Σεξουαλική αγωγή στα σχολεία: «Η εισαγωγή της έχει δρομολογηθεί», λέει το υπουργείο Παιδείας

Η σεξουαλική αγωγή θα περιλαμβάνεται στις νέες θεματικές.
Η σεξουαλική αγωγή θα περιλαμβάνεται στις νέες θεματικές.

Σεξουαλική διαπεδαγώγηση στα σχολεία: Οι διευκρινήσεις του υπουργείου Παιδείας. Τις προσεχείς ημέρες θα δημοσιευθεί ανοιχτή πρόσκληση υποβολής εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εκπαιδευτικού υλικού για όλες τις επιμέρους νέες θεματικές.

Σεξουαλική διαπεδαγώγηση στα σχολεία: Το υπουργείο Παιδείας ξεκαθαρίζει ότι η σεξουαλική αγωγή θα περιλαμβάνεται στις νέες θεματικές, που θα ενταχθούν στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα. Επισημαίνει ότι θα κληθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς να καταθέσουν τις προτάσεις τους για το εκπαιδευτικό υλικό. «Η εισαγωγή της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία έχει ήδη δρομολογηθεί από το Υπουργείο, και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) επεξεργάζεται ήδη σχετικές προτάσεις. Με αφορμή την παρουσίαση των προτεραιοτήτων μας, έχουμε προαναγγείλει ότι η σεξουαλική αγωγή θα περιλαμβάνεται στις νέες θεματικές που θα ενταχθούν στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα και θα αποσκοπούν πρωτίστως στην καλλιέργεια των ήπιων δεξιοτήτων των μαθητών, στην ενίσχυση της ενταξιακής και συμπεριληπτικής εκπαιδευτικής πολιτικής εν γένει και στη διαμόρφωση πιο σφαιρικών προσωπικοτήτων των μαθητών» αναφέρει η υπουργός, Νίκη Κεραμέως, με αφορμή σχετικά δημοσιεύματα για τις προθέσεις του υπουργείου.

Μάλιστα, όπως επισημαίνει, τις προσεχείς ημέρες το ΙΕΠ θα δημοσιεύσει ανοιχτή πρόσκληση υποβολής εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εκπαιδευτικού υλικού για όλες τις επιμέρους νέες θεματικές, οι οποίες και θα οργανώνονται σε 4 βασικούς θεματικούς πυλώνες, προκειμένου να υλοποιηθεί η πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων από το ερχόμενο σχολικό έτος. Στο πλαίσιο αυτό, θα κληθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς – συμπεριλαμβανομένων εκείνων που υλοποιούν ήδη πετυχημένα προγράμματα στα σχολεία τα οποία αφορούν στις θεματικές όπως εθελοντισμός, οδική ασφάλεια, πρόληψη από εξαρτήσεις, ρομποτική, σεξουαλική αγωγή – να καταθέσουν τις προτάσεις τους και σχετικό υλικό ανά θεματική. «Είναι δέσμευσή μας να εκσυγχρονίσουμε το σχολείο, ώστε να εφοδιάσουμε τους μαθητές μας και με σύγχρονες δεξιότητες που θα τους επιτρέπουν να αξιοποιούν καλύτερα τη γνώση και να ανταποκρίνονται σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον» καταλήγει η κ. Κεραμέως. 



Το τελευταίο χρονικό διάστημα κάποιοι κύκλοι επαναφέρουν στο προσκήνιο το ζήτημα των αμβλώσεων. Θα είχε πραγματικά ενδιαφέρον αν όλοι όσοι τάσσονταν φανατικά κατά των εκτρώσεων, μάχονταν με την ίδια αποφασιστικότητα για την εκπαίδευση των νέων από μικρή ηλικία για την σεξουαλικότητά τους. Για παράδειγμα στη Γερμανία, μαθητές των πρώτων τάξεων του δημοτικού μελετούν το ανθρώπινο σώμα. Στην Γαλλία παρατηρούν το αναπαραγωγικό σύστημα μέσα από εικόνες και σχεδιαγράμματα, ενώ στη Φινλανδία οι έφηβοι μαθαίνουν πώς να βάζουν σωστά το προφυλακτικό.

Αντιθέτως στην Ελλάδα της ανεξέλεγκτα προσβάσιμης τεχνολογίας και της πρόωρης σεξουαλικοποίησης μέσα από τα media, η σεξουαλική αγωγή εξακολουθεί να αποτελεί ταμπού και η άγνοια για αντισύλληψη και προστασία να είναι εκκωφαντική. Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και όχι στιγμές αμηχανίας που δεν οδηγούν πουθενά.

Διαβάστε: Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ειδικό για παιδιά, παγώνει


Σεξουαλική αγωγή: Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα δυστυχώς σημειώνουμε τα υψηλότερα ποσοστά αμβλώσεων σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, διότι η σεξουαλική αγωγή στη χώρα μας δεν είναι υποχρεωτική. Όλα επαφίενται στη διάθεση του εκπαιδευτικού και οι γονείς συνεχίζουν να ντρέπονται να εξηγούν στα παιδιά τους. Ούτε καν χρησιμοποιούν το πραγματικό όνομα των γεννητικών οργάνων. Και το χειρότερο όλων είναι ότι ενίοτε μηνύουν εκπαιδευτικούς που μιλούν στους μικρούς μαθητές για τη σεξουαλική αγωγή, στο πλαίσιο εγκεκριμένου μαθήματος για την αγωγή υγείας. Παράλληλα, οι υποθέσεις σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών είναι πλέον συχνή είδηση. Πιθανόν εξ ίσου έντονο να ήταν το φαινόμενο και στο παρελθόν, απλά η «σιωπή» να έπεφτε πιο βαριά στα συμβάντα. Σημασία έχει ότι συμβαίνει συχνά και τώρα το γνωρίζουμε.

Ας κάνουμε μερικά βήματα πίσω στο χρόνο. Το Δεκέμβριο του 2011 είχε συγκλονίσει τη χώρα μας η είδηση παιδεραστίας στην Κρήτη, με την περίπτωση του καθηγητή φυσικής αγωγής Σειραγάκη, που ασέλγησε σε 53 ανήλικα παιδιά και είχε συλληφθεί επ’ αυτοφώρω. Στον απόηχο της υπόθεσης αυτής, άνθρωποι από το χώρο της εκπαίδευσης και της επιστήμης της ψυχολογίας έκριναν πως πρέπει να γίνει κάτι σοβαρό για την προστασία των παιδιών. Μια άποψη που αγκάλιασε ο δήμος Ρεθύμνου και βοήθησε στην υλοποίησή του. Επιστημονική ομάδα λοιπόν συνέγραψε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας «Παίζω με τον Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις διαπροσωπικές σχέσεις». Το πρόγραμμα έχει βραβευτεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Σεξουαλικής Υγείας, έχει παρουσιαστεί σε Ελλάδα και εξωτερικό και εγκρίθηκε για πρώτη φορά από την επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας το 2015. Από τότε λαμβάνει έγκριση κάθε χρόνο και έχει πραγματοποιηθεί σε εκατοντάδες εκπαιδευτικές μονάδες σε όλη τη χώρα. 



Τελευταία φορά που εγκρίθηκε ήταν στην αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς. Οι εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν σχετικό σεμινάριο για να το υλοποιήσουν στις τάξεις, αλλά και γονείς παρακολούθησαν ενημερωτικές εκδηλώσεις. «Εχθρός του καλού είναι το καλύτερο» και πιθανόν το Υπουργείο Παιδείας να επιθυμεί να αναβαθμίσει το πρόγραμμα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι παγώνουμε κάτι που ήδη πάει καλά, χωρίς να το αντικαταστήσει με κάποιο άλλο. Ο λόγος της απόσυρσης του είναι για να επανεξεταστεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής, για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται για πολιτική απόφαση και την τελική «ετυμηγορία» μετά τη γνωμοδότηση του νέου Δ.Σ. του ΙΕΠ, θα τη λάβει η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου. Αυτή η «επανεξέταση» δεν επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς που είχαν αποφασίσει να το υλοποιήσουν φέτος, να συνεχίσουν να το κάνουν.  Ακόμα κι αν επανεγκριθεί το πρόγραμμα, βέβαιο είναι ότι θα τελειώσει η χρονιά χωρίς αυτή τη σεξουαλική εκπαίδευση, που θα έπρεπε να επεκταθεί κι όχι «να παγώσει». Το Υπουργείο δηλώνει ότι από το νέο σχολικό έτος η Σεξουαλική Αγωγή θα ενταχθεί ως μάθημα στα σχολεία.  Πολύ σωστή απόφαση, διότι αρκετά περιστατικά ίσως αποφευχθούν αν τα ίδια τα παιδιά γνωρίζουν τους τρόπους να προστατευθούν κι η κοινωνία αρχίσει να μιλά περισσότερο για τα ζητήματα αυτά. Αλλά μέχρι να συμβεί αυτό, τα παιδιά θα ξαναρχίσει να τα φέρνει ο πελαργός…