων για την αντιμετώπιση του ιού.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το πετρέλαιο μπρεντ σημείωσαν άνοδο κατά 1,44 δολάριο, ή περίπου 4%, στα 35,80 δολάρια το βαρέλι στις 11:03 ώρα Ελλάδας, ενώ νωρίτερα είχαν ανέλθει έως τα 37,38 δολάρια. Το αμερικανικό αργό (WTI) ενισχύθηκε κατά 1,52 δολάριο, ή περίπου 5%, στα 32,65 δολάρια αφού νωρίτερα είχε ανέλθει έως τα 33,73 δολάρια. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το μπρεντ και το αμερικανικό αργό κατέγραψαν χθες βουτιά κατά 25%, υποχωρώντας στο χαμηλότερο επίπεδό τους από τον Φεβρουάριο του 2016 και σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ημερήσια ποσοστιαία πτώση τους από τις 17 Ιανουαρίου του 1991, όταν οι τιμές υποχώρησαν με το ξέσπασμα του πρώτου Πολέμου του Κόλπου.
Το κλίμα βελτιώθηκε και μετά την επίσκεψη του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ στην Ουχάν, το επίκεντρο του νέου ιού, για πρώτη φορά από τότε που ξέσπασε η επιδημία και ενώ επιβραδύνεται η εξάπλωση του ιού στην ηπειρωτική Κίνα. Την ίδια ώρα, η Σαουδική Αραβία, η μεγαλύτερη στον κόσμο χώρα εξαγωγής πετρελαίου, σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή αργού στα 12,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα τον Απρίλιο, πολύ πάνω από τα σημερινά επίπεδα παραγωγής των 9,7 εκατ. βαρελιών την ημέρα, όπως δήλωσε σήμερα ο διευθύνων σύμβουλος της Saudi Aramco Αμίν Νασέρ.