Τζουμέρκα: Το Γεφύρι της Πλάκας, το μνημείο των Τζουμέρκων που είχε καταστραφεί από ακραίο καιρικό φαινόμενο την 1η Φεβρουαρίου του 2015, ξαναχτίστηκε από πέτρα και λάσπη, με την ίδια, παλιά τεχνική των μαστόρων της πέτρας, όμως με πιο σύγχρονα υλικά, όπως για παράδειγμα τα κονιάματα. Το γεφύρι, είναι πέτρινο τοξωτό στον Άραχθο ποταμό. Βρίσκεται στους πρώην Δήμους Πραμάντων και Κατσανοχωρίων σε απόσταση 50 χιλιομέτρων από τα Ιωάννινα και συνδέει τα Τζουμέρκα με τα Κατσανοχώρια και κατ' επέκταση τα Ιωαννίνα με την Άρτα. Χτισμένο το 1866 και επανακατασκευάζεται από το 2017.



Στις 2 Φεβρουαρίου 2015, μια μέρα μετά την κατάρρευση του γεφυριού, επισκέφθηκε την περιοχή αντιπροσωπεία της τότε κυβέρνησης, με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, να αναλαμβάνει την έρευνα για την αποκατάσταση. Η ανακατασκευή του δρομολογήθηκε αμέσως μετά και το κυριότερο μέρος του έργου ολοκληρώθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 2019, με μερικές λεπτομέρειες να απομένουν έτσι ώστε να μπορέσει να εγκαινιασθεί μέσα στο 2020.Θυμηθείτε τη στιγμή της κατάρρευσης:


Ο υπεύθυνος αρχιτέκτονας κ. Ηλιόπουλος, εξηγεί πως κλειδί ήτανο κεντρικός τελευταίος θολίτης, η πέτρα που ενώνει τις δύο πλευρές του τόξου και με την τοποθέτηση της «κλειδώνει» το έργο. Τα καλούπια στο γεφύρι θα συνεχίσουν να υπάρχουν μέχρι να δέσουν τα υλικά και η απομάκρυνση τους θα γίνει μετά από ένα μήνα, ώστε το κονίαμα να φτάσει σε κατάλληλη αντοχή. Ο κ. Ηλιόπουλος αναφέρει, επίσης, πως έγιναν θεμελιώσεις με πάσσαλους στα βάθρο του γεφυριού, ενώ σημείωσε πως το δυτικό βάθρο δεν είχε καταρρεύσει, γιατί είχε ήδη ενισχυθεί από παλαιότερες εργασίες από τον Γιώργο Σμύρη.Δεκάδες τεχνίτες, μάστορες της πέτρας, «πελεκάνοι»,δούλεψαν σκληρά και μεθοδικά για την αποκατάσταση. Δείτε τους:


Το γεφύρι είναι μονότοξο, με άνοιγμα κάμαρας 40 μέτρα, ύψος 21 μέτρα και με άνοιγμα στην κορυφή 3,2 μέτρα.Θεωρείται το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων και το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη. Κατέρρευσε τρείς φορές, το 1860, το 1863 και το 2015, την τελευταία φορά έπειτα από βροχόπτωση. Όμως, όσο για την τελευταία φορά (1η Φεβρουαρίου 2015), ισχύει και το γεγονός ότι ήδη από το 2007, είχε πάθει μερική κατάρρευση, με το κεντρικό του τόξο να καταρρέει το 2015. Τότε, το 2007, είχε δοθεί υπόσχεση για έργα στο γεφύρι, κάτι που δεν είχε γίνει. Το 2015 όμως η υπόσχεση τηρήθηκε καιτο αποτέλεσμα είναι μοναδικό:


Δείτε επίσης από ψηλά την προσωρινή γέφυρα που χρησιμοποιείται αλλά και το ανακατασκευασμένο νέο γεφύρι:

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις