Μαρία Ευθυμίου: Πρόεδρος της Δημοκρατίας: Η προσηνήςκαθηγήτρια ιστορίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας γεννήθηκε το 1955 στη Λάρισα. Είναι κόρη του φιλόλογου Δημητρίου Ευθυμίου και της δασκάλας Χριστίνας Βακάλη, και αδερφή του Δημοσιογράφου και πρώην Υπουργού των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ Πέτρο Ευθυμίου. Έχει δύο γιους από τους οποίους έχει γίνει και γιαγιά. Στην παρακάτω φωτογραφία του 1958 την βλέπετε να ποζάρει με τους γονείς της και τον αδελφό της.Σε ηλικία επτά ετών το 1962 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά της στην Αθήνα. Η ίδια γράφοντας για τους γονείς της λέει χαρακτηριστικά και αυτοβιογραφικά: Γεννήθηκα στη Λάρισα το 1955. Μεγάλωσα σ' ένα περιβάλλον που μου πρόσφερε πολλά ερεθίσματα. Ο πατέρας μου ήταν φιλόλογος, αλλά εργαζόταν ως ταχυδρομικός υπάλληλος. Φιλομαθής, βιβλιοφάγος, έτρεφε μεγάλη αγάπη για τη λογοτεχνία και τα αρχαία ελληνικά κι ήταν ένας άνθρωπος που, λόγω της εργασίας του, όργωνε πολλές περιοχές της Ελλάδας. Τότε τα ταχυδρομεία ήταν ενωμένα με τα τηλέφωνα και τα τηλεγραφεία. Ήταν τα γνωστά τρία «Τ».

Η μητέρα μου ήταν δασκάλα και δίδασκε, μεταπολεμικά, σε τάξεις 120 μαθητών με θρανία στον δρόμο. Ολόγυρα έβλεπα καταστάσεις που, ως παιδί, έπρεπε να αποκωδικοποιήσω. Ζούσα σ' ένα σπίτι με καλό, αναλογικά, επίπεδο ζωής, αλλά θυμάμαι ότι έπαιζα με φίλους που δεν είχαν παπούτσια κι αυτό, τότε, δεν προξενούσε έκπληξη, γιατί η Ελλάδα ολόκληρη ήταν φτωχή και τσακισμένη – ιδίως η Θεσσαλία που υπήρξε κατά την Κατοχή «κόκκινη» περιοχή και έζησε, εξ αυτού, πολλά βαριά. Αργότερα, σε ηλικία επτά ετών ήρθαμε στην Αθήνα. Έχασα τον πατέρα μου όταν ήμουν 13 ετών. Όμως η μητέρα μου ήταν μια πληθωρική προσωπικότητα και φρόντισε να καλύψει το δυσαναπλήρωτο κενό. Αν και η πρόωρη απώλειά του δεν μου έγινε βαθιά πληγή, σίγουρα δεν πρόλαβα, στην εφηβεία μου, να μαλώσω μαζί του, δεν πρόλαβα να συνομιλήσω μαζί του, να τον χαρώ όσο θα ήθελα και δεν τον είχα δίπλα μου σε στιγμές που θα χαιρόταν και θα χαιρόμουν. Για τον αδελφό της και πρώην υπουργό Πέτρο Ευθυμίου αποφεύγει να μιλάει δημόσια

Image result for πετρος ευθυμιου σημιτης

Η κ. Ευθυμίου που τα τελευταία χρόνια φλερτάρει έντονα με τη δημοσιότητα δεχόμενη τηλεοπτικές και άλλες προσκλήσεις έχει μιλήσει πρόσφατα επιγραμματικά για τον εαυτό της με αφορμή "βραβεία βιβλίου" που διοργάνωσε γνωστό πολυκατάστημα:

Μετά την ολοκλήρωση των εγκύκλιων σπουδών της εισήλθε στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών από το οποίο αποφοίτησε το 1977 και κατόπιν πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης. Το 1984 ολοκλήρωσε τη διδακτορική της διατριβή. Από το 1977 μέχρι το 1979 διετέλεσε ερευνήτρια στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα και από το 1981 διδάσκει στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επίσης έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει συγγράψει βιβλία ιστορικού περιεχομένου, έχει συμμετάσχει στη συγγραφή συλλογικών έργων και έχει παρουσιάσει δεκάδες άρθρα και συμβολές σε επιστημονικά συνέδρια και περιοδικά Ιστορίας. Από το 2006 πραγματοποιεί διαλέξεις ελληνικής και παγκόσμιας Ιστορίας μανά την Ελλάδα μέσω των οποίων έγινε ευρύτερα γνωστή. Το 2013 τιμήθηκε με το βραβείο Εξαίρετης Πανεπιστημιακής Διδασκαλίας Βασίλης Ξανθόπουλος – Στέφανος Πνευματικός".

Η ιστορικός Μαρία Ευθυμίου για το παρόν και το μέλλον της Ελλάδας

Έχει διδαχθεί επτά ξένες γλώσσες: αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, τουρκικά, αλβανικά. και έχουν εκδοθεί τρία της βιβλία: Rhodes et sa region elargie au XVIIIe siecle; Les activites portuaires, 1988 Εβραίοι και Χριστιανοί στα τουρκοκρατούμενα νησιά του νοτιοανατολικού Αιγαίου: οι δύσκολες πλευρές μιας γόνιμης συνύπαρξης, 1992 La societe grecque sous la domination ottomane; Economie, identite, structure sociale et conflits2010 Τον Οκτώβριο του 2014 είχε διαμαρτυρηθεί μαζί με άλλους καθηγητές και φοιτητές της φιλοσοφικής σχολής του ΕΚΠΑ για την κατάληψη της σχολής και τη διακοπή των μαθημάτων ενώ σε συνέντευξη που παραχώρησε τον Ιανουάριο του 2018, ανέπτυξε τους προβληματισμούς της για το μέλλον τη χώρας και της ελληνικής κοινωνίας γενικότερα, ενώ υποστήριξε "πως τα ελληνικά πανεπιστήμια, εδώ και δεκαετίες, έχουν μεταβληθεί σε χώρους ανομίας και βαρβαρότητας". Στις διαλέξεις της έχει κάνει πολλές φορές προσεγγίσεις για την ιστορία της Ελλάδος όπως αυτή η ενδεικτική ομιλία της σε εκδήλωση της διαΝΕΟσις για την έρευνα "Τι Πιστεύουν Οι Έλληνες".

Πήρε θέση για Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και δημοψήφισμα 2015:

Η κ. Ευθυμίου μετά τις διαλέξεις για ιστορικάθέματα άρχισε να παίρνει και δημόσια θέση για πολιτικά ζητήματα σε φιλελεύθερα μέσα (π.χ Lifo) λίγο πριν τις εκλογές του Ιουλίου 2019 ταυτιζόμενη με το ιδεολογικό αφήγημα της τότε αντιπολίτευσης και σημερινής κυβέρνησης Μητσοτάκη. Για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και το δημοψήφισμα του 2015 έλεγε χαρακτηριστικά:Η εκλογή του ΣΥΡΙΖΑ, όπως και κάθε γεγονός, έχει τις θετικές και τις αρνητικές όψεις της, ιδιαίτερα για μια κοινωνία όπως η ελληνική που ζούσε και ζει επί δεκαετίες μέσα στο κλίμα του ατελεύτητου Εμφυλίου του 1949. Αν και η «αριστερά» έχει γίνει προ πολλού μια lifestyle αριστερά, είναι ευεργετικό ότι ένα κόμμα «αριστερό» κυβερνά, σπάζοντας τη μανιχαϊστική πλευρά της ελληνικής σύλληψης αριστερός ίσον έντιμος και συνεπής, δεξιός ίσον ανέντιμος και ασυνεπής. Ενώ για το δημοψήφισμα του 2015 συμπλήρωνε με κάπως απλουστευτική προσέγγιση:Παραδείγματος χάριν, ψηφίζουμε «όχι» στην Ευρώπη στο δημοψήφισμα, αλλά πολιτισμικά δεχόμαστε απόλυτα το κυρίαρχο μοντέλο των ισχυρών πολιτισμικά και οικονομικά κρατών της Ευρώπης. Και πηγαίνουμε να σπουδάσουμε και να εργαστούμε ακριβώς στις χώρες εναντίον των οποίων ψηφίσαμε το «όχι».Φιλοξενήθηκε μάλιστα επανειλημμένως και στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ αξιοποιούμενη ως μία από τις "ιδεολογικέςταγούς" της προσπάθειας της τότε αντιπολίτευσης να ανακαταλάβει την εξουσία. Δείτε μια ενδεικτική παρουσία της

Η θέση της Μαρίας Ευθυμίου για το Μακεδονικό

Κοντά στις θέσεις της σημερινής κυβέρνησης και οι απόψεις της για το Μακεδονικό και τη συμφωνία των Πρεσπών. Μιλώντας τον Ιανουάριο του 2019 για την συμφωνία των Πρεσπών την χαρακτήρισε "Βάση δεινών για την Ελλάδα" λέγοντας χαρακτηριστικά:«Εδώ και πολλούς αιώνες ο όρος “Μακεδονία” χρησιμοποιείται για μια ασαφή ευρεία γεωγραφική περιοχή της νότιας Βαλκανικής. Αρα, με τα σύνορα εθνικών κρατών που έχουν διαμορφωθεί κατά τον 19ο, 20ό και 21ο αιώνα στα Βαλκάνια, δεν θα μπορούσε κάποιος να κατοχυρώσει ότι μόνον αυτός δικαιούται να κατέχει, με κάποιον τρόπο, τον γεωγραφικό αυτόν όρο. Οι κάτοικοι της ΠΓΔΜ διεκδικούν από μακρού όνομα που να εμπεριέχει τον όρο “Μακεδονία”. Με βάση τις τελευταίες διπλωματικές εξελίξεις μεταξύ των δύο χωρών, αυτός θα ήταν: “Βόρεια Μακεδονία” και οι κάτοικοί της “Βορειομακεδόνες” –αν και πίστευα και πιστεύω ότι σαφώς θα ήταν καλύτερος, από κάθε άποψη, ο όρος “Νέα Μακεδονία” που είχε σχεδόν γίνει αποδεκτός στο πρόσφατο παρελθόν».

Και προσέθετε: «Η Ελλάδα, πάντως, περιλαμβάνει στα εθνικά της σύνορα το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής περιοχής της “Μακεδονίας” και είναι εκείνη που έχει την άμεση σχέση με τη βαθύτερη πολιτισμική ιστορία της περιοχής αυτής καθώς οι αρχαίοι Μακεδόνες ήσαν βόρειο ελληνικό φύλο, με ελληνικό όνομα (“μακεδνός”=ψηλός) και γλώσσα. Δεν αναλογεί, δηλαδή, καθόλου αποκλειστικά στους κατοίκους της ΠΓΔΜ η “μακεδονική ταυτότητα” όπως τους παραχωρήθηκε από εμάς στη συμφωνία των Πρεσπών, καθώς μακεδονική ταυτότητα εμπεριέχεται αυτονοήτως στη γενικότερη ελληνική ταυτότητα, και, μάλιστα, με πολιτισμική ιστορική ρίζα χιλιάδων ετών. Η “Βορειομακεδονική” –εφόσον έχει συμφωνηθεί το “Βόρεια Μακεδονία”– θα ήταν η αναλογούσα για τους κατοίκους της χώρας αυτής».

Κριτική αντιδράσεις και προσέγγιση με Μητσοτάκη

Τον Ιούνιο του 2019, αναρχική ομάδα απείλησε την Ευθυμίου ότι «θα τους βρει απέναντί της» λόγω των δημόσιων τοποθετήσεών της για την "κατάσταση" στα Ελληνικά Πανεπιστήμιααναφέροντας σε σχετικό κείμενο: «Τα μαθήματά της περιέχουν ταξική μεροληψία και ιδεολογική προπαγάνδα, με απώτερό της στόχο να διαμορφώσει πειθήνιες στο καπιταλιστικό σύστημα συνειδήσεις. Η Ευθυμίου αποτελεί το είδος του πανεπιστημιακού που αγαπάμε να μισούμε. Κατά καιρούς, διαμαρτυρόμενη για την κατάσταση που επικρατεί εντός των πανεπιστημίων τριγυρίζει στους διαδρόμους της σχολής, κρατώντας χαρτόνια που γράφουν “ΑΕΙ χώροι μάθησης και εργατικότητας, ΟΧΙ ανομίας, αυθαιρεσίας και διάλυσης”, “Φτάνει πια! Σχολές ανοικτές” και άλλα αντίστοιχα. Στις συνεντεύξεις που δίνει, ως πιστός παπαγάλος του συστήματος “της τάξης και της ασφάλειας”, έχει ταχθεί επανειλημμένως εναντίον τόσο των φοιτητικών και εργατικών διεκδικήσεων όσο και του αναρχικού / αντιεξουσιαστικού χώρου, φροντίζοντας πάντα να τονίζει την ανάγκη για εθνική συμφιλίωση και ενότητα μεταξύ των Ελλήνων.

Hκ. Ευθυμίου θέλει ένα πανεπιστήμιο χωρίς αγώνες, χωρίς αντίσταση, χωρίς στέκια, αναρχικούς και “βρόμικους” τοίχους. Ενα πανεπιστήμιο, το οποίο θα λειτουργεί “εύρυθμα” ως ναός της “αντικειμενικής” γνώσης του διδάσκοντος, ως πεδίο κερδοφορίας για εργολάβους και λοιπά αφεντικά, ως πρόσφορο έδαφος για τα επωφελή για την αγορά ερευνητικά προγράμματα».Έγραψαν επίσης συνθήματα στα γραφεία καθηγητών της σχολής και διένειμαν κείμενο εναντίον της, στο οποίο της καταλόγισαν ιδεολογική μεροληψία. Η ίδια απάντησε πως δεν την φοβίζουν και έσπευσε να απαντήσει φωτογραφιζόμενη ως αντιστεκόμενη. Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Αργολίδας καταδίκασε τις επιθέσεις σε βάρος της, εξέφρασε την συμπαράστασή του και τάχθηκε απέναντι σε όσους αυτοαποκαλούνται αναρχικό στέκι Φιλοσοφικής, χαρακτηρίζοντάς τους ως άτομα με αυταρχικές-ολοκληρωτικές αντιλήψεις και πρακτικές.

Εικόνα

Όλα όσα συνέβησαν έκαναν την κ. Ευθυμίου πολύ συμπαθή στους…φιλελεύθερους κύκλους. Μάλιστα στην 45η Επέτειο της Αποκατάστασης της Δημοκρατίας ο νεοφώτιστος ως πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την επέλεξε και την κάλεσε μαζί με 15 μαθητές Λυκείου στο Μέγαρο Μαξίμου για μία συζήτηση διάλεξη με αφορμή την ημέρα. "Ο Πρωθυπουργός παρακολούθησε μαζί με τους μαθητές μια σύντομη αναδρομή στους σταθμούς της ελληνικής Δημοκρατίας από την ιστορικό και στη συνέχεια συζήτησε μαζί τους στην αίθουσα όπου θα συνεδριάζει στο εξής το Υπουργικό Συμβούλιο" όπως σχολιάζουν τα ρεπορτάζ εκείνων των ημερών

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μαζί με μαθητές στο Μέγαρο Μαξίμου

Προφανώς λοιπόν και πρόκειται για ένα από τα πρόσωπα που ταιριάζουν με την ιδιοσυγκρασία του κ. Μητσοτάκη. Βέβαια από αυτό μέχρι να προταθεί για Πρόεδρος της Δημοκρατίας υπάρχει απόσταση. Πλεονέκτημά της ότι δεν είναι ένα "φθαρμένο" πολιτικό πρόσωπο και θα μπορούσε να αποτελέσει μία πρόταση με "σφραγίδα Μητσοτάκη". Το Νοέμβριο η κ. Ευθυμίου δέχτηκε να είναι στη λίστα με τις 31 προσωπικότητες που θα στηρίξουν την κ. Γιάννα Αγγελοπούλου και το εγχείρημα της επιτροπής "Ελλάδα 2021" για τους εορτασμούς των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Αυτή της η προθυμία θεωρήθηκε από πολλούς ανασταλτικός παράγοντας και πρόκριμα πως ενδεχομένως να μην στις επιλογές για Πρόεδρος της Δημοκρατίας εφόσον το όνομά της φιγουράρει σε λίστα για "αλλο σκοπό".Η ίδια μάλιστα από την στιγμή που το όνομά της μπήκε στο πολιτικό ρεπορτάζ ως υποψήφιας για τον προεδρικό Θώκο δεν δίστασε να το σχολιάσει στον Περιφερειακό τηλεοπτικό σταθμό Star Κεντρική Ελλάδος:

Μένει να δούμε αν η κ. Ευθυμίου θα είναι η πρώτη γυναίκα πρόεδρος της Δημοκρατίας της Ελλάδος ή θα παραμείνει στα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα στις διαλέξεις της και την επιτροπή "Ελλάδα 2021"

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις