Σύνταγμα, στολισμός Χριστουγέννων και μεταξωτές κορδέλες για το 2020

Σύνταγμα, στολισμός Χριστουγέννων και μεταξωτές κορδέλες για το 2020

Ο Παράτυπος γράφει για όσα κρέμονται πάνω από το κεφάλι μας κι έγιναν χοτ θέμα αυτά τα Χριστούγεννα

Δεκέμβριος του 2019, περιδιαβαίνω το βράδυ, τη μεγαλύτερη μητρόπολη των Βαλκανίων και εσχάτως των νέων μνημονίων, προσπαθώντας να συνειδητοποιήσω ότι πέρασαν κιόλας έντεκα χρόνια από τη σπουδαιότερη, σύγχρονη «εξέγερση» που γνώρισε ο τόπος, τα «Δεκεμβριανά» της γενιάς μου, και το τότε χριστουγεννιάτικο δέντρο που κάηκε γιατί υπήρχε βαρύ πένθος κι όχι χαρά. Συγχρόνως φέρνω στο μυαλό μου το ανηλεές ξύλο και τα ξεβρακώματα που υπέστησαν κάποιοι νέοι άνθρωποι από τις δυνάμεις ασφάλεια, μετά τη φετινή πορεία για την επέτειο της δολοφονίας του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. 

Κατεβαίνοντας τη Βασιλίσσης Σοφίας, τις σκοτεινές μου σκέψεις φωτίζει ο μίνιμαλ, χριστουγεννιάτικος φωτισμός που τοποθέτησε το Ίδρυμα Ωνάση, σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων, και που έχει διχάσει «κοινό και κριτικούς». Σύμφωνα με τους περισσότερους κριτικούς εορταστικών φωτισμών στα social media, οι διακεκομμένες από νέον γραμμές του στολισμού, θυμίζουν σήματα μορς. Άλλοι πιο πρακτικοί τα βλέπουν σαν ηλεκτρονική παγίδα εντόμων [τα οποία παρά το ψύχος δεν λεν να ψοφήσουν]. Κι οι πιο ψαγμένοι συσχετίζουν τον αριθμό τους, με τον αριθμό 666 του αντίχριστου και βλέπουν από πίσω τους να έχει βάλει το χεράκι του ο Σόρος. Κάποιοι από εμάς, που μας αρέσει η επιστημονική φαντασία, ψάχνουμε να βρούμε την συσχέτισή τους, με τα παρόμοιας αισθητικής φώτα που είδαμε το 1985 στην ταινία «Blade Runner» του Ρίντλεϋ Σκοτ, η οποία προφήτευε πως θα είναι μια μεγαλoύπολη το μακρινό τότε, 2019!



Πιο κάτω στην Πανεπιστημίου το σκηνικό αλλάζει. Εδώ το σχέδιο των λαμπιονιών θυμίζει τα εξωγήινα διαστημόπλοια από το ηλεκτρονικό παιχνίδι των 80ς, ενώ παραδίπλα στην Ερμού, με λίγη φαντασία, μπορείς να δεις τον Άγιο Βασίλη να οδηγεί ένα διαστημόπλοιο tie fighter από το Star Wars. Το κράξιμο στα social media, για τον στολισμό της πρωτεύουσας δίνει και παίρνει, παρότι, όπως θα έλεγε ένας, όχι και τόσο βρόμικος Dirty Harry «Η αισθητική είναι σαν τις απόψεις, ο καθένας έχει την δική του». Διαβάζοντάς τα διαπιστώνουμε ότι ο χλευασμός του στολισμού, έχει ενώσει τους συντηρητικούς, που κάνουν λάικ στις νοσταλγικές φωτογραφίες τύπου «Χριστούγεννα στην πανεπιστημίου του 1950» άλλα και την προοδευτική νεολαία που την ψάχνει με πιο μεταμοντέρνες μορφές των τεχνών και των γραμμάτων. 

Τις πταίει; Σύμφωνα με την απάντηση του Ιδρύματος Ωνάση, στην κριτική που δέχεται είναι [σε ελεύθερη μετάφραση], που «ο κόσμος ακόμα δεν είναι έτοιμος να υποδεχτεί το μέλλον». Δεν έχω ιδέα αν η έλλειψη αισθητικής, το κόλλημα σε πιο παραδοσιακές φόρμες ή κάτι άλλο έκανε τον κόσμο να αντιδράσει κατά αυτό τον τρόπο. Το μόνο σίγουρο πάντως είναι  ότι κάτι πάει στραβά ως προς την συνοχή των στολισμών της πρωτεύουσας, και η εξήγηση για αυτό τον διακοσμητικό, εορταστικό αχταρμά, δεν είναι άλλη, από τον τρόπο που αποφάσισε ο Δήμος να λειτουργήσει όσον αφορά τους στολισμούς. Τουτέστιν να τους αναθέσει σε μεγάλους χορηγούς… και όχι σε δυό τρεις αλλά 16!  

Το πρόβλημα της Αθήνας δεν είναι ο εορταστικός φωτισμός της, το πρόβλημα είναι ότι αυτός αποτελεί το πρώτο θέμα στη δημόσια διαβούλευση. Σε μια πόλη που δεν χρειάζεται τα μεταμοντέρνα φωτάκια της Β. Σοφίας για να μοιάζει με τη δυστοπική πόλη του Blade Runner, χωρίς τα ιπτάμενα αμάξια άλλα με τις πολυεθνικές σιγά σιγά να κάνουν κουμάντο, τα σκουπίδια να συνεχίζουν να ξεχειλίζουν από τους κάδους και με την παρακμή να παραμένει διάχυτη σε κάθε της σοκάκι. Η χριστουγεννιάτικη Αθήνα, θυμίζει το χριστουγεννιάτικο δέντρο της πλατείας Συντάγματος, κόπηκε και στολίστηκε για να δείχνει εντυπωσιακό, άλλα η ουσία είναι ότι τοποθετήθηκε πρόχειρα, και είναι ασταθές και επικίνδυνο.

Γνώμη μου πάντα…

Παράτυπος