Μπορεί η γιόγκα να θεωρείται η γυμναστική της χαλάρωσης και της ευεξίας, ωστόσο ορισμένα είδη της μπορεί να αποδειχθούν πολύ επικίνδυνα για τον οργανισμό, αν δεν τηρούνται οι απαραίτητες προφυλάξεις.

Η “καυτή” γιόγκα διαδόθηκε στην Αμερική στη δεκαετία του ’70 από τον 69χρονο πλέον Μπίκραν Τσοάουντχαρι και την προτιμούν διασημότητες όπως η Jennifer Aniston, η Madonna, η Demi Moore και η Γκουίνεθ Πάλτροου, καθώς και αστέρια του αθλητισμού, συμπεριλαμβανομένων των David Beckham και Andy Murray.

Μία αίθουσα Bikram γιόγκα θερμαίνεται στους τουλάχιστον 40 βαθμούς Κελσίου με υγρασία στους 40% και η κάθε συνεδρία διαρκεί 90 λεπτά και ένας εκπαιδευτής καθοδηγεί την τάξη σε 26 στάσεις γιόγκα και δύο ασκήσεις αναπνοής.

Όπως είχε πει ο Τσάουντχαρι: “Όταν κάποιος έρχεται στην τάξη μου, για πρώτη φορά, του λέω ‘Καλώς ήλθατε στο θάλαμο βασανιστηρίων Bikram για να σκοτώσετε τον εαυτό σας για τα επόμενα 90 λεπτά'”.

Ωστόσο περίπου μισό εκατομμύριο άνθρωποι στη Βρετανία κάνουν γιόγκα σε τακτική βάση, και χιλιάδες παρακολουθούν μαθήματα Bikram που χαρακτηρίζονται από το απλό ύφος (χωρίς να δίνουν τόση έμφαση στην περισυλλογή όσο τα άλλα είδη γιόγκα) και τα γρήγορα αποτελέσματα – μπορείτε να κάψετε μέχρι και 800 θερμίδες ανά συνεδρία.

Για εκείνους που αντέχουν την υψηλή θερμοκρασία, η θερμότητα και η άσκηση συνδυάζονται για να τονώσουν τον οργανισμό να απελευθερώσει ενδορφίνες, οι οποίες μουδιάζουν τον πόνο και σας κάνουν να νιώθετε καλά. Επιπλέον, η θερμότητα μαλακώνει τη δυσκαμψία στις αρθρώσεις, επιτρέποντας στους ανθρώπους να επιτύχουν διαφορετικές δύσκολες στάσεις.

Αυτό ακριβώς όμως είναι που ανησυχεί τους γιατρούς, καθώς μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο τραυματισμού, ειδικά για τους αρχάριους.

“Το μεγαλύτερο πρόβλημα που βλέπουμε είναι σκίσιμο των μυών, ιδιαίτερα στο πίσω μέρος του μηρού” εξηγεί ο σύμβουλος ορθοπεδικός χειρουργός στο London Bridge Hospital.

Οι φυσιοθεραπευτές προειδοποιούν ότι οι ασκήσεις είναι ιδιαίτερα σκληρές για τους δικέφαλους μηριαίους και την επιγονατίδα.

Μάλιστα, ο έντονα φορτισμένος, σχεδόν ανταγωνιστικός χαρακτήρα μιας τυπικής τάξης Bikram, σε συνδυασμό με τη θερμότητα, μπορεί να αυξήσει σημαντικά την πιθανότητα οι άνθρωποι να ωθήσουν τον εαυτό τους στα όρια.

Επίσης η θερμότητα μπορεί να οδηγήσει και σε άλλα προβλήματα. Το να μένετε σε δύσκολες στάσεις για περισσότερο από ένα λεπτό μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνο για την καρδιά και τους πνεύμονές σας.

Αυτό δημιουργεί εσωτερική θερμότητα, την οποία αγωνίζεται ο οργανισμός να ελέγχει με την εφίδρωση, όμως είναι αδύνατον σε έναν υπερ-θερμαινόμενο χώρο. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι αφυδάτωση, ζάλη και ναυτία, καθώς το σώμα σας ωθείται προς την θερμική εξάντληση.

Οι ειδικοί τονίζουν ότι πριν ξεκινήσετε τέτοιου είδους άσκηση, καλό είναι να κάνετε ένα γενικό τσεκ απ για πιθανά προβλήματα υγείας και κυρίως να μην ωθείτε το σώμα σας στα άκρα αν δεν έχετε εμπειρία στη γυμναστική.