Ως το πλέον σημαντικό χρονικό σημείο εξελίξεων, σε σχέση με τις έρευνες που έχουν ξεκινήσει μετά την πτώση του Boeing 737 MAX 8 των Αιθιοπικών Αερογραμμών, χαρακτήρισε την παράδοση στις αμερικανικές υπηρεσίες των καταγραφέων του αεροσκάφους ο αεροναυπηγός Φαίδων Γ.Καραϊωσηφίδης, διερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων, αφού "από εκεί και πέρα αρχίζει και μετρά ο χρόνος" για την αποκάλυψη των αιτιών του δυστυχήματος, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.

Ο κ. Καραϊωσηφίδης εκτιμά πως μέσα στην ημέρα πρέπει να αναμένονται εξελίξεις, «θα δούμε κάποια ανακοίνωση από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA), όπως πιθανότατα και από τον οργανισμό που διερευνά στην Αμερική (σ.σ δυστυχήματα και συμβάντα όπως το συγκεκριμένο), τον NTSB, σχετικά με τα πρώτα αποτελέσματα από τα "μαύρα κουτιά", τους καταγραφείς δηλαδή από το συμβάν της Αιθιοπίας, οι οποίοι παραδόθηκαν σε αμερικανικές υπηρεσίες» τόνισε.

Η εξέλιξη αυτή που ο Έλληνας αεροναυπηγός σημειώνει πως απομένει να επιβεβαιωθεί, είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί -όπως επισημαίνει με έμφαση- "αν υπάρχει κάτι κρίσιμο είτε θετικά είτε αρνητικά (σε σχέση με τον τύπο του αεροσκάφους και τη λειτουργία του) θα το γνωρίζουμε μέσα στις επόμενες ημέρες".

Τόνισε όμως πως, με την προϋπόθεση πως τεχνικά οι δύο καταγραφείς είναι σε άρτια κατάσταση, ώστε να αποκαλύψουν τα δεδομένα τους, θα χρειαστούμε "μήνες και εβδομάδες για να έχουμε τα πλήρη αποτελέσματα".

Σχολιάζοντας τώρα τις εξελίξεις στο μέτωπο των απαγορεύσεων στις πτήσεις των Boeing Model 737-8 MAX και 737-9 MAX στην Ευρώπη λόγω του συμβάντος και το πώς αυτές θα εξελιχθούν αναλόγως του τι θα προκύψει από τα "μαύρα κουτιά", ο κ.Καραϊωσηφίδης εξήγησε τους λόγους που μέχρι το πρωινό της Τετάρτης 13 Μαρτίου υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση στις ΗΠΑ και την ΕΕ.

"Χρειάζονται λοιπόν περίπου μια ή δύο ημέρες για να ανακοινωθούν τα κρίσιμα στοιχεία που υπάρχουν μέσα (στα μαύρα κουτιά) και αν υπάρχει ανάγκη για οποιοδήποτε μέτρο να ληφθεί άμεσα", προσέθεσε σημειώνοντας πως αμερικανική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας FAA δεν πήρε την ίδια θέση με την ευρωπαϊκή και προς το παρόν αρνείται ή δεν εγκρίνει το μέτρο της καθολικής αναστολής των πτήσεων.

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη, πώς έχει κινηθεί μέχρι τώρα η αμερικανική FAA και ποιες είναι οι επιλογές των επιβατών

Κατά τον Έλληνα ειδικό, τα περισσότερα αεροσκάφη 737 Max βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε υπηρεσία με εταιρίες στη Κίνα, η οποία έχει διατάξει την καθήλωσή τους, ενώ στις ΗΠΑ υπάρχουν τρεις αεροπορικές εταιρίες οι οποίες διαθέτουν περίπου 60 αεροσκάφη και "τις ίδιες γραμμές με την αμερικανική FAA ακολουθεί και ο Καναδάς".

Αναλύοντας τους πιθανούς λόγους που οι ΗΠΑ και δη η αρμόδια FAA δεν θέλει να προχωρήσει στο μέτρο της καθολικής καθήλωσης, ανέφερε πως "πιθανότατα δεν θέλει να έρθει αυτή τη στιγμή σε άμεση αντιπαράθεση με την εταιρία Boeing", αλλά από την άλλη πλευρά, όπως και η ίδια η FAA τονίζει, μέχρι αυτή την ώρα δεν υπάρχουν στοιχεία τα οποία συνδέουν το παλαιότερο περιστατικό με το νεότερο σε σημείο που να κρίνεται απαραίτητη η αναστολή των πτήσεων πάνω από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.

Απαντώντας στο ερώτημα της ύπαρξης στο παρελθόν έτερου περιστατικού, κατά το οποίο και πάλι υπήρξε διαφορετική αντιμετώπιση από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ΗΠΑ, ο κ.Καραϊωσηφίδης τόνισε:

«Δυστυχώς αυτό συμβαίνει συνήθως, δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο και εδώ βλέπουμε τον "κανόνα" και όχι την "εξαίρεση"». Προσέθεσε όμως πως τα τρέχοντα περιστατικά δεν είναι κάτι που η αεροπορική κοινότητα έχει συναντήσει τα τελευταία χρόνια.

"Δεν υπάρχει τέτοιο περιστατικό, που να έχουμε δύο περιστατικά μέσα σε τρίμηνο από έναν εντελώς καινούργιο τύπο αεροσκάφους, με χαρακτηριστικά όπως αυτά του 737 Max", εξήγησε ο Έλληνας ειδικός, που μάλιστα ανέφερε πως πρέπει να πάμε πολλές δεκαετίες πίσω στο χρόνο στην ιστορία της αεροπλοΐας και στην ιστορία αερομεταφορών και συγκεκριμένα στην περίοδο λίγο μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, για να συναντήσουμε κάτι παρόμοιο να συμβαίνει, που να αφορά δυστυχήματα που έλαβαν χώρα χρονικά κοντά, με εμπλοκή ενός νέου τύπου αεροσκάφους σε υπηρεσία.

Σε ό,τι αφορά τέλος την ενδεχόμενη δυνατότητα άρνησης ενός επιβάτη να πετάξει με ένα αεροσκάφος του συγκεκριμένου τύπου και/ή την επιλογή του να αιτηθεί τη μεταφορά του με άλλο αεροσκάφος, καθώς θα νιώθει ενδεχομένως ανασφάλεια, ο κ.Καραϊωσηφίδης εξήγησε πως έχουν υπάρξει παρόμοια περιστατικά στο παρελθόν, με τύπους αεροσκαφών όπως το DC10 και το MD11, για τα οποία "είχε υπάρξει σε περασμένες δεκαετίες, για μια μακρά περίοδο, άρνηση των επιβατών να πετάξουν με αεροπορικές εταιρίες που τα χρησιμοποιούσαν" μετά από θανατηφόρα περιστατικά που είχαν καταγραφεί.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις