Εκπαίδευση: Δεν εμπιστεύονται το δημόσιο σχολειο οι Έλληνες γονείς - Στα ύψη οι δαπάνες για φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα

Εκπαίδευση: Δεν εμπιστεύονται το δημόσιο σχολειο οι Έλληνες γονείς - Στα ύψη οι δαπάνες για φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα

Εκπαίδευση: Βαθιά το χέρι στην τσέπη βάζουν οι Έλληνες για τα φροντιστήρια των παιδιών, τα ιδιαίτερα μαθήματα, τις ξένες γλώσσες εκτός σχολείου, αλλά και για υπηρεσίες παιδαγωγών, παιδοκόμων και μπέιμπι σίτερ, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας με τίτλο «Το Δημόσιο Σχολείο στην Ελλάδα-Όψεις και Τάσεις μιας Αναδυόμενης Ιδιωτικοποίησης».

Βασική αιτία για την εκτόξευση των δαπανών είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η δημόσια εκπαίδευση καθώς το δημόσιο σχολείο δεν ανταποκρίνεται επαρκώς για την κάλυψη των μαθησιακών δραστηριοτήτων.

Σύμφωνα μάλιστα με τους ερευνητές το φαινόμενο συνθέτουν σημαντικές ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό, ανεπάρκεια της δημόσιας εκπαίδευσης να καλύψει τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών, της πληροφορικής, των καλλιτεχνικών μαθημάτων αλλά και η δυσκολία των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Η μελέτη παρουσιάστηκε από τα δύο κορυφαία συνδικαλιστικά όργανα των εκπαιδευτικών, την ΟΛΜΕ και τη ΔΟΕ, παρουσία του πρώην υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, της υφυπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη και της τομεάρχου Παιδείας του ΚΙΝΑΛ Χαράς Κεφαλίδου.

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, ποσοστό περίπου 57% συμφωνούν πως η έλλειψη εμπιστοσύνης των γονέων στα δημόσια σχολεία ανήκει στους παράγοντες που οδηγούν στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με την έρευνα, στη χώρα μας ανθεί εδώ και δεκαετίες η ιδιωτική παρα-εκπαίδευση που τείνει να υποκαταστήσει τη δημόσια εκπαίδευση, η ποία αποδείχθηκε ανθεκτική και στα χρόνια της κρίσης παρά τη σημαντική μείωση των ιδιωτικών δαπανών εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια.

Όπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας, στην Ελλάδα η δημόσια δαπάνη για την εκπαίδευση είναι διαχρονικά χαμηλότερη -κατά μέσο όρο περίπου 20%- από την αντίστοιχη άλλων χωρών τής Ε.Ε.

Μάλιστα, στην Ελλάδα η ιδιωτική δαπάνη για την εκπαίδευση είναι σχεδόν τριπλάσια από την αντίστοιχη άλλων χωρών τής Ε.Ε.  Αυτό συνεπάγεται δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος για την ελληνική οικογένεια.

Η γνώμη των εκπαιδευτικών

Σε ερωτηματολόγιο που περιλαμβάνει η έρευνα προς τους εκπαιδευτικούς αποτυπώνεται η γνώμη τους για το πόσο πολύ οδηγούν οι διάφορες καταστάσεις της δημόσιας εκπαίδευσης στην ανάδυση μιας ευρύτερης ιδιωτικοποίησης.

Τα βασικότερα στοιχεία που οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί «δείχνουν» ως αιτίες της ιδιωτικοποίησης είναι η υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης και η αδυναμία της Πολιτείας να καλύψει επαρκώς τις ανάγκες της, η «φετιχοποίηση» της εισαγωγής στα ΑΕΙ, η δυσκολία των Πανελλαδικών, η ανεπάρκεια της δημόσιας εκπαίδευσης σε ξένες γλώσσες, πληροφορική και καλλιτεχνικά, και η αποδυνάμωση της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης.

Την έρευνα εκπόνησαν οι Γιάννης Καμαριανός, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πατρών, Αργύρης Κυρίδης, καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Νίκος Φωτόπουλος, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, και Δημήτρης Χαλκιώτης, σύμβουλος στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.